آمریکا در مسیر انزوای بیشتر

روز سه‌شنبه ۲۸ آذر، آمریکا با استفاده از حق وتو، با طرح ارائه شده در شورای امنیت مبنی بر باطل کردن اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، مخالفت کرد و خود را در معرض انزوای بیشتر در جامعه جهانی قرار داد. آمریکا از سال ۱۹۷۰ تاکنون ۴۳ بار به نفع رژیم صهیونیستی از حق وتو استفاده کرده و در اقدام اخیر نماینده آمریکا در شورای امنیت با وتو کردن طرح ارائه شده از سوی مصر، مانع تصویب این طرح شد.

استفاده از حق وتو توسط آمریکا و مخالفت با اجماع جهانی را می‌توان در ادامه مواضع نامتعارف کاخ سفید دانست که قطعا موجب افزایش خشم مسلمانان جهان و بخصوص مردم فلسطین خواهد شد و مردم غزه و کرانه باختری رود اردن، متحدانه علیه کاخ سفید و رژیم صهیونیستی قیام خواهند کرد .

تحولات چند روز اخیر از جمله برگزاری اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول و حمایت متحدانه جهان اسلام با تعیین قدس به عنوان پایتخت فلسطین و همچنین قطعنامه پیشنهادی مصر علیه تصمیم ترامپ، نشان از خنثی شدن توطئه رژیم صهیونیستی برای ایجاد تفرقه علیه مسلمانان داشته و ثابت کرد هنوز فلسطین، مساله اول جهان اسلام است.

درواقع بعد از گذشت ۵۰ سال از اشغال فلسطین، می‌توان گفت نه‌تنها جهان اسلام بلکه جامعه جهانی بیش از گذشته برای حمایت از فلسطین، دارای اراده و انگیزه‌ای استوار هستند و بعید است از این پس سیاست‌های رژیم اشغالگر و آمریکا علیه مردم فلسطین، با موفقیت همراه باشد. از سوی دیگر رای وتوی آمریکا نه فقط باعث انزوای این کشور، بلکه موجب تضعیف مواضع دولت‌های میانه‌روی عرب از جمله عربستان سعودی شد که به دنبال تقویت روابط با اسرائیل و شکستن انزوای رژیم صهیونیستی بودند.

در شرایط فعلی، جامعه جهانی به این باور رسیده که وجود اسرائیل جدی‌ترین تهدید امنیتی برای برای صلح و امنیت در غرب آسیا بوده و باید چاره‌ای اساسی برای حل مشکل فلسطین و تامین منافع مردم مظلوم این سرزمین اندیشیده شود.

نتیجه رای‌گیری در شورای امنیت که به وتوی آمریکا انجامید، نویدبخش حمایت قاطع بین‌المللی از حقوق ملت فلسطین است و ثابت می‌کند تصمیم یکجانبه آمریکا، تاثیری بر تداوم مبارزات جهانی برای آزادی فلسطین نخواهد داشت. قطعا در این شرایط غیر از آمریکا و اسرائیل، هیچ دولتی قدس را پایتخت اسرائیل نخواهد شناخت، روند عادی‌سازی مناسبات رژیم اشغالگر با کشورهای مسلمان دچار اختلال خواهد شد و فضای مناسبی برای ایران جهت تقویت اجماع مسلمانان علیه رژیم اسرائیل فراهم می‌شود.

در این مقطع، سیاستمداران ایران نیز با اقدامات دیپلماتیک و استفاده مناسب از دیپلماسی عمومی باید تلاش کنند تا اتحاد و اجماع ایجاد شده میان مسلمانان و جامعه جهانی علیه آمریکا و اسرائیل را تقویت کرده و با اتخاذ تدابیر لازم و افزایش تماس‌های بین‌المللی، از فرصت موجود برای حمایت از آرمان فلسطین بهره‌برداری کنند.

محسن پاک‌آیین

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =