افزایش ۴۸ درصدی معاملات بازار سرمایه در سال جاری

مدیر عامل بورس کالا گفت: ارزش معاملات بازار سرمایه ایران در ۱۰ ماه سال جاری ۸۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است که از نظر ارزش کل ۴۸ درصد افزایش داشته و رکورد خیلی خوبی است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حامد سلطانی‌نژاد صبح امروز در نشست خبری بورس کالای ایران گفت:‌ یک سری اقدامات امسال در بورس کالا انجام شده که سبب بهبود بازار شده است.

وی افزود: در ۱۰ ماهه سال ۹۶، ۸۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات بازار سرمایه ایران بوده است که از نظر ارزش کل ۴۸ درصد افزایش داشته و رکورد خیلی خوبی است که این رقم با در نظر گرفتن مجموع اوراق فیزیکی و اوراق بهادار ایران به ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی به حوزه معاملات محصولات صنعتی و معدنی اشاره کرد و گفت: در این حوزه اگر چه به دلیل کاهش قیمت سنگ‌آهن در ۶ ماهه اول امسال و کاهش یک میلیون تنی صادرات آن مواجه بوده‌ایم،‌ اما در بقیه حلقه‌های صنعتی و معدنی با رشد ۲۹ درصدی در ارزش محصولات معدنی در ۱۱ ماهه سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ بوده‌ایم.

سلطانی‌نژاد به این نکته هم اشاره کرد که در حوزه محصولات کشاورزی امسال رکود معاملات گندم در بورس کالا شکسته شد که از نظر مقدار ۲۱ د رصد رشد و از نظر ارزش با ۱۰ درصد رشد مواجه بوده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین با بیان اینکه در حوزه بازار برقی رشد ۶۰ درصدی در مقدار مواجه بوده‌ایم، افزود: از نظر ارزش این معاملات ۱۶۰ درصد رشد داشته و در کنار آن به دلیل شفافیت مالیات بر ارزش افزوده معاملات شمش طلا در بورس کالا کاهش داشته که امیدواریم در سال آینده بهبود یابد.

وی اضافه کرد: در نهایت در ۱۱ ماهه سال ۹۶، بالغ بر ۲۴ میلیون تن کالا به ارزش ۴۴ هزار میلیارد و ۶۳۵ میلیون تومان معامله شده که رشد ۳۳ درصدی در ارزش کالا به همراه  داشته است.

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه ۳ هزار و ۷۷۶ قرارداد آتی در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفته است، افزود: میزان معاملات در بورس کالا در ۱۱ ماهه امسال ۳۹ درصد رشد داشته که به تفکیک حجم معاملات ۱۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در بخش صنعتی، ۱۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در بخش پتروشیمی‌ها، ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی و ۴۰۰ میلیارد تومان در بخش فرعی معامله انجام شده است.

به گفته سلطانی‌نژاد، گواهی سپرده کالا برای ذرت با ۸۶ درصد و برای جو با ۶ درصد در بورس کالای ایران معامله انجام شده و پسته، زعفران و سکه طلا نیز ۸ درصد گواهی سپرده را به خودشان اختصاص داده‌اند.

مدیرعامل بورس کالای ایران به رشد معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران هم اشاره کرد و افزود: ۲۷۰۰ تن محصولات کشاورزی در ۹ ماهه امسال مورد معامله قرار گرفته و بالغ بر ۹۴ انبار در بورس کالا پذیرش شده و کد فعال گرفته‌اند تا افراد بتوانند از ظرفیت انبارها استفاده کنند و در نهایت می‌توان گفت در بخش کشاورزی از نظر مقدار رشد ۲۱ درصدی و در ارزش رشد ۱۹ درصدی را تجربه کرده‌ایم که رکورد جدید محسوب می‌شود.

وی از طراحی معاملات خاص کشاورزی در بورس کالا خبر داد و افزود: ماده ۳۲ برنامه ششم توسعه تأکید دارد در بورس کالا برای تنظیم کالا استفاده شود و مادر همین راستا در سال ۹۶، برای ورود جو، گندم و ذرت اقدامات خوبی انجام داده‌ایم که ۱۸ انبار برای جو و ۶۹ انبار برای پذیرش ذرت آماده شده‌اند و در کنار آن ۲۵۱ هزار کشاورز اطلاعاتشان در بورس کالا ثبت، راستی‌آزمایی و  کد معامله دریافت کرده‌اند.

وی در ادامه به انجام معاملات جوجه یک‌روزه در بورس کالا اشاره کرد و گفت: خرید توافقی زعفران در بورس کالا آغاز شده و گواهی سپرده پسته را نیز در دستور کار داریم مضاف بر اینکه اولین اوراق سلف موازی برای مرغداری‌ها، دام و طیور را منتشر کرده‌ایم و سه صندوق کالایی پذیره‌نویسی آن را انجام داده‌ایم.

ادامه دارد…

انتهاتی پیام/ب

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =