کنفرانس بین‌المجالس کشورهای اسلامی ظرفیت جمهوری اسلامی برای بسیاری از کشورها را به منصه ظهور گذاشت

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حضور چشمگیر کشورهای اسلامی ظرفیت جمهوری اسلامی را برای بسیاری از کشورها به منصه ظهور گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز پس از پایان سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در نشست خبری خود طی سخنانی اظهارداشت: بین‌المجالس اسلامی از گذشته ساز و کاری داشت که بین پارلمان‌های کشورهای اسلامی اتحادیه‌ای به وجود آمد.

وی افزود: افتتاح این اتحادیه و تأسیس آن با جمهوری اسلامی ایران بود و هدف از تشکیل آن این بود که از ظرفیت‌های پارلمان‌های کشورهای اسلامی برای همبستگی بیشتر و ایجاد فضای مناسب‌تر برای ایجاد همکاری‌های اقتصادی و همچنین توجه به برخی چالش‌ها بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: یکی از اهداف تشکیل این اتحادیه این بود که پارلمان‌های مختلف کشورهای اسلامی با همفکری از ظرفیت‌های موجود استفاده شود که هر سال به صورت طبیعی در یکی از کشورهای اسلامی این اجلاس برگزار می‌شود.

وی بر همین اساس اضافه کرد: این اتحادیه در ایران ساماندهی شد که بر این اساس امسال پارلمان‌های ۴۳ کشور و ۱۶ سازمان ناظر در این اجلاس حضور پیدا کردند که از این تعداد ۳۰ رئیس پارلمان و نواب رئیس ومابقی در سطح رؤسای کمیسیون پارلمان‌های کشورها حضور داشتند.

وی ادامه داد: این حضور کشورهای اسلامی نشان می‌دهد ظرفیت جمهوری اسلامی برای بسیاری از کشورها قابل توجه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای مهمی در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شرکت داشتند، خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه فرصت خوبی برای گفت‌وگوهای مختلف صورت گرفت، می‌تواند ارتباط اقتصادی خوبی میان کشورها به وجود آورده و آن را افزایش دهد چرا که یکی از کمیته‌های مهم این اتحادیه کمیته اقتصادی است که زمینه ارتباطات بیشتر اقتصادی را فراهم می‌کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه این اتحادیه می‌تواند همگرایی کشورهای اسلامی را بیشتر کرده و مخاطرات بیشتر دیده شود، عنوان کرد: کشورهای شرکت کننده اهمیت جمهوری اسلامی را کاملاً حس می‌کردند که با این کشور مهم (ایران) و ملت بزرگ همراهی داشته باشند.

وی با بیان اینکه فرصت خوبی را در اجلاس و از طریق گفت‌وگوها به وجود می‌آورد، گفت: این اجلاس می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی و همچنین گسترش ارتباطات کمک شایانی کند که این موضوع قابل توجه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بسیاری از کشورهای شرکت کننده در این اتحادیه پارلمان‌های بسیار قوی‌ای دارند که دولت‌ها را به سمت منافع متقابل سوق می‌دهد.

وی همچنین ضمن تشکر از همکاری همه رسانه‌ها در پوشش اخبار این کنفرانس عنوان کرد که ما در این اتحادیه کمیته‌های مختلفی اعم از سیاسی، زنان و خانواده، حقوق بشر، محیط زیست داشتیم که در همه اینها رسانه‌ها نقش داشتند لذا حضور رسانه‌ها برای انعکاس مطلب بسیار خوب بود.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره عملیاتی شدن حمایت‌ها از مردم فلسطین توسط کشورهای حاضر در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای اسلامی گفت: نمایندگان پارلمان‌ها خارج از عرف‌های دیپلماتیک متعارف حرف‌هایشان را راحت‌تر می‌زنند و هم نسبت به موضوع تروریسم حساس بودند و نظرات روشنی می‌دادند و هم در مورد مسئله قدس.

وی افزود: وقتی نمایندگان مجالس کشورهای مختلف یکدیگر را می‌یابند از پشتوانه عمیق‌تری برای پیگیری خواسته ملت‌ها برخوردار می‌شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حوزه اجرای موضوعات مطروحه نیز موضوعاتی در این اجلاس مطرح شد. در مورد مسئله قدس مطرح شد اینکه برخی از کشورها اگر رابطه اقتصادی و یا سیاسی با رژیم صهیونیستی دارند این روابط را قطع کنند و یا رؤسای برخی از پارلمان‌ها پیشنهاد کردند که به دولت‌ها فشار بیاورند که روابط دیپلماتیک خودشان را با ایالت متحده تعلیق کنند تا زمانی که آمریکا از اقدامات مداخله‌جویانه خود دست بردارد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: پارلمان‌ها از قدرت خوبی برخوردارند و می‌توانند به دولت‌های خود فشار بیاورند و بسیاری از کشورهای اسلامی حاضر در این اجلاس نظام‌هایشان پارلمانی است و ساختارشان ساختار دموکراتیک است و تأثیر این امر این است که می‌توانند این موضوعات را پیگیری کنند. به طور طبیعی دبیرخانه هم این موضوعات را دنبال خواهد کرد.

وی افزود:‌ در حوزه اقتصادی و همکاری‌ها در این بخش برخی پیشنهادات خوبی را مطرح کردند. چه در زمینه انرژی و چه در زمینه‌ فناوری‌های نو از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند که با توجه به اینکه دبیرکل جدید هم انتخاب شده دبیرخانه باید به این بخش توجه بیشتری داشته باشد و همگرایی‌های اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر توسط کشورهای عضو را بیشتر دنبال کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در مورد دلیل عدم حضور نمایندگان عربستان، بحرین، امارات و مصر در این دوره از اجلاس گفت: این موضوع می‌تواند وضعیت متفاوتی داشته باشد. بعضی از کشورها مثل عربستان سعودی اختلافاتی با ایران دارند و برخی دیگر نیز ممکن است ملاحظات دیگری همچون حضور قطر نماینده قطر در این اجلاس را داشته باشند اما این کشورها اندک بودند و در مقابل کشورهای مهمی مثل پاکستان،اندونزی، ترکیه، مالزی و بسیاری از کشورهای دیگر شرکت کردند و این نشان می‌دهد رفتارهای خشونت‌آمیز و نظامی‌گری در منطقه را قبول ندارند و در دیدارهای خصوصی با ما با صراحت بیشتری هم نگرانی خود را از مسئله یمن مطرح می‌کردند و این پیام مهمی برای جهان امروز و جهان اسلام بود که علی‌رغم سروصداهایی که برخی از کشورها می‌کنند و گاهی به زور و رودربایستی بیانیه‌‌هایی را می‌گیرند اینجا که فشاری نیست و به طور طبیعی گردشی بوده و این بار نوبت ایران بوده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: حضور چشم‌گیر ۴۳ کشور مهم اسلامی در این دوره از اجلاس نشان‌دهنده این است که منش ملت ایران را قبول دارند و این ظرفیت مهمی است و باعث افتخار برای همه ما است.

وی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با اینکه در روابط اقتصادی بین کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس بحث پول رایج برای مبادلات اقتصادی پیش‌بینی شده است یا خیر، گفت: این موضوع زیاد مهم نیست چرا که بسیاری از کشورها علاقه دارند که با پول‌های ملی‌شان با یکدیگر کار کنند. کما اینکه ترکیه در توافقی که با ایران داشت این بود که در مبادلات تجاری از پول ملی دو کشور استفاده شود و این البته حرکت خوبی است و این کار اگر در سایر کشورها نیز تسری پیدا کند هم ظرفیت‌های بین کشورها را افزایش می‌دهد و هم محوریت را از دلار می‌تواند بردارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این موضوع نیازمند این است که روی آن کار شود و من فکر می‌کنم همه کشورها وضع‌شان یکسان نیست اما باید در این زمینه تلاش کرد.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی در مورد رویه عربستان پس از اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم از محتوای این اجلاس این درک را می‌توان داشت که همه کشورها رفتار آمریکا را در این باره سرزنش کردند و این گاه با ادبیات بسیار تند همراه بود و این نشان می‌داد که کشورهای اسلامی به هیچ‌وجه این رفتار را قبول ندارند و کشورهایی که راه دیگری را در پیش بگیرند تنها می‌مانند. البته ممکن است با پول اجازه ندهند که برخی از صداها بلند شود اما اینجا که آزادی بود و همه حرف‌هایشان را می‌زدند همه بدون استنثا با صراحت رفتار آمریکا را تقبیح کردند و آن را قبول نداشتند و برایندی را از این حرف‌ها می‌توان فهم کرد که کشورهای اسلامی نسبت به اینگونه رفتارهای آمریکا ذهنیت روشن‌تری را پیدا کرده‌اند.

وی افزود: رئیس مجلس سنای پاکستان با صراحت رفتارهای آمریکا را نقد کرد و کشورهای دیگر نیز همین‌طور و این نشان می‌دهد که در جغرافیای متنوع جهان اسلام کشورها یک سمت و سوی خاص پیدا کرده‌اند و اینگونه رفتارها را یک ستم به کل جهان اسلام می‌دانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من فکر می‌کنم نقطه‌ای که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشتند که رئیس جمهور جدید آمریکا یک مقدار عریان‌تر امیالش را بیان می‌کند همین‌گونه نیز شده است و به خاطر ظهوری که در کلام این رئیس جمهور است کشورهای دیگر راحت‌تر تصمیم می‌گیرند و درک مشترک بهتری را پیدا کرده‌اند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: درست است که آمریکا زحمت‌هایی را برای کشورهای دوست ما مثل پاکستان و دیگر کشورها ایجاد کرده اما اینکه به خود آمده‌اند و درک درستی پیدا کرده‌اند ظرفیت جهان اسلام را بالا می‌برد، ارتباطات اقتصادی، سیاسی و امنیتی را بیشتر می‌کند و این دستاورد بسیار مهمی است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره حمایت کشورهای حاضر در این اجلاس از موضوع سوریه گفت: اینکه آمریکایی‌ها در شمال رقه پایگاه‌های مختلفی را ایجاد کرده‌اند حکایت از این امر دارد که بعد از ایجاد ائتلافی بین ایران، ترکیه و روسیه و وارد آمدن ضربه جدی به داعش آمریکایی‌ها برای اینکه از ماجرا عقب نیفتند و همین که اجازه ندهند مسئله تروریسم در منطقه خاتمه پیدا کند روی منطقه‌‌‌ای دست گذاشتند و اینکه پایگاه‌های مختلفی را ایجاد کرده‌اند نشان می‌دهند که به دنبال ماجراهایی هستند و البته گزارش‌هایی که به دست ما رسیده حاکی از آن است که محموله‌های زیاد سلاح نیز وارد کرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنابراین این اقدام می‌تواند توطئه خطرناکی باشد برای اینکه ماجرای تروریسم ختم نشود و فتنه در منطقه شلعه‌ور باشد که البته بعید است بتوانند کار مهمی انجام دهند. در قبال تصمیماتی که تا به حال گرفته شده اما کار ایضایی می‌توانند انجام دهند.

لاریجانی اضافه کرد:‌ لذا باید هوشیار بود هم خود دولت سوریه و هم کشورهایی که کمک می‌کنند باید هوشیار باشند.

وی افزود: در این دوره از اجلاس نیز نسبت به مسئله سوریه توجهات از گذشته بهتر شده بود. در چند سال گذشته کشور سوریه به خاطر اینکه تنها بود و دیگران رفتار ماجراجویانه‌ای نسبت به آنها داشتند اقبالی به حل مسائل سیاسی سوریه نبود. اما بعد از پیشرفت‌هایی که حاصل شد و ماجرای تروریسم لطمه خورد سوریه جایگاه بهتری پیدا کرد و رئیس مجلس سوریه نیز در این اجلاس صحبت‌های روشنی داشت و دیگران هم ابراز علاقه می‌کردند که مسیر مبارزه با تروریسم به نهایتی برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مسئله تروریسم فقط مربوط به این منطقه نیست و یک امر پراکنده‌ای است که از شمال آفریقا تا آسیا، خاورمیانه و… وجود دارد و تروریست‌ها با اسامی مختلف در بخش‌های مختلفی و با روش‌های گوناگون حضور پیدا کردند که با توجه به اینکه جنس تروریست‌‌ها مهاجر است و از یکجا ضربه می‌خورند به جای دیگری می‌روند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم مسئله تروریسم خاتمه پیدا کرده داعش ضربه خورده اما در بخش‌های مختلف دنیای اسلام تروریست‌های داعش حضور دارند.

وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد که کشورهای اسلامی به خود آمده‌اند و حساس شده‌اند و در مذاکراتی که داشته‌اند بر این نکته تأکید می‌کردند که همگرایی‌ها را علاوه بر بخش‌های سیاسی در بخش‌های عملیاتی ببریم و همکاری‌های اطلاعاتی داشته باشیم که این مسئله یک گام به پیش است و من فکر می‌کنم از این ظرفیت و تفاهمی که به وجود آمده برای مبارزه با تروریسم خیلی باید استفاده کرد و این نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در این سال‌ها تحمل کرد اما این راه راهی بود که دیگران به آن پیوستند و امروز سمت و سوی بهتری پیدا کرده است.

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + هفت =