محرومیت زدایی در روستا‌های کهگیلویه نیاز به مدیریت جهادی دارد

توجه به روستائیان و فراهم کردن امکانات مناسب در مناطق محروم و کمتر برخوردار جلوی مهاجرت بی‌رویه ساکنین روستا به شهر‌ها را گرفته و حتی سبب مهاجرت معکوس روستائیان می‌شود که باید به صورت جدی مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از دهدشت، بخش عمده از مردم شهرستان کهگیلویه در روستا‌ها زندگی می‌کنند و با توجه به اینکه درآمد بیشتر افراد ساکن روستا‌ها از طریق کشاورزی و دامداری سنتی می‌گذرد و این قشر درآمد چندانی ندارند بنابراین باید توجه به روستا‌ها در کانون برنامه‌های رفع محرومیت قرار گیرد و مسئولان در جهت رفع مشکلات این قشر زحمت کش و کم توقع تلاش بیشتری داشته باشند. 

همراه با مسئول دفتر نماینده شهرستان‌های کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده برای بررسی وضعیت چند روستا در حومه غربی دهدشت به این منطقه حرکت کردیم. 

گودرز سعادت پیشه گفت: هفته گذشته نماینده کهگیلویه بزرگ از این مناطق بازدیدی داشتند و برای مرتفع کردن مشکلات برخی از روستا‌ها پیشنهاداتی را داشتند که اکنون برای بررسی راهکار‌ها و آماده کردن مقدمات کار به این روستا‌ها می‌رویم. 

رئیس دفتر نماینده کهگیلویه بزرگ افزود: خدمات رسانی و ارائه خدمات به عشایر، روستائیان و کشاورزان به عنوان مستحق‌ترین بخش جامعه به عنوان یک قشر مولد و پویا در دستور کار نماینده شهرستانهای کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده قرار دارد. 

ابتدا وارد روستای آب کاسه در ۱۷ کیلومتری شهر دهدشت شدیم و به مدرسه نواب صفوی این روستا رفتیم، در این مدرسه ۲۱ دانش آموز از پایه اول تا ششم در حال تحصیل هستند و یک نفر نیز پیش دبستانی است. 

از مهم‌ترین مشکلات مدرسه این روستا نداشتن برق و سیستم گرمایشی مناسب است و از به دلیل فرسودگی برخی از قسمت‌های دیوار‌ها ترک برداشته که نیاز به تعمیر دارد. 

یکی از معلمان مدرسه گفت: این مدرسه انشعاب برق ندارد و بخاری‌های نفتی این مدرسه نیز خراب است و نمی‌توان آن‌ها را روشن کرد. 

رئیس دفتر نماینده کهگیلویه بزرگ با بیان اینکه در چند روز آینده بحث تعمیرات دیوار و قسمت‌هایی از حیاط مدرسه را انجام می‌دهیم، گفت: هماهنگی‌های لازم در خصوص تامین برق و سیستم گرمایشی انجام شده و این کار نیز به زودی انجام می‌شود. 

پس از آن به روستای امیرالمومنین رفتیم، در وسط این روستا حسینیه‌ای نیمه تمام وجود داشت که مردم روستا در بازدید نماینده درخواست تکمیل آن را داشتند. 

سعادت پیشه با بیان اینکه امروز برآورد اولیه این حسینیه را انجام دادیم، گفت: به زودی مصالح مورد نیاز خریداری شده و اجرای این حسینیه را آغاز می‌کنیم. 

سپس به مدرسه شهید جاویدانه کوشک رفتیم، این مدرسه نیز انشعاب آب و برق نداشته و مقداری از سقف ریزش کرده و تیرآن‌های سقف پوسیده بودند و از طرفی حیاط مدرسه هم هیچ دیواری نداشت. 

رئیس دفتر نماینده کهگیلویه بزرگ گفت: تعمیرات این مدرسه را به زودی آغاز و انشعابات برق و آب مدرسه نیز پیگیری می‌شود و برای وسایل کمک آموزشی تهیه شده که به زودی به آن‌ها تحویل داده می‌شود. ایزوگام مسجد این روستا نیز در دستور کار قرار دارد. 

در روستای چهاب نیز بحث برآورد اولیه گاز کشی، ایزوگام و سرویس بهداشتی مسجد روستا انجام شد و همچنین چند نفر از خانواده‌های این روستا از نعمت گاز بی‌بهره بودند سرکشی شد و مقدمات گازکشی این خانه‌ها و همچنین ساخت سرویس مناسب بهداشتی برای آن‌ها در دستور کار قرار گرفت. 
 
وی افزود: مردم روستای فیلگاه از توابع حومه غربی دهدشت نیز در خواست تکمیل مسجد و همچنین بحث گازکشی مسجد این روستا را داشتند که این کار نیز پیگیری می‌شود. 

در انتهای نیز به مسجد روستای برج علیشیر در چند کیلومتری شهر دهدشت رفیتم که رئیس دفتر نماینده کهگیلویه بزرگ در این خصوص گفت: کار ساخت این مسجد قبل از نمایندگی هاشمی‌پور انجام شده و تا الان برای ساخت این مسجد نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شده و تا ساخت کامل این مسجد کارهای آن پیگیری می‌شود. 

سعادت پیشه گفت: در روستاهای حومه غربی شهر دهدشت بحث احداث و بهسازی بیش از هزار متر از جاده‌های بین مزارع در دستور کار قرار دارد که به زودی این کار نیز شروع می‌شود. 

سعادت پیشه با بیان اینکه نیازهای اساسی قشر زحمتکش روستائیان و عشایر را برآورده کرد زیرا آنان نقش مهمی در بحث اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری دارند، تصریح کرد: بحث خدمات رسانی به جامعه روستایی و عشایری شهرستان‌های کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده توسط نماینده کهگیلویه بزرگ با جدیت پیگیری می‌شود. 

بسیاری از مشکلات روستائیان و عشایر را تنها می‌توان با مدیریت منابع و بدون اختصاص اعتبار زیادی مرتفع کرد و انجام این کار تنها به تدبیر و مدیریت جهادی نیاز دارد. 

گزارش از امیررضا برنگ‌پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 3 =