صالحی: موسیقی ایران نمایه ای از ملیت ماست/ نوربخش: نیمی از بودجه جشنواره از محل درآمد فروش بلیت حاصل شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موسیقی ایران نمایه ای از ملیت و ایرانیت ماست. همانگونه که زبان نما و نوایی از ایرانیت ماست. در فراز و فرود تاریخ ایران، ایران با موسیقی و نواهای موسیقایی خود به حیاتش ادامه داده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار موسیقی فارس، آیین پایانى سی و سومین جشنواره موسیقی فجر شامگاه شنبه ۳۰ دی ماه با حضور جمعی از اهالی موسیقی و مسولان برگزاری جشنواره، دقایقی قبل آغاز شد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، مظفرشفیعی، هوشنگ کامکار، بهروز وجدانی، محمد سریر، فاضل جمشیدی، میلاد کیایی، کارن کیهانی، مهدی یراحی، رضا شایسته، احسان تارخ، داود گنجه ای، حسین علیشاپور، احسان عبدی پور، میلاد درخشانی، محسن رجب پور، محمدرضا چراغعلی، ناصر ایزدی، پوریا اخواص، وحید تاج، ابوالفضل صادقی نژاد، بیژن بیژنی، داریوش پیرنیاکان، بهرام جمالی، فرج علیپور، علیرضا قربانی، صدرالدین حسین خانی، مهیار علیزاده، زید الله طلوعی،محمد حسین ایمانی خوشخو، محمد فرنود، حجت الاسلام مازنی از جمله حاضران مراسم اختتامیه هستند.

در ابتدای این مراسم  ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی سالار عقیلی قطعه های «جام مدهوشی» با شعر بیژن ترقی، آهنگسازی علی تجویدی و تنظیم فریدون شهبازیان، «ایران» با شعر افشین یداللهی و آهنگسازی بابک زرین را اجرا کرد.

نیمی از بودجه جشنواره از محل درآمد فروش بلیت حاصل شده است

حمیدرضا نوربخش رییس سی و سومین جشنواره موسیقی فجر اولین سخنران این مراسم گفت: مروری بر جشنواره موسیقی طی سه دهه گذشته به خوبی نشان دهنده تمایز موسیقی و تاثیرهای ژرف آن در همه بخش های فرهنگی است. خوشبختانه این ظرفیت بالا در حوزه اقتصادی نیز نمایان شده، به طوری که نیمی از بودجه جشنواره از محل درآمد فروش بلیت حاصل شده است.

وی با بیان اینکه از دوره سی و یکم جشنواره به بعد میزان فروش بلیت های جشنواره به جز پاپ جهش زیادی داشت، گفت:در دوره سی ودوم فروش بخش بین الملل نیز به سطح فروش موسیقی پاپ شد. این در حالی است که در دوره های قبل بخش پاپ بیش از ۸۰ درصد درآمد جشنواره را به خود اختصاص می داد.

آیینه تمام نما برای مجریان هنر موسیقی

نوربخش ادامه داد: جشنواره موسیقی فجر آیینه تمام نما برای مجریان هنر موسیقی در همه شاخه های آن است و اتفاقا باید به همین دلیل همه هنرمندان باید در برگزاری آن سهیم باشند. به هر صورت جشنواره موسیقی فجر با نگاه کیفی و ارزیابی کیفی نسبت به ارزیابی آثار نگاه کرده است. قطعا جذابیت و استقبال مخاطب هم شرط اصلی حضور گروه ها بوده است هرچند که شرط کافی نیست.

وی در پایان خطاب به وزیر ارشاد گفت: شریف ترین هنرمندان در عرصه موسیقی هستند. چرا که علی رغم تمام مشکلاتی که در این چهار دهه حل نشده اند، همچنان با امید و پشتکار مشغول فعالیت هستند. به هر ترتیب لغو کنسرت ها، آزای فعالیت زنان در همه کشور، مسئله کُپی رایت، رونق بخشیدن به صنعت نشر و از همه مهم تر روشن شدن تکلیف سیاست های کلی موسیقی در کشور و مسائلی از این دست، فضا را به سمتی برده که به نظر می رسد وزارت ارشاد با ارتباط بیشتر با دیگر گام های حکومتی گام های مهتری در این عرصه بردارد.

موسیقی ایران نمایه ای از ملیت و ایرانیت ماست

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گغت: موسیقی ایرانی با نمایه هایی شناخته می شود. موسیقی ایران نمایه ای از ملیت و ایرانیت ماست. همانگونه که زبان نما و نوایی از ایرانیت ماست. در فراز و فرود تاریخ ایران، ایران با موسیقی و نواهای موسیقایی خود به حیاتش ادامه داده است. کمتر موسیقی دان ایرانی داریم که از مامِ وطن و برای ایران ننواخته باشد.

وی افزود: بزرگان ایرانی از فردوسی و خیام و حافظ و مولانا و سعدی که مفاخر ایرانند، با نوا و موسیقی ایران جاودانه شده اند. ما صدها و هزارت بیت از این بزرگان را با موسیقی ایرانی شنیده ایم و در جان فروبرده ایم. موسیقی ایرانی همچنین نمایی و نمادی از مقاومت است.

صالحی ادامه داد: ساز موسیقی ایرانی با کوک جان مردم این سرزمین همراه بوده است. با ناخوشی این مردم همراه بوده است. در روزهای سختی با مردم همراه بوده است. در ایام انقلاب اسلامی و در جوش و خروش خیابان ها موسیقی با مردم همراه شد. شعر و شعار با موسیقی در هم آمیختند و آثاری پدید آمد که در جان مردم نشست.

موسیقی ایرانی موسیقی قومیت ماست

وزیر ارشاد ادامه داد: در روزهای دفاع مقدس و در روزهای درد و رنج، این موسقی ایرانی بود که در این دوره پرحادثه و پرفراز و فرود حوادث را با خود مقطع بندی می کرد. فتح خرمشهر را با موسیقی جاودانه خجسته باد این پیروزی به خاطر می آوریم. موسیقی ایرانی موسیقی قومیت ماست. همان طور که قوم های ایرانی در جغرافیای خود چهار فصل پر رنگ و رمز است؛ در این اقلیم ها موسیقی نواحی پرورش یافته، هر کدام رنگ خود را دارد.

صالحی بیان کرد: موسیقی ایرانی که در منطقه شرق جهانی زیسته است، نمایه ای از عرفان و معنویت شرقی است. عرفان و معنویت شرقی با موسیقی ایرانی پیوندی عمیش و ناگسستنی دارد. اگر موسیقی ایرانی را با این نماها می شناسیم، ایرانیت، قومیت و عرفان و معنویت؛ قدر این موسیقی را در دیپلماسی فرهنگی و هنری خود، بیش از پیش باید بدانیم. موسیقی ایرانی می تواند بیش از گذشته یادآور عرفان و ارزش های انسانی ما باشد.

وی افزود: جشنواره موسیقی فجر فرصتی است برای حضور نسل های متوالی موسیقی از تجربه های پیشکسوتان تا خلاقیت های جوانان. فرصتی برای گونه های متنوع موسیقی های ایرانی و جهانی است. فرصتی برای گفت و گوی موسیقی؛ زبان بی کلام بشری است. این فرصت را باید غنیمت شمرد و جشنواره را فرصتی برای همدلی و همراهی اهالی موسیقی اینک در آغاز راه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از تمام اهالی موسیقی می خواهیم از قوت ها بگویند تا تقویتش کنیم و از ضعف ها بگویند تا رفع شوند. با این رویکرد و این نگاه می خواهیم که جشنواره را در سال های آینده پرفروغ تر کنند.

این خبر در حال به‌روز رسانی است…

انتهای پیام/ 

 

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − شانزده =