اعطای جایزۀ «شهید اندرزگو» در ۴ بخش/ گفتمان پهلوی‌ها اباهه‌گری، اشرافی‌گری و بهاییت است

نشست هم‌اندیشی مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی با حضور نویسندگان، ناشران و اساتید دانشگاه در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ابتدای این نشست گفت: سال گذشته از حدود تیرماه حرکتی در مجمع ناشران انقلاب اسلامی با همفکری و هم‌آهنگی هیئت‌مدیره با موضوع بحث مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی شکل گرفت و به مرور توسعه پیدا کرد. و این جریان به صورت دغدغه‌ای جدی در ناشرهای جبهۀ انقلاب تشدید شد. هیئت علمی این حرکت از آذر ماه سال قبل شکل گرفت و ماده خام این کار ذره ذره به وجود آمد. اولین نشست و همایش ما با مشارکت ناشران و نویسندگان و نهادهای انقلابی در اسفند سال قبل برگزار شد.

نیلی در ادامه گفت: علت پرداختن به بحث مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی و تولید اثر در این حوزه این است که جامعۀ ما جامعۀ جوانی است و درک مستقیمی از واقعیات رخ داده در دورۀ پهلوی ندارند. و از آنجا که در حال حاضر یک وارونگی در روایت در حال رخ دادن است لذا ما ناگزیر هستیم کتاب‌های سندی، تحلیلی و اندیشه‌ورزانۀ خودمان را در سطوح عامه‌پسندتر در بخش‌های رمان و ادبیات و تاریخ شفاهی ارائه دهیم.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی ادامه داد: امسال که سال چهلم انقلاب است هر روزش می‌تواند یک تیر از سوی ناشران و نویسندگان ما به قلب مرکز گفتمان پهلوی شلیک شود. گفتمان پهلوی‌ها گفتمان تکنوکراسی، لیبرالیزم، اباهه‌گری، اشرافی‌گری و بهاییت است و ما باید با این گفتمان‌ها مقابله کنیم.

نیلی در پایان گفت: امسال اولین دورۀ جایزۀ شهیدسیدعلی اندرزگو هم‌زمان با همایش مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی‌ برگزار می‌شود. بعد از بررسی بین کتاب‌های تولید شده در سال‌های ۹۵ و ۹۶ با موضوعات مرتبط با همایش مقابله با تحریف و تطهیر، در چهاربخش داستان، تاریخ شفاهی، پژوهش و رسانه‌وتعهد از برخی آثار تولید شده تقدیر می‌شود.

*رضایی: تطهیر پهلوی تطهیر جریان بهائیت و فراماسونری است

در این نشست سید صادق رضایی، رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان گفت: دربارۀ بحث مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی باید به این سؤال پاسخ داد چه پلیدی و ناپاکی در رژیم پهلوی وجود داشت که برخی به دنبال تطهیر آن هستند؟ و امروز چه شده است که با وجود خاطرات به جا مانده از اطرافیان و نزدیکان رضاشاه و محمدرضا پهلوی که همگی بر وابستگی و بی‌عرضه بودن آن‌ها تأکید داشتند جریان‌هایی سعی دارند رضاشاه و محمدرضا را افرادی قدرتمند نشان دهند که خدمات بسیاری به ایران کرده‌اند. باید به این نکته دقت کنیم که اگر آن‌ها محمدرضا پهلوی را تطهیر کنند در واقع هویدا را تطهیر کرده‌اند و در ادامه جریان بهائیت و فراماسونری را تطهیر کرده‌اند.

* شفیعی فر: روایتی که از رژیم پهلوی در آموزش رسمی ما و صداوسیما است روایت مستمری نیست و هر روز دچار تغییر است

در ادامه محمدشفیعی‌‌فر، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در این نشست گفت: روایتی که از رژیم پهلوی در آموزش رسمی ما و صداوسیما است روایت مستمری نیست و هر روز دچار تغییر است و کارآمد نیست. نکات اصلی و اساسی رژیم پهلوی رها شده و نکات کوچک بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. دربارۀ رژیم پهلوی اولین سؤالی که باید پاسخ داده شود این است که مشروعیت حکومت پهلوی و شکل‌گیری آن از کجا بود؟ در اسناد و تاریخ موجود است که رضاخان با پشتوانۀ انگلیسی‌ها حکومت تشکیل داد و اگر پشتوانۀ خارجی نبود آیا رژیم پهلوی شکل می‌گرفت؟ باید برای جوان‌ها بیان کرد چه طور می‌شود یک کشور خارجی شخص اول یک کشور را جابه‌جا کند و شخص دیگری را بر مسند قدرت بنشاند.

* فخرزاده: تولیدکنندگان آثار با کمبود سوژه مواجه هستند

در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دربارۀ مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی گفت: ما دربارۀ واقعیت‌های موجود در رژیم پهلوی کارهای زیادی تولید کردیم. حداقل ۷۰۰ جلد کتاب سند از سوی وزارت اطلاعات منتشر شده و همچنین کتاب‌های دیگری که نویسندگان مختلف نوشته‌اند اما چون آمار دقیقی از آنچه در زمان پهلوی رخ داده و کارکرد و توانمندی آن رژیم در اختیار مردم قرار نگرفته است با طرح کوچکترین موضوعاتی ممکن است مردم ذهنیت مثبتی به رژیم پهلوی پیدا کنند.

فخرزاده در بخش دیگری به نبود بانک سوژه اشاره کرد و گفت: به نظر من تولیدکنندگان آثار با کمبود سوژه مواجه هستند لذا اگر بتوانیم یک بانک سوژه از موضوعاتی که قابلیت طنز دارد یا وابستگی رژیم پهلوی را نشان می دهد تهیه کنیم می توانیم به بحث مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی کمک کنیم.

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =