مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه پنجشنبه تا صبح جمعه

تهران- ایرنا- لاریجانی: عراق از گردنه بحران های امنیتی عبور کرده است/ضرورت توسعه روابط اقتصادی و اجتماعی میان تهران و بغداد/وزیر کار: خدمات درمانی چهار سال گذشته در آذربایجان غربی معادل ۴۰ سال پیش از آن است/نائب رئیس مجلس: وضعیت سپرده گذاران موسسه های مالی متخلف در دست پیگیری است/سخنگوی ارتش پاکستان: مرز با ایران به منطقه صلح و دوستی تبدیل می شود/بالگردهای آمریکایی سرکرده های داعش را در سوریه جابجا کردند و وزیر خارجه لبنان: موضع ما در قبال اسرائیل تغییری نکرده است از عناوین برگزیده داخلی و خارجی ایرنا در ۱۲ ساعت گذشته بود.

اخبار داخلی
**********
* تهران – ایرنا – رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عراق امروز در حوزه مسائل امنیتی از گردنه عبور کرده است، گفت: تعاملات دو کشور نباید تنها در حوزه سیاسی امنیتی باشد بلکه توسعه روابط اقتصادی و اجتماعی نیز ضروری است.
* مهاباد- ایرنا- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به خدمات درمانی و بهداشتی قابل توجه و بی نظیر این وزارتخانه در دولت تدبیر و امید گفت: خدمات درمانی تامین اجتماعی چهار سال گذشته در آذربایجان غربی معادل و حتی بیش از ۴۰ سال پیش از آن بوده است.
* تبریز- ایرنا- نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسائل معیشتی و اقتصادی با تجمع حل نمی شود، گفت: تسویه سپرده کسانی که در موسسه های مالی متخلف سپرده گذاری کرده اند، از سوی مجلس، قوه قضائیه و دولت در دست پیگیری است.
* تهران- ایرنا- دانشمندان ایرانی موفق به ساخت دستگاهی شده اند که با نصب آن در جایگاه های سوخت در سطح کشور، امنیت و سنجش میزان فرآورده های تحویلی و مخازن این جایگاه ها به میزان زیادی افزایش می دهد.
* کاشان- ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از راه اندازی مراکز مشاوره خانواده در همه عتبات مقدس کشورهای ایران و عراق خبر داد.
* کاشان- ایرنا- دبیر جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان از اعلام نتیجه نهایی داوری ها و معرفی آثار راه یافته به سیزدهمین دوره این جشنواره خبر داد.
* تهران- ایرنا- رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی و رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه شهدا گنچ های تمام نشدنی این مرز و بوم هستند گفت: در حال حاضر رژیم استکبار جهانی در چنگال رزمندگان اسلام اسیر شده و خانه های عنکبوتی آنها در حال نابودی است.
* تهران- ایرنا- نماینده ولی فقیه، معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با صدور پیامی درگذشت بانوی ماجده و مؤمنه «حاجیه خانم کبری صالحی زارعی» مـادر بزرگوار شـهیدان مـعـظم «حمید، مجید و مجتبی دقیقی کاشانیان» را تسلیت گفت.
* قم- ایرنا- شهر مقدس قم در شب وفات بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه (س) دختر امام موسی کاظم(ع) و خواهر گرامی حضرت امام رضا (ع)، یکپارچه سیاه پوش و غرق در عزا و ماتم شده است.
* قم- ایرنا – مراسم بزرگداشت هفتمین روز ارتحال آیت الله حائری شیرازی نماینده سابق ولی فقیه در استان فارس از سوی آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید پنجشنبه شب با حضور علما، روحانیان، مسئولان و قشرهای مختلف مردم در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم برگزار شد.
* تهران- ایرنا- شهردار تهران با اشاره به قرارداد منعقد شده میان شهرداری با کمیته امداد امام خمینی(ره) و جهاد دانشگاهی برای خرید و واگذاری تئاتر نصر گفت: این مرکز روز شنبه (۹ دی ماه) به شهرداری تحویل و اقدامات لازم برای تبدیل آن به موزه تئاتر انجام خواهد شد.
* تهران- ایرنا- شهرداری تهران از رسانه های منتشر کننده خبر کذب سفر محمدعلی نجفی به کیش در زمان وقوع زلزله ۲۹ آذرماه شکایت کرد.
* تهران- ایرنا- محققان دانشگاه هاروارد دریافتند هر میزان افزایش آلودگی هوا حتی اگر در سطوح پایین تر از استانداردهای سالم باشد، می‌تواند منجر به افزایش خطر مرگ سالمندان شود.
* کرمانشاه- ایرنا- در دومین دومین نشست تخصصی دانشگاه رازی با موضوع زلزله استان کرمانشاه بر لزوم تقویت آیین نامه ساختمانی ۲۸۰۰ به خصوص ارزیابی زمین محل ساخت تاکید شد.
* تهران- ایرنا- وزیران ورزش و جوانان ایران و عراق با اشاره به مشترک های مختلف دینی، فرهنگی، اجتماعی و فراهم بودن زمینه های توسعه روابط میان تهران و بغداد بر گسترش همکاری های ورزشی دو کشور تاکید کردند.
* تهران- ایرنا- دبیرخانه اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با انتشار بیانیه ای حمله انتحاری تروریستی به خبرگزاری صدای افغان در کابل را محکوم کرد.
* شیراز- ایرنا- عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: روحانیت هیچ گاه نباید خود را بی نیاز از مطالعه و تحصیل بداند و افزون بر این باید همواره مراقب دام هایی مانند بد اخلاقی و بد دهنی باشد.
* کرمانشاه- ایرنا- استاندار کرمانشاه با بیان اینکه مردم مناطق زلزله زده استان علاوه بر خسارات جانی و مادی از لحاظ روحی و روانی آسیب زیادی دیده اند تاکید کرد که مردم این مناطق به خصوص کودکان باید مورد حمایت های جدی روحی روانی قرار گیرند.
* تهران- ایرنا- روزنامه '۱۹دی' در سرمقاله خود نوشت: امروز مردم فهمیده‌اند که بسیاری از اصول‌گرایان در این سال‌ها فریب احمدی‌نژاد را خورده‌اند و بخاطر همین غفلت خسارت‌های زیادی به کشور و نظام وارد شده است. خسارت‌هایی که بسیاری از آنها امکان جبران نیز دیگر ندارد.
* تهران- ایرنا- متخصص طب تسکینی در ایران گفت: اولین و مهمترین مرحله بعد از تشخیص سرطان درمان های روانی و تغذیه ای است که در بهبود و افزایش طول عمر بیماران نقش بسزایی دارد و در درمان سرطان باید در اولویت مراحل درمانی پزشکان قرار گیرد.
* قزوین- ایرنا- رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قزوین از برخورد چندین دستگاه خودرو در آزادراه قزوین – زنجان خبر داد و گفت: در این سانحه، ۱۴ تن مصدوم شده اند.
* تبریز- ایرنا- کارشناسان و دست اندرکاران بخش صنعت و تولید کشور معتقدند بهبود بهره وری، بهره گیری از فناوری های جدید علمی و استفاده از تجارب کشورهای توسعه یافته و شرکت های برتر راه عبور بنگاه های اقتصادی از سد چرخه مشکلات و نردبان ترقی برای رشد اقتصادی ملی است.

اخبار خارجی
**********
* اسلام آباد- ایرنا- سخنگوی ارتش پاکستان (ISPR) گفت که مرز این کشور با ایران به معنای واقعی به مرز و منطقه صلح و دوستی تبدیل می شود.
* دمشق- ایرنا- منابع محلی در سوریه فاش کردند که بالگردهای آمریکایی چهارشنبه شب اقدام به جابجایی یک گروه جدید از سرکرده های تروریستی داعش از برخی مناطق دیرالزور به منطقه نامعلومی در حومه حسکه کردند.
* بیروت- ایرنا- «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان در واکنش به حواشی ایجاد شده درباره گفت وگوی اخیرش با شبکه تلویزیونی «المیادین» تاکید کرد که موضع کشورش در قبال اسرائیل و فلسطین ثابت است و تغییر نکرده است.
* کوالالامپور- ایرنا- درخواست ها برای کناره گیری 'آنگ سان سوچی' وزیر امور خارجه و مشاور عالی دولت میانمار که رهبر معنوی این کشور نیز محسوب می شود، به دلیل عملکرد غیرقابل دفاع وی در واکنش به کشتار مسلمانان روهینگیا در روزهای پایانی سال جاری میلادی افزایش یافته است.
* تهران- ایرنا- در پی آتش سوزی ساختمانی در شهر نیویورک آمریکا، دست کم ۱۲ تن جان خود را از دست داده و تعدادی دیگر نیز مصدوم شدند.
* کوالالامپور- ایرنا- مالزی پس از آنکه یک شهروند این کشور به دلیل در اختیار داشتن چندین قبضه سلاح و اتهام اقدام تروریستی در پاکستان بازداشت شده بود، خواستار استرداد وی از پاکستان است.
* تهران- ایرنا- وزارت خارجه فلسطین قصد دارد در تلاشی دیپلماتیک از کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب بخواهد تا کشورهایی که سفارتشان در فلسطین اشغالی را به قدس منتقل می کنند، تحریم شوند.
* پکن- ایرنا- براوردهای رسمی دولت چین نشان می دهد میزان درامد گردشگری مربوط به سال نو ۲۰۱۸ میلادی در این کشور به ۱۲ میلیارد دلار می رسد.
* تهران- ایرنا- وزیر ورزش عراق با تاکید بر دور کردن ورزش از اختلاف نظرهای سیاسی گفت: ایران برای برگزاری مسابقات امن است و در طی بازی هایی که عراق با کشورهای عربی و آسیایی در ایران داشته، هیچگاه حادثه ای رخ نداده است.
* مادرید- ایرنا- استقلال طلبان ایالت کاتالونیا از همین الان به دنبال راه حلی هستند که از طریق آن بتوانند بدون در خطر قرار دادن «کارلس پوجدمونت» رئیس سابق دولت محلی کاتالونیا، وی را به ریاست ایالت برسانند.
* دهلی نو- ایرنا- حداقل ۱۴ تن پنجشنبه شب در حادثه آتش سوزی در رستورانی واقع در یک مرکز خرید بزرگ در شهر بمبئی هند جان باختند.
* پکن- ایرنا- همزمان با بالا گرفتن تنش ها میان کره جنوبی و ژاپن بر سر تجاوزات جنگی ژاپنی ها در این کشور و مساله زنان آسایشگر که در اختیار نظامیان ژاپن قرار گرفتند، کره جنوبی از برگزاری رزمایش در جزایر مورد منازعه دو کشور خبر داده است.
* تهران- ایرنا- به رغم دعوت رئیس جمهوری کره جنوبی، کرملین اعلام کرد که رئیس جمهوری روسیه برنامه ای برای شرکت در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ چانگ ندارد.
* تهران- ایرنا- یک منبع یمنی اعلام کرد که بیش از ۵۰ مزدور سعودی در حمله ارتش و کمیته های مردمی یمن در سواحل غربی این کشور کشته و زخمی و ۱۵ دستگاه خوروی نظامی متعلق به آنها نیز منهدم شد.
* تهران- ایرنا- شورای امنیت دسترسی چهار کشتی متعلق به کره شمالی را که متهم به انتقال کالاهای تحریم شده از سوی سازمان ملل به کره شمالی بودند، به همه بنادر جهان ممنوع کرد.
* الجزیره- ایرنا- کمیته ملی انتخابات لیبریا پنجشنبه اعلام کرد «ژرژ وه‌آ» بازیکن سابق تیم فوتبال آ.ث میلان ایتالیا، ۶۱.۵درصد کل آراء را در دور دوم انتخابات به دست آورده است و بدین ترتیب وی، رئیس جمهوری این کشور آفریقایی شد.
* تهران- ایرنا- ارتش لیبی آخرین پایگاه گروه های افراطی در بنغازی واقع در شرق این کشور را از کنترل آنها خارج کرد.
* مسکو- ایرنا- روسیه از اول ماه ژانویه ۲۰۱۸ (یازدهم دیماه) تعداد فرودگاه های قابل دسترسی برای هواپیماهای ناظر آمریکایی در پیمان «آسمان باز» را محدود خواهد کرد.
* تهران- ایرنا- در پی ادعاها مبنی بر فروش پنهانی نفت به کره شمالی از سوی چین، رئیس جمهوری آمریکا گفت در صورت ادامه این روند راه حل دوستانه ای برای مساله کره شمالی وجود نخواهد داشت.
* تهران- ایرنا- سخنگوی ارتش مصر اعلام کرد که ۶ نظامی از جمله یک افسر بر اثر انفجار بمب در شبه جزیره سینا کشته و سه نظامی دیگر زخمی شدند.
* تهران- ایرنا- عربستان دو پسر دیگر عبدالله بن عبدالعزیر پادشاه سابق این کشور را که در هتل پنج ستاره «کارلتون ریتز» ریاض به همراه شماری از شاهزاده ها و مسئولان سعودی به اتهام فساد مالی بازداشت بودند، با دریافت پول آزاد کرد.
* مادرید- ایرنا- دولت اسپانیا حمله تروریستی روز پنجشنبه به یک مرکز فرهنگی‌ شیعیان در کابل پایتخت افغانستان را به شدت محکوم کرد.
* رم- ایرنا- رئیس جمهوری ایتالیا در پی توافق با نخست وزیر و احزاب این کشور در خصوص تاریخ برگزاری انتخابات سیاسی، پارلمان این کشور را منحل کرد.
* بغداد- ایرنا- روزنامه سعودی العرب از بازجویی دو فرمانده ارشد و ۹۰ افسر عراقی دیگر در ارتباط با سقوط سه شهر این کشور در حمله داعش خبر داد.
* مسکو- ایرنا- کارشناسان ارشد ایران و ارمنستان در میزگردی سیاسی بر لزوم گسترش همکاری های کارشناسی و مشارکت دو طرف در این عرصه برای شناخت بیشتر و بهتر از مسائل تاکید کردند.
* مسکو- ایرنا- وزارت امور خارجه روسیه اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، علیه بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را بی اساس خواند.
* وین- ایرنا- سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنش به حمله امروز به یک مرکز فرهنگی در کابل که منجر به کشته شدن ۴۱ نفر از جمله یک خبرنگار شد، این اقدام را حمله به آزادی بیان و دمکراسی در افغانستان دانست.
* باکو- ایرنا- اداره مسلمانان قفقاز اعلام کرد:امسال در مجموع ۹۰۰ نفر از جمهوری آذربایجان برای زیارت خانه خدا راهی مکه شدند که در مقایسه با سال های قبل کمترین تعداد زائران از این کشور به شمار می رود.
* باکو- ایرنا- نماینده ویژه نخست وزیر گرحستان در امور روسیه گفت: متاسفانه روابط سیاسی تفلیس و مسکو همچنان در وضعیت بن بست قرار دارد، با این حال ما علاقمند به خروج از وضعیت موجود و پیدا کردن راهی برای برقراری ارتباط هستیم.
شبد**۱۹۵۳** ۱۳۹۵**
تنظیم کننده: مرتضی شحنه** انتشار دهنده: هادی افتخاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 4 =