پرستاری را از حضرت زینب(س) هدیه گرفتم/ استعانت از قرآن سختی‌های کار را آسان می‌کند

پرستار حافظ قرآن گفت: در همان ترم اول دانشگاه می‌خواستم از پرستاری انصراف دهم اما یکی از اساتید گفت: شما انتخاب شده حضرت زینب(س) هستید، همین امر سبب شد تا ادامه دهم و استعانت از قرآن سختی‌های کار را برایم آسان کرد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، همزمان با فرارسیدن پنجم جمادی‌الاول، سالروز ولادت عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار گفت‌وگویی با مهتاب حربی حافظ کل قرآن کریم و پرستار بیمارستان شهدای هفتم تیر داشته‌ایم. وی که از حافظان قرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) به شمار می‌رود، متولد سال ۱۳۷۱ و ساکن شهرری است که از سن یازده تا هفده سالگی به حفظ قرآن پرداخته است.

متن گفت‌وگوی ما را در ادامه می‌خوانید:

در ابتدا بفرمایید چه شد که رشته پرستاری را انتخاب کردید؟ آیا از کودکی دوست داشتید پرستار شوید؟

خیر، از کودکی دوست داشتم پزشک شوم اما وقتی کنکور شرکت کردم چند رشته خوب در دانشگاه تهران و علامه طباطبایی قبول شدم و از طرفی هم شهرستان شاهرود، پرستاری قبول شدم از آنجایی‌ که رشته‌هایی که در تهران قبول شدم ربطی به پزشکی نداشت، شهرستان و رشته پرستاری را انتخاب کردم.

ترم اول را در رشته پرستاری به پایان نرسانده بودم که پشیمان شدم و خواستم از رشته پرستاری انصراف بدهم بنابراین با یکی از اساتیدم مشورت کردم، اما وی گفت: این کار را انجام نده، شما انتخاب‌شده حضرت زینب(س) هستید. آن لحظه احساس کردم باید بمانم و الان خیلی راضی هستم که آن تصمیم را گرفتم و در حال حاضر خیلی رشته‌ام را دوست دارم و این شغل را هدیه حضرت زینب می‌دانم.

نظر خانواده چه بود؟

خانواده دوست داشتند که من خودم انتخاب کنم و اجباری برایم وجود نداشت که حتماً تهران یا فلان رشته را بخوانم. بنابراین خودم انتخاب کردم چرا که درس‌های علوم پزشکی را بیشتر دوست داشتم.

چند وقت است که به حرفه پرستاری مشغول هستید؟

سال ۹۴ از دانشگاه آزاد شاهرود فارغ‌التحصیل شدم و الان ۲ سال است که در بیمارستان شهدای هفتم شهرری مشغول فعالیت هستم.

آیا حفظ قرآن در حرفه پرستاری شما هم مؤثر بوده است؟

بله خیلی مؤثر است. پرستاری که با قرآن آشنا باشد بهتر می‌تواند به بیماران خدمت کند. متأسفانه گاهی مشاهده می‌شود برخی پرستاران برای بیماران کم‌کاری کنند و این موارد در پرستارانی که با قرآن آشنا هستند کمتر دیده می‌شود، البته اگر پرستار باوجدان باشد تفاوتی ندارد که حافظ قرآن باشد یا نباشد ولی به نظرم وجدان کاری در پرستاری که حافظ قرآن باشد بیشتر است و بهتر می‌تواند کارش را انجام دهد.

همکارانتان از اینکه شما حافظ قرآن هستید با خبر هستند و این مسئله باعث نشده از شما انتظار خاصی داشته باشند؟

تا حدودی مطلع هستند، البته اگر ندانند بهتر است و خودم سعی کنم کارم را بهتر انجام بدهم اما به بعضی‌ها گفته‌ام و سعی می‌کنم در عمل نشان بدهم که عامل به آیات قرآن هستم. بالاخره از کسی که حافظ قرآن است خیلی بیشتر انتظار می‌رود که بهتر عمل کند و کسانی که این موضوع را می‌دانند این انتظار را دارند و خودم هم این انتظار را از خودم دارم که من که حافظ قرآن هستم و باید از دیگران بهتر عمل کنم.

شما خودتان چقدر از کلام الهی در پرستاری بهره گرفته‌اید؟

قرآن خیلی جاها کمکم کرده است. در حرفه ما که واقعاً صبوری از ملزومات است و این موضوع در قرآن بسیار آمده است که در مواقع سختی خداوند به شما صبر می‌دهد و تنها کسی که می‌توانید به او تکیه کنید خداست و باید به او توکل کنید و… توجه به مفاهیم قرآن بسیار به شغلم کمک کرده است، چون در سختی‌های شغلم این چیزها را خوب حس می‌کنم که خدا خیلی به من کمک می‌کند و من به بیماران و کسانی که فکر می‌کنند که دیگر راهی ندارند خیلی می‌توانم کمک کنم گاهی اوقات با آنها صحبت می‌کنم و می‌گویم در آخر همه چیز را از خدا بخواهید و اگر خدا خواست شفا پیدا می‌کنید و سعی می‌کنم این مفاهیم را به آنها القا کنم و بیماران را آرام کنم. پرداختن به این مسائل را در حرفه پرستاری دوست دارم.

آیا تا حالا برایتان پیش آمده است که در شرایط سختی گیر کرده باشید و توسل و توجه به آیه‌ای خاص، راهگشای شما باشد؟

بله، یکی از آیاتی که خیلی دوست دارم آیه «الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکرِ اللَّه»ِ است که واقعاً آن لحظه دل آدم با این ذکر آرام می‌شود و خیلی جاها به من کمک می‌کند و آیه دیگر اینکه آیه «عَسَىٰ أَن تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّکُمْ »؛ یعنی اینکه یک چیزی فکر می‌کنید برای شما بد است و خدا خیری در آن می‌داند و چیزی را دوست می‌دارید که آن برای شما شر است و این مفاهیم هم فقط با ذکر قرآن در ذهن انسان می‌ماند درست است که می‌توان اینها را از روی قرآن خواند اما اگر حفظ باشید و در ذهنتان همیشه باقی بماند همیشه هنگام مشکلات با شما مرور می‌شود و من اینها را خیلی زیاد دیدم.

باتوجه به اینکه شما دو تجربه حافظ قرآن و پرستاری را دارید آیا کسی که پرستار می‌شود می‌تواند در حال حاضر، قرآن را حفظ کند؟

اندکی سختی دارد ولی می‌شود کم‌کم قرآن را حفظ کرد، اگر هم کسی نمی‌تواند آیات قرآن را حفظ کند می‌تواند با مفاهیمش آشنا شود؛ هدف از حفظ کردن قرآن فقط این نیست که آیات الهی حفظ شود بلکه بیشتر باید به مفاهیمش توجه کرد.

خودتان چقدر فرصت دارید که محفوظاتتان را دوره کنید؟

تا جایی که بتوانم برای خودم مشخص می‌کنم که در این مدت این مقدار را تمام کنم، سعی می‌کنم این کار را انجام بدهم. مثلاً در مدت یک ماه باید چند صفحه یا جزء را دوره کنم.

برای کسانی که می‌خواهند به ‌تازگی حرفه پرستاری را برگزینند چه توصیه‌ای دارید؟

اینکه واقعاً صبوری می‌خواهد و پرستاری خیلی شغل آسانی نیست و از ابتدا باید صبور باشند و هر کاری می‌توانند برای افرادی که به کمک نیاز دارند انجام بدهند. اگر بتوانند پرستاری را با مفاهیم قرآنی تلفیق کنند به نظرم می‌توانند راهشان را در این حرفه تعیین کنند و این‌گونه می‌توانند کارشان را صرفاً برای رضای خدا انجام دهند. پرستاری حرفه‌ای است که من در آن احساس رضایت و خوشبختی می‌کنم و این هم به خاطر این است که یک پیش‌‌زمینه‌­ای از مفاهیم و حفظ قرآن در ذهنم وجود دارد.

آیا تاکنون در مسابقات قرآنی جامعه پزشکان و پرستاران شرکت کرده‌اید؟

زمانی که دانشجو بودم در مسابقات حفظ قرآن شرکت می‌کردم سال ۹۳ در مسابقات سراسری زنجان شرکت کردم اما چون محفوظاتم در دانشگاه ضعیف بود رتبه ششم را کسب کردم. دوست دارم اگر توفیقی حاصل شد دوباره در مسابقات شرکت کنم. اما در حال حاضر در بخش اورژانس بیمارستان شهدای هفتم تیر مشغول خدمت هستم و این بخش مراجعان بسیاری دارد.

نکته پایانی؟

به نظرم دانستن مفاهیم قرآن از حفظ کردن مهم‌تر است و من به مفاهیم قرآنی توجه می‌کنم قرآن راهگشا و جامع و کامل است و همه چیز در قرآن وجود دارد. حفظ قرآن کمک می‌کند تا مفاهیم را بهتر درک کنید.

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 5 =