ثبت جهانی بازار اراک ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی از نیاز اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی برای ثبت جهانی شدن بازار اراک خبرداد.

سید محمد حسینی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در گفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛گفت: برای اینکه بازار تاریخی  شهر اراک ثبت جهانی شود به ۳۰ میلیارد تومان برای اعتبار و بازسازی و مرمت نیاز دارد.

حسینی افزود: میراث فرهنگی استان مرکزی از سال گذشته تاکنون ۳۰ دهنه از طاق‌های بازار تاریخی اراک را به علت فرسودگی برداشته و نوسازی کرده و ۹ سرا را هم مرمت کرده است و کانالی برای تاسیسات برق در کف بازار احداث کرده تا این بازار برای ثبت جهانی آماده شود.

آقازاده استاندار مرکزی هم با اشاره به اعتبار مرمت و بازسازی بازار تاریخی اراک گفت: از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی ۸ میلیارد تومان باقی مانده است که اختصاص این مبلغ به بازار اراک را هفته آینده در ملاقات با رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور و معاون رئیس جمهور مطرح خواهدکرد.

بازار تاریخی شهر اراک ۲۰۸ سال پیش در زمان فتحعلی شاه قاجار توسط یوسف خان گرجی که در راستای مقابله با شورش‌ها بر علیه حکومت قاجار به این منطقه آمد ساخته شد.

کارکرد اصلی این بازار به غیر از تهیه خوراک مردم، عطاری، مسگری و صنعت فرش و تجارت فرش بوده است.

این بازار کهن ۱۴ هزار هکتار است و دارای ۲۰ سرا،۴ دروازه،۷ گذر است که در حال حاضر کسبه‌های مختلف با بیش از ۳۰ شغل در آن فعالیت دارند

در حال حاضر بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در استان مرکزی شناسایی شده است که از این میزان ۸۶۸ اثر ثبت ملی و یک اثر قنات ابراهیم آباد اراک ثبت جهانی شده است.

انتهای پیام / ج

کمبود بودجه برای مرمت و ثبت جهانی بازار اراک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − هفده =