تشکیل کمیته‌ای برای پیدا کردن اجساد جانباختگان کشتی سانچی/ جعبه سیاه کریستال با حضور مسئولان سه کشور رمزگشایی می‌شود

سفیر چین در ایران گفت: در حال حاضر چین ربات‌های زیر دریایی را ارسال کرده و تلاش برای یافتن اجساد انجام می‌شود؛ از سوی دیگر کمیته‌ای هم برای انجام تلاش‌های بیشتر تشکیل می‌شود و در صورتی که جسدی کشف شود بلافاصله اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز سفیر چین در ایران پس از ۱۵ روز از سانحه تصادف تانکر نفتی سانچی با کشتی حامل غلات در دریای چین نشست خبری با خبرنگاران برگزار کرد تا درباره این سانحه توضیحات بیشتری ارائه دهد.

در این نشست پانگ سن سفیر چین در ایران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که مسئولان چینی به دلیل مسائل زیست‌محیطی بیشتر تمایل داشتند تا محموله کشتی کامل بسوزد و در نجات کشتی و خدمه‌ها تعلل کردند، گفت: نجات جان افراد برای مسئولان چینی اولویت نخست بود بنابراین سوال ما از شما این است که آیا بدون اطفاء حریق می‌توانستیم جان خدمه‌ها را نجات دهیم؟ بنابراین تمام سعی و تلاش ما در طول این مدت در درجه نخست نجات جان خدمه‌ها و آن هم با اطفاء سریع و به موقع آتش بود.

سفیر چین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس که در حال حاضر بیمه‌گران خارجی که ۷۰ درصد بیمه کشتی سانچی را عهده‌دار هستند و ۱۱ بیمه‌گر با مدیریت شرکت اسکالد نروژ است، اعلام کرده‌اند در پرداخت خسارت این حادثه به دلیل موانع تحریم با مشکلاتی روبرو هستند، در این صورت آیا کشور شما کمکی برای تسهیل پرداخت جبران خسارت می‌کند؟ گفت: نخست باید جعبه سیاه رمزگشایی شود و با مشخص شدن دلیل تصادف و همچنین توافق صاحبان کشتی و نفتکش نسبت به پرداخت خسارت و نحوه پرداخت تصمیم‌گیری خواهد شد.

* جعبه سیاه کریستال با حضور مسئولان سه کشور رمزگشایی می‌شود

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره جعبه سیاه کشتی کریستال و زمان بازگشایی و محل فعلی آن، گفت: در حال حاضر جعبه سیاه در شهر جوشان شانگهای قرار دارد و بنا است با حضور ۳ کشور ایران، چین و پاناما این جعبه رمزگشایی شود اما اطلاعات بیشتر را شما می‌توانید از طریق بنادر دریانوردی کشور ایران به دست آورید.

سفیر چین درباره زمان رمزگشایی جعبه سیاه اظهار بی‌اطلاعی کرد.

*سانچی به صورت عمودی کف دریا قرار گرفته است

خبرنگار فارس درباره زمان بیرون آوردن کشتی سانچی ایرانی غرق شده در دریای چین پرسید و سفیر چین اعلام کرد باید صاحبان کشتی و تانکر نفتی در این‌باره به توافق برسند و پس از آن با همکاری طرفین اقدام به بیرون آوردن کشتی از زیر دریا می‌کنیم.

وی این را هم گفت که در حال حاضر تانکر نفتی ایرانی در عمق ۱۱۵ متری دریای چین و به صورت عمودی قرار گرفت و این مسئله امکان امداد و نجات را در این مورد تسهیل کرده است.

* تشیل کارگروه ویژه برای جست‌وجوی جانباختگان

پانگ‌سن سفیر چین در ایران از تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای جست‌وجوی جانباختگان خبرداد و اعلام کرد: این جست‌وجو با همکاری ایران آغاز خواهد شد.

وی گفت: در صورتیکه اجسادی پیدا شود پس از مشخص شدن هویت آنها خانواده جانباختگان به چین اعزام خواهند شد و تمام تلاش کشور چین برای اعزام سریع، به موقع و راحت آنها خواهد بود.

پانگ‌سن همچنین گفت که کشتی‌های چینی، ژاپنی و کره در ۷ نقطه معین در حال جست‌وجو و رصد شرایط در اطراف کشتی غرق شده سانچی هستند.

* خدمه کریستال را ماهیگیران نجات دادند

خبرنگاری سوال کرد که چطور در این سانحه همه خدمه‌های کشتی کریستال چین سالم ماندند اما خدمه‌های ایرانی همه فوت کرده‌اند و چرا هنوز گفت‌وگویی با ملوانان کشتی چینی انجام نشده است؟ که سفیر چین اعلام کرد: نجات خدمه‌های کشتی چینی توسط ماهیگیران انجام شده و با توجه به اینکه محموله کشتی ایرانی میعانات گازی بوده انفجارهای مکرر و گازهای سمی شدید باعث شد ۳۲ نفر از خدمه‌های کشتی سانچی از بین بروند.

وی همچنین درباره علت اینکه هنوز اظهارات ملوانان کشتی درباره این حادثه منتشر نشده است، گفت: همانطور که رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران هم گفته است قبل از شروع رسمی مذاکرات این ۳ کشور مصاحبه با ملوانان کشتی کریستال امکان‌پذیر نیست. 

سفیر چین همچنین اعلام کرد که در روزهای اول تصادف کشتی سانچی با کشتی چینی درخواست صحبت تلفنی جهانگیری با نخست‌وزیر چین به دلیل اینکه در مسیر مأموریت کاری بود میسر نشد.

* بهترین راه رفع آلودگی زیست‌محیطی بیرون آوردن کشتی از زیر آب است

خبرنگار شینهوای چین از عواقب زیست محیطی این تصادف سوال کرد و سفیر چین پاسخ داد: براساس اظهارات مسئولان چینی آنها این مسئله را ارزیابی می‌کنند و کشتی‌هایی هم برای رفع آلودگی به محل سانحه اعزام شده است. براساس اعلام متخصصین امور دریایی بهترین حالت رفع آلودگی، بیرون آوردن کشتی از آب است اما براساس کنوانسیون بین‌المللی باید اول اجازه خارج کردن نفتکش را اخذ کنیم، کار بیرون آوردن این کشتی بسیار سخت است چرا که نفتکش بسیار بزرگ است و هنوز بخارات میعانات گازی از محل حادثه بیرون می‌آید و امکان انفجار هنوز هست.

* برای اطفای حریق ۲۴ ساعته تلاش کردیم

سفیر چین درباره جزئیات ورود ۴ نفر تکاور چینی به نفتکش سانچی گفت: آنها با کشتی دیگری به فاصله ۱۰ متری سانچی نزدیک شدند و توانستند به داخل کشتی بروند و پس از بررسی‌ها در اتاق امنیت و اتاق نجات بالاخره جسد ۲ خدمه ایرانی را روی عرشه پیدا کردند اما با توجه به اینکه دما به ۸۹ درجه سانتی‌گراد رسیده بود مجبور به ترک کشتی شدند و پیش از این هم یکی از افراد در آبهای اطراف کشتی پیدا شده بود.

سفیر چین درباره سوالات متعدد خبرنگاران درباره اهمال در نجات خدمه‌ها و فعالیت‌های آنها صرفاً در روز اعلام کرد: تمام فعالیت‌های طرف چینی شبانه‌روزی ادامه داشت و آنها نهایت تلاش خود را برای نجات خدمه‌ها و کشتی انجام دادند اما به دلیل شدت حادثه و شرایط ناگوار این مهم میسر نشد. 

وی همچنین ادامه داد که در حال حاضر این شایعات بیشتر از سوی کسانی دامن زده می‌شود که نمی‌خواهند روابط خوب و حسنه ایران و چین را که قدمت بسیار طولانی دارد را ببینند، آنان به هر طریقی می‌خواهند این روابط را بر هم بزنند.

سفیر چین از خبرنگاران خواست که شایعات را باور نکنند و به رسانه‌های مهم و اصلی ایران و چین در زمینه کسب اخبار توجه کنند.

* شایعات مربوط به اصابت موشک یا مقصد محموله خنده‌دار است

پانگ‌سن همچنین شایعات مطرح در این‌باره که موشک آمریکایی به کشتی نفتکش ایرانی اصابت کرده و یا اینکه مقصد بار این کشتی برای کره جنوبی نبوده است را خنده‌دار عنوان کرد و تصریح کرد که تمام مستندات درباره تصادف این دو کشتی محرز و مشخص است.

سفیر چین همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امکان کشف جسد وجود دارد، گفت: در حال حاضر چین ربات‌های زیر دریایی را ارسال کرده و تلاش برای یافتن اجساد انجام می‌شود از سوی دیگر کمیته‌ای هم برای انجام تلاش‌های بیشتر تشکیل می‌شود و در صورتی که جسدی کشف شود بلافاصله اطلاع‌رسانی خواهد شد.

*بعد از حادثه سیگنالی از نفتکش ایرانی دریافت نشد

پانگ‌سن این را هم گفت که بلافاصله پس از حادثه هیچ سیگنالی از این نفتکش دریافت نشده است.

سفیر چین در جمهوری اسلامی بار دیگر با تاکید بر تلاش‌های چین برای نجات کشتی سانچی و خدمه‌ها گفت: این حادثه در ۶ ژانویه ساعت ۸ شب اتفاق افتاد و بلافاصله گروه امداد و نجات اعزام که ۴:۴۰ دقیقه صبح روز بعد به محل حادثه رسیدند و با هیچ سرعتی بیشتر از این نمی‌شد به محل حادثه رسید و پس از آن ۱۰ کشتی امداد و نجات به فواصل کوتاهی به محل اعزام شدند.

نشست خبری خبرنگاران با سفیر چین امروز بعدازظهر با حضور خبرنگاران در محل سفارتخانه چین برگزار شد.

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =