تغییر نام خیابان کارگر به مصدق خلاف نظر امام است/مصدق نهضت ملی نفت را به شکست کشاند

دبیرکل جمعیت فداییان اسلام گفت: وقتی امام با صراحت می‌فرماید مصدق مسلم نبود و او نخستین دبیر جبهه ملی بود که امام این جبهه را مرتد اعلام می کند چطور شورای شهر قصد دارد خیابانی را به نام مصدق تغییر دهد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران به تازگی گفت: معبر حد فاصل بین خیابان انقلاب تا بزرگراه آیت الله حکیم را که در حال حاضر به نام کارگر شمالی معروف است کمیسیون پیشنهاد کرده است که این خیابان به نام مصدق نام گذاری شود و در ادامه خیابان کارگر جنوبی نیز با حذف پسوند جنوبی به نام کارگر شناخته شود.

این تغییر نام مصوبه کمیسیون به هیات رییسه اعلام وصول شده است و منتظر هستیم تا هیات رییسه این تغییر نام را در دستور کار صحن قرار دهد تا توسط اعضای شورای شهر به تصویب نهایی برسد.به همین دلیل با محمدمهدی عبدخدایی دبیرکل جمعیت فداییان اسلام درباره این تغییر نام به گفت‌وگو نشستیم.

عبد خدایی با بیان اینکه من نمی‌دانم چرا شورای شهر برخلاف نظر امام عمل می‌کند، اظهار داشت: وقتی امام با صراحت می‌گوید که او(مصدق) مسلم نبود و جبهه ملی که ایشان اولین دبیر جبهه ملی بود را مرتد اعلام می‌کند چطور خیابانی را به نام او می‌کند.

وی افزود: وقتی امام می‌فرمایید ملی گرایی کفر است و اسلام از آن ضربه خورده است. چه اتفاقی افتاده است که افتخار آقایان این است که به ملی گرایی روی آورند درحالیکه انقلاب ما جمهوری اسلامی است نه انقلاب ناسیونالیستی .

دبیرکل جمعیت فداییان اسلام افزود: حال باید دید در آینده نه چندان دور وقتی مورخان بی طرفانه تاریخ را بررسی کنند چگونه عملکرد این آقایان را واکاوی می‌کنند.  مصدق یک نهضت پیروزی را که به وسیله فرزندان اسلام آغاز شد با اشتباهاتش به شکست کشاند ملی شدن صنعت نفت به جریان کنسرسیوم تبدیل شد.

وی ادامه داد: شورای شهر تهران قصد دارد خیابان کارگر شمالی را به نام مصدق تغییر نام دهد این در حالی است که هرگز خیابان کارگر نباید به نام مصدق شود چرا که مصدق خودش یک مالک و جزء تیول دارهای بزرگ ایران و نوه مظفرالدین شاه بود.

عبد‌خدایی ادامه داد: روزی که آقامحمدخان قاجار با کشتار به سلطنت قاجاریه رسید هیچکدام از قاجارها ملکی نداشتند به مرور زمان املاک مردم را تصرف کردند یا مردم را وادار کردند املاک آنان را آباد کنند.

وی تصریح کرد: من نمی‌دانم آقایان چگونه بدون مطالعه تاریخ و اشتباه مصدق در به شکست کشاندن نهضت ملی شدن صنعت نفت، بدون توجه به ایثار مذهبیونی توانستند انقلاب اسلامی را به پیروزی برساندند و با امپریالیسم مبارزه کردند. چنین تصمیمی می‌خواهند بگیرند.

عبد‌خدایی ادامه داد: من از ته دل برای این شورای شهر تاسف می خورم که خیابان کارگر را به نام مصدق تغییر دهد. شایسته ترین انسانی که از مصدق حمایت کرده مرحوم آیت الله طالقانی بود آن بزرگوار نیز سر خاک مصدق در چهارم آذر ۱۳۵۷ صحبت کرد و درباره درباره ملی شدن صنعت نفت و طرفدارانش که دکتر مصدق را قهرمان می دانستند فرمود اقدام فداییان اسلام در مرگ هژیر و رزم‌آرا موجب ملی شدن صنعت نفت شد. 

وی افزود: رزم آرا در ۱۶ اسفند ۱۳۲۹ کشته شد. قانون ملی شدن نفت هشت روز بعد در مجلس شورای ملی تصویب شد. همه خبرگزاری ها آن روز نیز نوشتند رزم آرا به خاطر نفت کشته شد. شهید نواب صفوی در ۱۸ اسفند همان سال به تمام نمایندگان نامه نوشته و تاکید کردند چنانچه به ملی شدن صنعت نفت رای ندهید سرنوشت رزم آرا را خواهید داشت.

عبد‌خدایی ادامه داد: روزنامه نبرد ملت ۱۹ اسفند تیتر زده که رزم آرا به جهنم رفت و ۲۴ اسفند همان نمایندگانی که به علی رزم آرا ۹۱ رای موافق دادند به ملی شدن صنعت نفت رای دادند در حقیقیت این رعب و وحشت رجال سیاسی ناشی از ترور رزم‌آرا بود که آنان را ناچار به رای موافق کرد. در ۲۹ اسفند هم مجلس سنا این قانون را تصویب کرد.

وی افزود: نسل فعلی ما از تاریخ معاصر ما بی خبر است و نمی‌داند  بعد از شهریور ۲۰ چه نیروهایی سیاسی در کشور نقش داشتند. چه کسانی طرفدار ملی شدن صنعت نفت بودند و چه کسانی اقدام عملی دراین زمینه کردند و چه کسانی در تاریخ مظلوم واقع شدند.

عبد‌خدایی در پایان اظهار داشت: شاید سال ها بعد حقایق ملی شدن صنعت نفت روشن خواهد شد که چه نیروهایی در شهریور ۱۳۲۰ در ملی شدن صنعت نفت نقش داشتند و چه نیروهایی نقش نداشتند. آیا احزاب ناسیونالیست آن سال ها علاوه بر ایران، عراق، عربستان ،مصر و ترکیه ایجاد شدند برای جلوگیری از حرکت های اسلامی نبوده است؟ آیا امروز حرکت های اسلامی با امپریالیسم آمریکا و قدرت های بزرگ در حال نبرد نیست؟.

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 19 =