مکرون و مرکل در تلاش برای جلب حمایت بین المللی بیشتر از گروه ضدتروریستی ساحل آفریقا

فرانسه، آلمان و سران پنج کشور منطقه ساحل آفریقا روز چهارشنبه در نشستی در لاسل سن کلود در نزدیکی پاریس تلاش خواهند کرد جامعه جهانی را به حمایت از نیروی مشترک ضدتروریستی منطقه ساحل آفریقا ترغیب کنند.

مکرون و مرکل در تلاش برای جلب حمایت بین المللی بیشتر از گروه ضدتروریستی ساحل آفریقابه گزارش طبس نیوز به نقل از  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و سران پنج کشور منطقه ساحل آفریقا روز چهارشنبه در نشستی در لاسل سن کلود La Celle-Saint-Clou نزدیک پاریس تلاش خواهند کرد جامعه جهانی را به حمایت هر چه بیشتر از نیروی مشترک ضدتروریستی منطقه ساحل آفریقا موسوم به جی ۵ ساحل G۵ Sahel ترغیب کنند.

گروه پنج کشور ساحل که شامل کشور‌های بورکینافاسو، مالی، موریتانی، نیجر و چاد است، در سال دو هزار و چهارده تشکیل شد. شش ماه پیش این گروه با حمایت رئیس جمهور فرانسه یک نیروی منطقه‌ای مشترک با هدف مبارزه با افراط گرایی و تروریسم تشکیل داد.

بورکینافاسو، مالی، موریتانی، نیجر و چاد از فقیرترین کشور‌های جهان هستند و برای عملیاتی کردن این نیروی ضدتروریستی مشترک که برای منطقه از اهمیت حیاتی برخوردار است به حمایت‌های گسترده جامعه جهانی نیاز دارند. منطقه ساحل آفریقا در پنج سال اخیر به علت چالش‌های امنیتی متعدد به ویژه بحران شمال مالی و همچنین مناقشه مسلحانه لیبی پیوسته هدف حملات گروه‌های افراط گرا و تروریست از جمله بوکو حرام یا شاخه القاعده بوده است. این حملات صد‌ها کشته در میان نظامیان و غیرنظامیان منطقه بر جا گذاشته و صد‌ها هزار نفر را آواره کرده است. اوایل اکتبر چهار سرباز آمریکا در کمین افراد مسلح در نیجر کشته شدند.

طبق توافقی که پنج کشور منطقه ساحل آفریقا انجام دادند قرار است تا اواسط سال دو هزار و هجده یک نیروی مشترک مرکب از پنج هزار سرباز به منظور تامین امنیت مناطق مرزی کشور‌های یادشده که جولانگاه گروه‌های افراط گرای مسلح است، عملیاتی شود. این نیرو که انتظار می‌رود در نهایت شمار اعضای آن دو برابر شود، به بودجه‌ای بالغ بر چهارصد میلیون یورو نیاز دارد، اما منابع مالی لازم برای این نیرو هنوز تهیه نشده است و دولت آمریکا نیز به رغم تعهداتی که در این زمینه داده، برای مشارکت در تامین مالی این نیرو تردید‌های زیادی دارد.

در نشست روز چهارشنبه در پاریس حدود بیست هیئت شرکت خواهند کرد. پنج کشور منطقه ساحل، چند سازمان منطقه‌ای و بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد، اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا و همچنین کشور‌های کمک کننده به منطقه ساحل آفریقا از جمله آمریکا و عربستان سعودی در این نشست حضور خواهند داشت.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، طبق اعلام منابع آگاه در کاخ ریاست جمهوری فرانسه، هدف اصلی این نشست این است که پنج کشور منطقه ساحل آفریقا که نیروی جی‌۵ را تشکیل داده اند در ازای دریافت حمایت‌های بین المللی بیشتر، تعهدات بیشتری در مبارزه با افراط گرایی و تروریسم در منطقه بدهند.

دولت فرانسه به منظور کمک به کشور‌های ساحل آفریقا اعلام کرد پاریس کمک‌های خود را به روند توسعه این منطقه از آفریقا بیش از سی درصد افزایش می‌دهد. فرانسه اعلام کرده است این کمک‌ها را مشخصا با هدف مبارزه با افراط گرایی و تروریسم به کشور‌های منطقه ساحل اختصاص می‌دهد چرا که از نظر رئیس جمهور فرانسه توسعه و امنیت در ساحل آفریقا به یکدیگر گره خورده اند.

 

امانوئل مکرون سی ام نوامبر در سفر به ابیجان پایتخت ساحل عاج اعلام کرد روند تشکیل نیروی جی ۵ سرعت لازم را ندارد این در حالی است که گروه‌های افراط گرای مسلح در منطقه ساحل در این اواخر به موفقیت‌های نمادینی در منطقه به ویژه نیجر دست یافته اند. گروه‌های مسلح افراط گرا در هفته‌های اخیر حملات خونین خود را در این کشور منطقه ساحل تشدید کرده اند. چهارم اکتبر در حمله این گروه‌ها چهار نظامی آمریکایی در نیجر کشته شدند و بیست و یکم همان ماه نیز دوازده نیروی دولتی نیجر کشته شدند.

بیست و یکم ژوئن گذشته شورای امنیت نیز با تصویب قطعنامه‌ای از تشکیل نیروی مشترک پنج کشور ساحل استقبال کرد و از مسئولان این نیرو و همچنین فرماندهان نیروی نظامی فرانسه که در چارچوب عملیات برخان در این منطقه از آفریقا مستقر شده اند، خواست با به کارگیری تدابیر موثر و تبادل اطلاعات، تلاش‌های خود را برای ریشه کنی ناامنی و افراط گرایی در منطقه هماهنگ کنند.

طبق اعلام آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد نیروی مشترک ساحل آفریقا با چالش‌های متعددی روبرو است که مهمترین آن‌ها عبارتند از:: تامین مالی، ظرفیت‌های تجهیز نیرو، انسجام آن با دیگر ساختار‌های نظامی حاضر در منطقه از جمله مینوسما، نیرو‌های مسلح مالی و عملیات نظامی فرانسه در منطقه موسوم به برخان.

این مشکلات نیز از جمله مسایلی هستند که در نشست پاریس مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =