هشدار سازمان ملل درباره افزایش شدید فقر و نابرابری در آمریکا

گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت از هر هشت آمریکایی بیش از یک نفر در فقر به سر می‌برد و تقریبا نیمی از آن‌ها در فقر عمیق زندگی می‌کنند.

هشدار سازمان ملل درباره افزایش شدید فقر و نابرابری در آمریکابه گزارش طبس نیوز به نقل از گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز: یک مقام سازمان ملل روز جمعه هشدار داد فقر و نابرابری در آمریکا نگران کننده است و ممکن است در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بدتر هم بشود و حتی فرایند دمکراسی در این کشور را تهدید کند.

فیلیپ آلستون، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه فقر و حقوق بشر گفت: از هر هشت آمریکایی بیش از یک نفر در فقر به سر می‌برد و تقریبا نیمی از آن‌ها در فقر عمیق زندگی می‌کنند. وی افزود: بیشتر این افراد، هیچ راهی برای نجات از این مصیبت ندارند.

این گزارش بعد از سفر این مقام سازمان ملل به اردوگاه‌های بی خانمان‌ها در کالیفرنیا و شهر‌های کوچک در جنوب این کشور و نیز جزیره طوفان زده پورتو ریکو منتشر شد. گزارش کامل آلستون تا بهار آینده منتشر نمی‌شود، اما وی، اهم مطالب این گزارش را در کنفرانسی خبری اعلام کرد. آلستون، بخصوص به پیش نویس لایحه مالیات که اکنون در کنگره آمریکا در حال بررسی است به عنوان یکی از عوامل افزایش شدید در نابرابری نام برد.

وی گفت: کاهش رفاه و بودجه بهداشت موجب نابودی سلامت فقرا خواهد شد. وی همچنین به عنوان نمونه‌ای از فقر و نابرابری وحشتناک در آمریکا از یک انگل روده نام برد که در جنوب آمریکا و به خاطر عدم ارایه آب بهداشتی توسط دولت‌های محلی، شیوع یافته است. دولت‌های محلی در جنوب آمریکا مردم را وادار می‌کنند برای دریافت آب بهداشتی از جیب خود بپردازند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد خاطر نشان کرد «طرح اصلاح مالیاتی آمریکا پیش از هر چیزی، تلاشی است برای تبدیل آمریکا به قهرمان نابرابری‌های شدید در جهان». دولت ترامپ این اصلاحات را که قرار است پیش از عید میلاد مسیح درباره آن رای گیری شود، به منزله «بالاترین میزان کاهش تاریخی مالیات‌ها با هدف افزایش رشد اقتصادی، دستمزدها، منافع شرکت‌ها و بازگشت منافع چند ملیتی به آمریکا» معرفی می‌کند.

بر اساس آمار‌های اداره آمار آمریکا، ۴۰/۶ میلیون نفر در آمریکا زیر خط فقر زندگی می‌کنند که ۱۲/۷ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. میزان فقر در میان سفید پوست‌های غیر اسپانیولی ۸/۸ درصد است در حالی که میزان فقر در میان سیاه پوستان ۲۲ درصد و در میان سفید پوستان اسپانیولی ۱۸/۴ درصد است.

یک بررسی نشان داده بود ۱/۶۵ میلیون خانواده آمریکایی در سال ۲۰۱۱ با کم‌تر از دو دلار در روز برای هر نفر که بانک جهانی به منزله آستانه «فقر شدید» تعیین کرده بود، زندگی می‌کنند. آلستون، «جنبه نژاد پرستانه» فقر را با تصویر «خانواده سیاه پوست و تنبلی که روی طلا غلت می‌خورد»، محکوم کرد. اما وی اعلام کرد «سفید پوستانی که در فقر شدید در کشور زندگی می‌کنند نیز پیدا می‌شوند» و «قطع کمک‌های نظام محافظت اجتماعی برای همه خواهد بود».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =