مقام‌های سابق آمریکایی: ترامپ از اروپا می‌خواهد با نابودی برجام آن را نجات دهد

دو مقام سابق آمریکایی در یادداشتی از بیانیه پر شرط و شروط رئیس‌جمهور کشورشان درباره نگاه داشتن آمریکا در برجام انتقاد کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دو مقام دولت سابق آمریکا شروطی که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور برای نگاه داشتن واشنگتن در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) تعیین کرده را به مثابه درخواست او برای نجات این توافق هسته‌ای با کشتن آن تعبیر کرده‌اند.   

«فیلیپ گوردون» و «رابرت مالی»، مشاوران رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یک یادداشت در اندیشکده «آتلانتیک» نوشته‌اند ترامپ با درخواست از کنگره آمریکا و اروپا برای اصلاح یکجانبه برجام و تغییر مفاد آن این توافق را در مسیر فروپاشی قرار داده است.

آنها نوشته‌اند: «ما به عنوان افرادی که در مذاکرات برجام حاضر بوده‌ایم می‌دانیم که این توافق کامل نیست، همان‌طور که هیچ توافق مذاکره‌شده‌ای کامل نیست یا نمی‌تواند چنین باشد.»

«مالی» و «گوردون» خاطرنشان کرده‌اند اصرار بر دستیابی به یک ‘توافق بهتر’ و تهدید به خروج از توافق در صورت عدم تحقق این مطالبه، تضمینی برای رسیدن به آن توافق بهتر نیست، بلکه تنها ضمانت می‌کند که هیچ توافقی در کار نخواهد بود.

مقام‌های سابق آمریکایی تصریح کرده‌اند تهدیدهای ترامپ باعث هراس و دور شدن شرکت‌های بین‌المللی از بازار ایران خواهند شد که به تمام تعهداتش در برجام پایبند مانده، اما از مزایای آن برخوردار نشده است. 

این دو کارشناس مسائل هسته‌ای نوشته‌اند: «در توافق برجام مقرر شده ایران در ازای به عقب راندن برنامه هسته‌ای خود، ایجاد محدودیت‌های شدید در آن و پذیرفتن نظارت‌های بی‌سابقه از برخی تخفیف‌های تحریمی که به بهانه‌های هسته‌ای وضع شده بودند برخوردار شود.»

آنها می‌افزایند: «اما تهران، اگر ببیند در نتیجه اقدامات آمریکا از مزایای اقتصادی مورد انتظارش بهره‌مند نمی‌شود تا چه مدت زمان دیگر به تعهداتش پایبند می‌ماند؟ به طور خلاصه، دولت ترامپ در تمامی مقاطع حساس برای اجرای برجام، بنیان‌های این توافق را تضعیف کرده و آن را به سمت فروپاشی سوق داده است.»

«گوردون» و «مالی» تأکید کرده‌اند: «رئیس‌جمهور ترامپ با تهدید به خروج از توافق می‌خواهد اروپا و کنگره را به سمت تلاش برای نجات آن هدایت کند- اما به گونه‌ای که سرانجام به نابودی برجام ختم خواهد شد.»

آنها در بخش پایانی این یادداشت نوشته‌اند بیانیه ترامپ درباره برجام به معنی این است که او از متحدانش خواسته یا در کشتن برجام با او همراه شوند یا اینکه او این کار را به تنهایی انجام خواهد داد. 

آنها نوشته‌اند: «جوهره اعلانیه رئیس‌جمهور ترامپ (درباره برجام) در این خلاصه می‌شود: یا برجام را با من بکشید یا اینکه خودم تنهایی آن را می‌کشم.»

انتهای پیام/ 

      

 

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − یک =