استعفای کارشناس ارشد تحریم‌های ایران به دلیل اقدامات برجامی ترامپ

یک مجله آمریکایی گزارش داده در یک سالی که از حضور ترامپ در کاخ سفید می‌گذرد شمار زیادی از کارشناسان مسائل تحریمی به حاشیه رانده شده یا از دولت آمریکا جدا شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سالی که از حضورش در کاخ سفید می‌گذرد به طور مکرر از تحریم‌های بین‌المللی به عنوان یک ابزار علیه کشورهای ناهمسو با منافع واشنگتن استفاده کرده است.

علی‌رغم این، مجله فارن‌پالیسی گزارش داده دولت ترامپ به مرور دیپلمات‌ها و سایر کارمندانی که مسئولیت مذاکره با دولت‌های خارجی درباره تحریم‌ها به عهده داشته‌اند را به حاشیه رانده است. 

فارن‌پالیسی نوشته این رویکرد ممکن است توانایی دولت ترامپ برای استفاده از تحریم‌ها در آینده را تضعیف کند.

 این گزارش حاکی است دولت ترامپ به تازگی با استعفای یکی از مجرب‌ترین کارشناسان مسائل تحریمی که در سازمان ملل مستقر است مواجه شده است.

«جاشوا بلک»، که بخش زیادی از دهه گذشته کارشناس اصلی آمریکا در مسائل تحریمی و تروریسم در سازمان ملل بوده روز جمعه از سمتش استعفا کرد.

«بلک» در دهه گذشته مسئولیت هدایت تیمی برای مذاکره با دولت‌ها جهت اعمال تحریم‌ها علیه ایران، کره شمالی، لیبی، یمن و سودان را به عهده داشته است. 

مقام‌های مورد استناد فارن‌پالیسی گفته‌اند اقدامات ترامپ ضد توافق هسته‌ای ایران یکی از دلایل ناخرسندی این کارشناس مسائل تحریمی و تصمیم او برای جدایی از دولت آمریکا بوده است. 

مقام‌های قعلی و سابق آمریکایی به فارن‌پالیسی گفته‌اند کاخ سفید برای اجرای تحریم‌ها اکنون پرسنل کارکشته وزارت خارجه را کنار گذاشته و نهادهای نظامی و اطلاعاتی را مأمور نظارت بر موارد نقض تحریم‌ها کرده است.     

ریچارد نفیو، مقام سابق آمریکایی و از کارشناسان ارشد مسائل تحریمی استعفای «بلک» را در امتداد سیاست به حاشیه راندن «متخصصان زبده» در وزارت خارجه آمریکا دانسته است.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا سال گذشته اداره هماهنگی تحریم‌ها در وزارتخانه تحت امرش را منحل کرده و برخی از مقام‌های با تجربه در این زمینه را به سمت‌های دیگر گماشت.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: «از زمان انحلال دفتر هماهنگی تحریم‌ها شاهد فرار مغزها از وزارت خارجه بوده‌ایم.»

انتهای پیام/ M

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =