گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی سه‌گام اساسی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است

مدیر مرکز ارتباطات و بین‌الملل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه گفت: گفتمان سازی برای جمع افکار نخبگان، جریان سازی، فرهنگ‌سازی و ایجاد تمدن نوین اسلامی سه‌گام مهم و اساسی بوده که برای رسیدن به آن باید آن‌ها را به‌درستی کنترل و مدیریت کرد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید‌مفید حسینی‌کوهساری ظهر امروز در مراسم اختتامیه سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد، اظهار داشت: ازجمله مهم‌ترین مباحثی که امروز مطرح بوده احیای تمدن نوین اسلامی است.

وی با اشاره به نگاه معرفتی جهان کمونیست و جهان امپریالیسم غرب به مقوله دین در عصر حاضر، افزود: نکته اشتراک و تلاقی این دو جریان در مورد دین در دنیای معاصر اعتقاد به عدم تحول‌آفرینی و عدم برانگیختن توده‌های مردمی در ایجاد و هدایت تحولات سیاسی و اجتماعی بوده که از این منظر نیز دین پدیده‌ای منزوی در محدود در قالب نظام ارزشی این دو جریان عمده جهان معاصر بود.

مدیر مرکز ارتباطات و بین‌الملل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه گفت: نظام اسلامی ایران در شرایطی به پیروزی دست‌یافت که در نظام‌های غربی، دین را در امور شخصی و محدود خلاصه کرده بودند و در نظام‌های کمونیستی هم از دین به‌عنوان افیون توده‌ها یاد می‌شد، که انقلاب اسلامی از این منظر مبادلات جهانی را دچار تغییر کرد.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه ادامه داد: اعتقاد امام راحل بر مقوله دین، دین تحول‌آفرین و تغییرزا بود و امام راحل نیز بر همین مبنا و معیار حکومتی دینی تشکیل داد که هدف و آرمان مهم آن کمک به مستضعفان و ایجاد یک پایگاه دینی در عرصه‌های مبادلات جهانی بود.

حسینی کوهساری با تأکید بر به صحنه آمدن دین در مبادلات امروز جهانی، عنوان کرد: دین امروز در عرصه مبادلات سیاسی و اجتماعی بین‌المللی نقش و کارکرد خود را پیداکرده و شرایطی به نحو شده که با استفاده از کارکردهای دین می‌توان اتفاقات و تحولات آینده را رقم زد، همچنین امروز حضور دین در پیچ مهم و سرنوشت‌ساز تمدنی امری مهم و ضروری بوده که می‌تواند حق ضایع‌شده را در این عرصه باز پس گیرد چراکه غیبت در این صحنه تمدن ساز می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بار آورد.

وی تأکید کرد: در جهان کنونی مناسبت‌های تمدنی دچار بحران و چالش‌های اساسی شده و نشانه‌های ضعف و افول تمدن غرب نیز نمایان شده است، بنابراین باید در این وهله حساس به نحوی عمل کرد که در آن‌سوی پیچ تمدنی دین بتواند نقش و جایگاه اساسی خود را به‌درستی ایفا کند.

مدیر مرکز ارتباطات و بین‌الملل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با اشاره به مراحل ایجاد و بلوغ تمدن نوین اسلامی تصریح کرد: گفتمان سازی برای جمع افکار نخبگان، جریان سازی، فرهنگ‌سازی و ایجاد تمدن نوین اسلامی سه‌گام مهم و اساسی بوده که برای رسیدن به آن باید آن‌ها را به‌درستی کنترل و مدیریت کرد.

حسینی کوهساری ابراز کرد: اگر گفتمان به جریان تبدیل نشود نشان از آن داشته که تولیدکنندگان و نظریه‌پردازان به وظیفه خود به‌درستی عمل نکردند همچنین در تبدیل گفتمان به جریان نیز نقش رسانه‌ها بسیار چشمگیر بوده که باید از ظرفیت آن‌ها به‌درستی استفاده شود.

وی با اشاره به اهمیت مسئله فرهنگ‌سازی عنوان کرد: اگر جریان‌های حاکم نهادینه نشود فکر و اندیشه نمی‌تواند به مأموریت خود به‌درستی جامه عمل بپوشاند، همچنین برای اینکه یک گفتمان به جریان و بعد از فرهنگ‌سازی به تمدن تبدیل شود باید دارای ویژگی‌های فرازمانی و دارای ابعاد بین‌المللی باشد، تا علاوه بر نیازهای امروز آمادگی پاسخگویی به نیازهای آینده جوامع بشری را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 15 =