کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه در ماه ژانویه برگزار خواهد شد

مقامات مسکو در حال رسیدن به توافق نهایی با ایران و ترکیه در مورد فهرست نیروهای سیاسی سوری برای شرکت در کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه هستند و این نشست در ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ برگزار می‌شود.

به گزارش طبس نیوز به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو به نقل از سه منبع خبری در محافل دیپلماتیک روسیه خبر داده است که انتظار می رود کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه در ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ در سوچی برگزار شود. به گفته این مقامات، در حال حاضر فهرست افرادی که به این نشست دعوت می شوند، در حال بررسی و توافق بین مقامات مسکو، آنکارا و تهران است.

در پارلمان سوریه تاکید کرده اند که هیچ مانعی برای مذاکرات از سوی کلیه شرکت کنندگان در کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه وجود ندارد. کارشناسان یادآور شده اند که اصلی ترین موضوع بحث برانگیز، پیرامون شرکت نیروهای سیاسی کرد سوریه در این نشست است. روسیه باید مقامات آنکارا را در خصوص ضرورت شرکت کردهای سوری در این مذاکرات مهم متقاعد سازد.

یک مقام آگاه در محافل دیپلماتیک روسیه به این روزنامه گفته است: «در حال حاضر مذاکرات با طرفهای ترکیه و ایران برای رسیدن به توافق در خصوص فهرست شرکت کنندگان در کنگره در حال انجام است تا مقامات آنکارا و تهران مخالف حضور هیچیک از هیئتهای دعوت شده نباشند و انتظار می رود که کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه در ماه ژانویه سال جدید (میلادی) برگزار شود.»

یک دیپلمات دیگر روس نیز توضیح داده که مسکو قصد ندارد از نظریه خود در مورد دعوت از نیروهای سیاسی کرد در این نشست صرف نظر کند، در حالیکه ترکیه پیش از این بشدت با این مسئله مخالفت کرده بود.    

موافقت دمشق با حضور تمام نیروهای سیاسی سوریه در کنگره

"مریم البیتار" نماینده حزب حاکم سوریه (حزب بعث) در پارلمان این کشور گفته است که مشکلی برای برگزاری هر چه زودتر کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه وجود ندارد. به گفته وی، این گفت‌وگوهایی بین سوری‌هاست و هیچ ارتباطی به روند مذاکرات بین المللی در ژنو یا آستانه ندارد و به همین دلیل بموقع برگزار خواهد شد تا خود نیروهای سیاسی سوریه آینده کشور را تعیین کنند.

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در ماه نوامبر نظریه برگزاری کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه را مطرح نمود، ولی تصمیمی برای برگزاری آن گرفته نشده بود. این کنگره قرار بود در همین ماه دسامبر برگزار شود. وزارت خارجه روسیه نیز فهرستی از نیروهای سیاسی سوریه منتشر نمود که برای انجام مذاکرات در این نشست دعوت خواهند شد.

به گفته یک دیپلمات دیگر روس، مقامات آنکارا با این فهرست به دلیل حضور شورای ملی کردستان و حزب «اتحاد دموکراتیک» کردستان در آن، مخالفت کردند. ترکیه فهرستی از نیروهای کردی که به عقیده آنها می توانند در این کنگره شرکت داشته باشند، تهیه و به مسکو فرستاد. به همین دلیل تاریخ برگزاری این نشست ملی به تعویق افتاد.

مواضع برخی نیروهای خارجی غیرسازنده و تحریک‌آمیز است

"یوری زینین" کارشناس ارشد مرکز مشارکت متمدنانه در دانشگاه روابط بین الملل مسکو، زیر نظر وزارت خارجه روسیه معتقد است، در واقع برخورد بعضی نقش آفرینان خارجی و تاثیرگذار بر وضعیت داخلی سوریه، مانع از آغاز روند سیاسی حل و فصل اوضاع در این کشور شده و این موضع گیری کاملا غیرمنطقی و غیرسازنده است. به گفته وی، عدم شرکت نیروهای سیاسی کرد در گفت‌وگوهای ملی سوریه، باعث وخامت دوباره اوضاع در سوریه خواهد شد.

این کارشناس به «ایزوستیا» توضیح داده: «چنین برخوردی منجر به افزایش تمایلات جدایی طلبانه در میان کردهای سوریه خواهد شد. ضمن اینکه عدم اجازه به کردها برای شرکت در مذاکرات سیاسی در این کشور منجر به ادامه دخالت نیروهای خارجی در این کشور خواهد شد. همین اکنون نیز آمریکایی‌ها به بهانه حمایت از کردها، در خاک سوریه حضور دارد. و این به معنای آن خواهد بود که در این صورت، وضعیت سوریه به شکل بی ثبات کنونی باقی خواهد ماند.»

شرکت کردها در روند سیاسی، یکپارچگی سوریه را حفظ می‌کند

زینین افزود: «در حالیکه مشارکت دادن کردها در روند حل و فصل اوضاع سیاسی سوریه اجازه خواهد داد تا فرمولی تهیه شود تا حقوق آنها برای ایجاد یک "تشکیلات خودمختار ملی-فرهنگی" و نه سیاسی و نظامی، تامین شود که در چارچوب آن یکپارچگی و استقلال کشور سوریه نیز حفظ و مستحکم خواهد شد. بدین ترتیب نگرانی ترکیه نیز از بابت اقدامات احتمالی شبه نظامیان کرد برطرف خواهد شد.»  

روسیه همواره خواستار مشارکت دادن کردهای سوریه در روند مذاکرات پیرامون اوضاع این کشور بوده و بر این دیدگاه اصرار دارد. این حقیقت که برگزاری کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه به تعویق افتاده و قرار شده تا در ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ انجام شود، هم به این دلیل است تا طی چند هفته باقی مانده مسکو بتواند در مذاکرات خود با مقامات آنکارا در این باره به توافق دست یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − پنج =