روستائیانی که ایران را در جهان اول کردند

با ثبت سیرجان و مریوان به‌عنوان شهرهای جهانی گلیم و کلاش، جمهوری اسلامی ایران گوی سبقت از چین را در این خصوص ربود و در حال حاضر رتبه نخست شهرهای جهانی صنایع‌دستی متعلق به کشورمان است.

به‌گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، جشن ثبت سیرجان به‌عنوان شهر جهانی گلیم پنجشنبه ۲۳ آذر با حضور غدا هیجاوی – رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی، بهمن نامور‌مطلق – معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و تعدادی از داوران شورای جهانی صنایع‌دستی و جمعی از هنرمندان صنایع‌دستی در سیرجان برگزار خواهد شد. 

در این مراسم نیز لوح این شهر جهانی رونمایی خواهد شد و از مسئولان استانی و هنرمندان سیرجان تجلیل به عمل خواهد آمد. 

گلیم «شیریکی‌پیچ» از شاخص‌ترین دست‌بافته‌های زنان روستایی و عشایری شهرستان سیرجان در استان کرمان است که خاستگاه اصلی آن روستای دارستان در ۲۵ کیلومتری این شهر است. 

این نوع گلیم از شاخص‌ترین دست‌بافته‌های عشایر و روستاییان شهرستان سیرجان محسوب می‌شود و دارای قدمت چندین ساله است و بیش از ۱۴ هزار بافنده گلیم شیریکی پیچ در سیرجان وجود دارد. 

همچنین مراسم ثبت جهانی کلپورگان با حضور غدا هیجاوی – رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شواری جهانی صنایع‌دستی در روستای کلپورگان برگزار می‌شود و با برگزاری این مراسم به‌صورت رسمی جشن‌های ثبت دهکده و شهرهای جهانی صنایع‌دستی ایران آغاز خواهد شد. 

بر این اساس، مراسم ثبت جهانی کلپورگان به‌عنوان دهکده جهانی سفال، همچنین مراسم ثبت جهانی سیرجان به‌عنوان شهر جهانی گلیم ۲۳ آذر و مراسم ثبت جهانی مریوان به‌عنوان شهر جهانی کلاش ۲۷ آذر با حضور مسئولان شورای جهانی صنایع‌دستی برگزار خواهد شد. 

در مراسم گرامیداشت ثبت جهانی کلپورگان، لوح ثبت جهانی این دهکده رونمایی می‌شود و در این مراسم غدا هیجاوی – رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی، بهمن نامور‌مطلق معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و استاندار سیستان‌و‌بلوچستان سخنرانی خواهند کرد. 

همچنین در این مراسم از استاندار سیستان‌و‌بلوچستان، مدیرکل سابق میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این استان و جمعی از هنرمندان تجلیل خواهد شد و برگزاری کارگاه زنده سفال و اجرای موسیقی سنتی از برنامه‌های جانبی این مراسم است. 

سفالگری در روستای کلپورگان قدمتی ۷ هزار ساله دارد و حفظ و ماندگاری این هنر ارزشمند تاریخی مرهون تلاش‌های زنان و مردان روستاست. 

همچنین مراسم گرامیداشت ثبت مریوان به‌عنوان شهر جهانی کلاش نیز ۲۷ آذر با حضور مسئولان ملی و استانی و مسئولانی از شورای جهانی صنایع‌دستی در این شهر برگزار خواهد شد. 

کلاش یکی از تولیدات زیبا و قدیمی مردم مریوان است و در حال حاضر ۴ هزار و ۵۵۳ مریوانی مشغول به کلاش‌بافی هستند و از این طریق امرار معاش خود را تامین می‌کنند. 

با ثبت سیرجان و مریوان به‌عنوان شهرهای جهانی گلیم و کلاش، جمهوری اسلامی ایران گوی سبقت از چین را در این خصوص ربود و در حال حاضر رتبه نخست شهرهای جهانی صنایع‌دستی متعلق به کشورمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − نه =