بابایی: مستند شهید باکری، ابهامات آخرین روزهای حیات او را شفاف‌ می‌کند/ جدی‌ترین توصیه فرمانده به همسرش

گلعلی بابایی گفت: درباره شهادت شهید باکری بسیاری معتقدند خط قرمزهایی وجود دارد و ۳ روز آخر را نمی‌توان تصویر کرد، اما در این مستند شفافیتی وجود دارد و برای من به عنوان یک مستندنگار قابل احترام است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از مستند  «باتمیان گون» (خورشیدی که غروب نکرد) به کارگردانی محمد زارع با حضور سردار پورجمشیدیان، سردار کبیری، صفیه مدرسی (همسر شهید باکری)‌، گلعلی بابایی، اصغر بختیاری (مدیر گروه مستند مرکز روایت فتح) و جمعی همرزمان ایشان به میزبانی خبرگزاری فارس برگزار شد.

مستند علاوه بر ارزش فرهنگی، ارزش نظامی دارد

در این مراسم ابتدا سردار پورجمشیدیان از رزمندگان لشکر عاشورا مستند خورشیدی که غروب نکرد را عبرت‌آموز و زیبا خواند و گفت: فکر می‌کنم مستند بیش از آنکه ارزش فرهنگی داشته باشد، از نگاه من که کهنه‌سرباز نظامی هستم، ارزش نظامی بالایی دارد زیرا مقطع بسیار حساسی از زندگی شهید باکری در جنگ را بررسی و موشکافی می‌کند. ابهاماتی که امروز برخی از قسمت‌های آن برای دوستان نزدیک ایشان شفاف شد. خیلی از این ابهامات در بخش زندگی نظامی جنگ وجود دارد که درباره دو روز آخر زندگی شهید باکری هم تحلیل‌ها و نگاه‌های زیادی وجود دارد. بخشی از ابهامات راجع‌به این مقطع از تاریخ جنگ دیده می‌شود که امروز شاهد شفاف‌سازی در این مستند بودیم.

مقطع حساسی در مستند بررسی می‌شود

وی ادامه داد: افراد مؤثری در این مستند روایت روزهای آخر به عهده داشتند و ارزش نظامی این مستند قابل قیمت‌گذاری نیست، زیرا مقطع حساسی را بررسی می‌کند. نزدیک‌ترین افراد به آقامهدی مثل آقای لطفی درباره این روزها صحبت کردند و بسیاری ارزشمند است.

شهید باکری شخصیتی بی‌نظیر بود

سردار پورجمشیدیان معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه درباره شخصیت شهید مهدی باکری گفت: شخصیت ایشان ابعاد مختلفی دارد ازجمله انسان‌های بی‌نظیر در حوزه جنگ هستند که دیگر نمی‌توان گفت فرمانده بودند، بلکه یک رهبر به حساب می‌آیند. شخصیت ایشان نیاز به موشکافی دارد و الگوی ارزشمندی برای نسل‌های بعدی و امروز خواهد بود. در باره این شهید همچنان می‌توان کارهای تصویری ساخت و علاوه بر بعد شخصیتی نظامی ایشان، ابعاد دیگر زندگی شان را مورد بررسی قرار داد.

مدرسی: وصیت شهید باکری اطاعت از ولایت فقیه بود

در بخش دیگر مراسم رونمایی از مستند خورشیدی که غروب نکرد، همسر شهید باکری صحبت‌های خود را با تشکر از گروه سازنده مستند آغاز کرد و گفت: من نمی‌توانم نظر بدهم زیرا فضای جنگ است، هر کسی به غیر از آقا مهدی در آن فضا با این روحیه حضور داشت حتماً چنین تصمیمی می‌گرفت، اما هنوز برایم سوال است که چرا تخریب‌چی‌ها زودتر نیامدند تا پل را تخریب کنند یا آقا مهدی از فرمان فرمانده تمرد می‌کند و برنمی‌گردد. البته سوالات دیگری هم وجود دارد اما در جنگ شرایط سخت و فشارها زیاد است. تقدیر و حکمت الهی این بوده که این‌گونه آقامهدی به شهادت برسند. ان‌شاءالله توفیق ادامه راه ایشان را داشته باشیم. از وصیت‌های مهم آقامهدی این بود که اطاعت از ولایت فقیه در هر شرایطی را بر ما توصیه می‌کردند و تأکید داشتند رهرو ولایت فقیه و شهدا باشیم.

سردار پورجمشیدیان درباره باز نگشتن و تمرد، از فرمان توضیح داد: ما در جنگ یک اصل داریم که بهترین تصمیم توسط فرمانده در صحنه جنگ صورت می‌گیرد. آقامهدی بهترین تصمیم را گرفت و سر صحنه حاضر بود، اصل این است که فرمانده سر صحنه جنگ بتواند تصمیم بگیرد و قطعاً تصمیم درست مربوط به فرمانده در صحنه است.

روزهای آخر شهید باکری قابلیت ساخت اثر سینمایی دارد/ باکری بسیجی‌وار شهید شد

سردار کبیری از مدعوین مراسم و یکی از همرزمان شهید باکری گفت: خوشحالم در این محفل حضور دارم. مستند بسیار خوبی است، زیرا دو روز آخر شهادت مهدی باکری را مطرح می‌کند. این مستند می‌تواند جرقه‌ اصلی باشد تا درام‌ها و داستان‌هایی در ابعاد سینما درباره روزهای آخر و حتی لحظات آخر شهادت آقامهدی ساخته شود. ساعات آخر زندگی شهید باکری بسیار اثرگذار است. واقعیتی که شهید باکری مانند بچه‌های بسیجی شهید شدند. ایشان علاوه‌بر فرماندهی تک‌تیرانداز بودند، نارنجک پرت می‌کردند، آرپی‌جی زدند و در لحظات آخر مانند یک بسیجی در خط مقدم به شهادت می‌رسند و در پیشانی‌شان گلوله‌ای می‌نشیند. شهید قنبرلو روایت زیبایی از شهادت ایشان ارائه می‌کند. شهید قنبرلو، باکری را بغل می‌کند و در قایق می‌گذارد، جنازه ایشان در حین انتقال به قایق تیر می‌خورد و در نهایت به قایق آرپی‌جی می‌زنند و قایق منفجر شده، متلاشی می‌شود و پیکر ایشان در دجله غرق می‌شود و متأسفانه مفقود‌الجسد هستند، دقیقاً مثل بسیاری از شهدای بسیجی.

وی ادامه داد: برای روحیه افراد تلاش کردیم تا پوستر شهید را به گردان برسانیم، اما حین انتقال پوستر در جاده خرم‌آباد وانت مربوط به حمل و نقل پوستر مورد اصابت بمب قرار می‌گیرد و پوسترها هم از بین می‌رود. تقدیر الهی است که گمنام بودن ایشان به این صورت بر ما اثبات شود. ایشان با بسیجی‌ها مأنوس بود و مانند بسیجی‌ها به شهادت رسید.

بابایی: مستند ابهامات روزهای آخر شهیدباری را شفاف‌ می‌کند

در بخش دیگر مراسم گلعلی بابایی نویسنده و مستندنگار حوزه دفاع مقدس، مستند «خورشیدی که غروب نکرد» را کاری فاخر و ارزنده توصیف کرد و گفت: تلفیق نریشن و روایت در این اثر بسیار خوب است. مستند ۵۰ دقیقه طول می‌کشد اما مخاطب خسته نمی‌شود، کار پژوهشی و تحقیقات آن به درستی انجام شده و سازندگان اثر توانسته‌اند ابهامات روزهای آخر شهادت شهید باکری را به تصویر بکشند، اما هنوز نمی‌دانم چرا قایق اشتباه می‌رود.

وی ادامه داد: در باره شهادت شهید باکری بسیاری معتقدند خط قرمزهایی وجود دارد و ۳ روز آخر را نمی‌توان تصویر کرد، اما در این مستند شفافیتی وجود دارد و برای من به عنوان یک مستندنگار قابل احترام است.

در پایان مراسم همه همرزمان شهید باکری  و سازندگان مستند «باتمیان گون» با همسر شهید باکری عکسی به یادگار گرفتند.

مستند باتمیان گون محصول روایت فتح است که در روزهای آتی از شبکه مستند پخش خواهد شد.

انتهای پیام/و

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هشت =