نظام بانکی برای اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی کوچک دارای مشکل است

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک گفت: نظام بانکی برای اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی کوچک دارای مشکل است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدحسین مقیسه امشب در کارگروه اشتغال و کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان‌جنوبی با بیان اینکه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در سال ۸۳ بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اظهار کرد: طی سال‌های ۸۴ و ۸۵ فعالیت این صندوق به تهیه و تدوین اساسنامه‌ها و آئین‌نامه‌ها انجام شد.

وی فراهم کردن ملزومات توسعه سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در صنایع کوچک، کوتاه کردن مدت زمان اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی با توجیه اقتصادی و با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته و تسهیل و تضمین وثیقه تسهیلات اعطایی بانک‌ها را از اهداف صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ذکر کرد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با بیان اینکه اولین ضمانت‌نامه این مجموعه در سال ۸۶ صادر شد، تبیین کرد: از ابتدای امسال تمام فرایند صدور ضمانت‌نامه به صورت الکترونیکی شده و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به صندوق نیست.

مقیسه دادن ضمانت‌نامه‌های اعتباری بانکی را از خدمات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ذکر و مطرح کرد: بر اساس اساسنامه این صندوق به هر واحد صنعتی کوچک معادل ۷۰ درصد اصل و سود تسهیلات ضمانت‌نامه صادر می‌شود به طوری که این تسهیلات و اصل سود در مناطق کمتر برخوردار معادل ۸۵ درصد است.

وی با بیان اینکه نظام بانکی به دلایل مختلف برای اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی کوچک دارای مشکلات هستند، اضافه کرد: واحدهای صنعتی کوچک به دلیل تازه تأسیس بودن و نبود سوابق اعتباری در نظام بانکی با مشکلاتی مواجه‌اند.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با اشاره به اینکه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ضمانت‌نامه اعتبار خرید کالا وجود دارد، تصریح کرد: اگر خرید و فروشی صورت گیرد، صندوق به وسیله ضمانت‌نامه قرارداد را تأمین و خیال تولیدکننده را راحت می‌کند.

مقیسه اعلام کرد: با توجه به مشکلات واحدهای صنعتی طی سنوات اخیر دادن ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری برای این گروه (صنایع کوچک) سخت شده است.

وی با اعلام این مطلب که صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک انواع ضمانت‌نامه‌ها را در سبد خود قرار داده است، ادامه داد: مزد این ضمانت‌نامه‌ها ۵۰ درصد کارمزدی است که در نظام بانکی دریافت می‌شود.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک از انعقاد تفاهم‌نامه فی‌مابین صندوق و ۱۸ بانک و مؤسسه مالی و اعتباری خبر داد و بیان داشت: از ضمانت‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک جهت تأمین ضمانت واحدهای صنعتی استفاده می‌شود.

مقیسه از صدور ۹ فقره ضمانت‌نامه به ارزش ۴۳ میلیارد ریال برای خراسان‌جنوبی خبر داد و مطرح کرد: طی هشت ماه گذشته حدود هشت درخواست از خراسان‌جنوبی داشتیم که برای ۱۳ درخواست هیأت مدیره مصوبه اخذ کردیم که از این تعداد هشت درخواست در حال صدور و یا صادر شده است.

وی با تأکید بر اینکه تمرکز صندوق بر کمک به مناطق کم‌برخوردار است، اعلام کرد: در خراسان‌جنوبی تاکنون خسارت پرداختی نداشتیم.

انتهای پیام/ی

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 8 =