همایش علمی «خبرخوب» در اسفندماه برگزار می‌شود

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس با اعلام برگزاری همایش علمی «خبرخوب» در اسفندماه به تبیین مبانی خبر خوب پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، سیدمحسن بنی‌هاشمی در نشست هم اندیشی همایش خبرخوب که بعد از ظهر امروز(یکشنبه) با حضور جمعی از اساتید برجسه علوم ارتباطات در دانشکده خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: ما امروز میزبان اندیشمندان و دلسوزانی معنوی هستیم و من با دوری از هر هیجانی فکر می‌کنم که این لحظات یک تاریخ مهم را می‌سازد،ما می‌خواستیم برخی نقطه نظرات جاری را در حوزه خبر خوب بازخوانی کنیم، موضوع خبر خوب حتما در ذهن همه بزرگان که با درون فطری خود به پدیده‌ها نگاه می‌کنند وجود دارد.

وی افزود: من سال ۶۵ درگیر خبر خوب شدم که داشتم راجع به این پدیده فکر می‌کردم که اگر ما از یک مدل تاثیرگذاری جمعی استفاده کنیم بسیار به جامعه کمک می‌شود.

بنی هاشمی خاطر نشان ساخت: همان زمان در کربلای ۴ فاجعه‌ای رخ داد و من فکر می‌کردم که چطور می‌توان در حوزه تاثیرگذاری از تاثیر فردی فرا‌تر رفت، بعد‌ها متوجه شدم افراد دیگری نیز به خبر خوب فکر کردند و ضرورت خبر خوب امروز در جامعه ما اضطرار یافته است.

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس  ادامه داد: هر خبری می‌تواند خبر خوب باشد؛ مثلا عاشورا، بد‌ترین خبر ممکن است ولی وقتی ما از منبر عاشورا بلند می‌شویم پر از معنویت هستیم. ما‌‌ همان هایی هستیم که وقتی در خیابان مشکلی برای کسی پیش می‌آمد کسی گوشی در نمی‌آورد که عکس بگیرد بلکه به یکدیگر کمک می‌کردند، اینکه دست زنی را برای النگویش قطع کنند اصلا درشان ایرانیان نیست.

وی اظهار داشت: ما در خبر خوب به لحاظ ساختاری از گودنیوز و بدنیوز مرسوم فاصله گرفتیم،گود نیوز می‌تواند برای یک فرد پیروزی در یک بازی محلی فوتبال باشد ولی ما می‌خواهیم از این فرا‌تر باشیم، ما به این نتیجه رسیدیم که باید جمعی از اساتید را جمع کرده و برای ایران و انقلاب استمداد کنیم، برای این منظور یک پیش همایش تشکیل دادیم و قرار شد جلسه علمی تخصصی خبر خوب اسفندماه شکل بگیرد.

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس تصریح کرد: برای این کار می‌توانستیم یک کمیته علمی تشکیل دهیم ولی دیدیم شان این همایش فرا‌تر است به همین منظور تصمیم گرفتیم اساتید را دعوت کنیم تا در گروه‌های مختلف به بررسی این موضوع بپردازندو خودمان را برای برگزاری همایش علمی در اوایل اسفندماه آماده کنیم.

بنی هاشمی در ادامه تاکید کرد: ما خبر خوب را یک تکنیک نمی‌دانیم بلکه یک رویکرد و جهان بینی می‌دانیم

پیدا کردن خبرهای خوب دشوار است و ما نیز در ساختار خوبی قرار نگرفتیم و فکر می‌کنیم خبر خوب خبر بد است. ما در دانشکده فارس کارهای علمی انجام دادیم و پروتکل‌هایی داریم که برای بررسی در اختیار اساتید قرار می‌دهیم.

سرپرست دانشکده فارس ادامه داد: ما دیدیم مبنای خبر خوب روح صادقانه و عدالت جویانه است، منظور از خبر خوب نه خبر فریبنده است نه شادی آفرین نه دولتی دوست. اتفاقا خبر خوب، خبر شجاع است که سهم اثرگذاری روی مخاطب را هم می‌بیند، در خبر خوب به جای تمرکز بر نفع رسانه به رویکرد مثبت توجه می‌کنیم.

وی افزود: ما معتقدیم خبر را باید اعلام کرد ولی باید بدانیم که خبر بد را چطور می‌توان اعلام کرد که برای این منظور روان‌شناسی خبر و جامعه‌شناسی خبر را کار می‌کنیم، در این مدت سوالات و مخالفت‌ها بود که ما مسابقه‌ای طراحی کردیم که مخالفان مخالفت‌هایشان را اعلام کنند. خبر خوب مانند یک چشمه است و خوب است که آبی از چشمه به نفع جامعه برداریم.

بنی هاشمی اظهار داشت: در حال ایجاد یک دبیرخانه دائمی برای خبر خوب هستیم، ما از برخی افراد تقدیر کردیم که یکی از این‌ها یک پسر سیستان بلوچستانی بود که خبرهای خوب به ما می‌داد که پس از دریافت جایزه و بازگشت به زادگاهش از محل کارش اخراجش کردند که مدیرعامل خبرگزاری فارس وی را به عنوان خبرنگار استانی استخدام کرد.

بنی هاشمی در پایان تصریح کرد: کارت‌های خبر خوب هم در حال طراحی است تا افراد زیادی عضو سامانه خبر خوب در کشور شوند.

این خبر در حال بروز رسانی است…

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + سیزده =