فیلم حاتمی‌کیا یک تریلر مهیج و قابل بحث/ «به وقت شام» فیلم تراز جمهوری اسلامی است

محمدتقی فهیم گفت: فیلم «به وقت شام» مساله روز جامعه است که در قالب یک داستان تریلر مهیج و پرتعلیق روایت می‌شود. جایگاه امروز ایران در منطقه سوریه در ابعاد گسترده و تاثیر آن در معادلات جهانی به خوبی در فیلم روایت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، فیلم سینمایی «به وقت شام» در میان آثار اکران نوروزی قرار گرفت و به عقیده بسیاری از کارشناسان یکی از آثاری است که شاخصه‌های یک اثر سینمایی را دارد. این فیلم با محدودیت سنی +۱۲ در سینماها اکران شده اما به درستی جایگاه ایران به عنوان یکی از عوامل اصلی شکست دهنده داعش را به مخاطب به نمایش می‌گذارد. فیلم هم اینک در سینماهای کشور به نمایش درآمده است. 

محمدتقی فهیم کارشناس و منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس درباره فیلم «به وقت شام» گفت: به عقیده من فیلم اثری است که از زوایای مختلف می توان آن را مورد بررسی قرارداد علاوه بر ویژگی های فیلم،  فیلمساز و اثرش را می توان در  شرایط اجتماعی امروز و مسایل برون مرزی نیز مورد بررسی قرارداد. فیلم اثری است که از هر کدام زاویا قابل بررسی و بحث است. 

حاتمی‌کیا فیلمساز هوشمندی است

وی ادامه داد: ابراهیم حاتمی کیا به مرحله‌ای از فیلمسازی رسیده است که دوران پختگی است. تسلط بر ابزار فیلمسازی و درک درست از مدیوم و نیاز مخاطب از ویژگی ‌های حاتمی‌کیا است.  او فیلمسازی است که رشد یافته است و  فراز و فرودهای پروسه فیلمسازی را طی کرده است و در مماس با جامعه خودش به این بالندگی و تعالی رسیده است و «به وقت شام» را می توان امروز به عنوان نمونه درستی از سینما که برای  پرده سینما آماده است معرفی کرد. این رشد یافتگی در آثار حاتمی‌کیا قابل رویت است .

فهیم خاطرنشان کرد: حاتمی‌کیا برخلاف بسیاری از فیلمسازان در سینما پیشرفت داشته و هیچ گاه درجا نزد این درحالی است که تعداد زیادی از هم نسلان ایشان یا نسل های قبل از او نتوانستند خود را به روز کنند. فیلمسازانی چون کیمیایی ، کیومرث پوراحمد آثار در خور توجهی نساختند یا  برخی از افراد  فید شدند. به عقیده من حاتمی کیا بسیار هوشمند است و خود را آداپته و به روز کرده و ارتقاء داده است لذا جایگاه مناسبی در سینما پیدا کرده است. 

فهیم با اشاره به آثار سینمایی که در مدیوم تله فیلم آماده شده است گفت: تفاوت میان یک اثر سینمایی با آثار نحیفی که در حد و اندازه تله‌فیلم  آماده شده است کاملا قابل مشاهده است. فیلم « به وقت شام» اثری مختص پرده عریض سینما است و سالن سینما شگفت زده و مبهوت تصاویر و التهاباتی است که در فیلم مطرح می شود.  

«به وقت شام» تریلر مهیج و قابل بحث است

منتقد و مستندساز سینمای ایران در ادامه به فیلم «به وقت شام» اشاره کرد و گفت: خود اثر فی نفسه و بالذات به عنوان سینما می‌تواند به صورت مستقل ارزیابی شود. فیلمی که دارای ویژگی‌ها و عناصر نمایشی است فیلم دارای قصه، شخصیت و قهرمان و ضد قهرمان  است. این عناصر نمایشی در فیلم لحاظ شده و در ژانر هم فیلم رشد یافته است. فیلم یک اثر کامل سینمایی است که در ژانر قرار می‌گیرد و در قالب ژانر قابل بحث است. می‌توان فیلم را در سالن سینما دید و از آن لذت برد. در عین حال به لحاظ مضمونی و مفاهیم فیلم مساله و دغدغه دارد. بدون تفکر و تنها برای تجربه اندوزی کارگردان ساخته نشده است. فیلم، مساله روز جامعه است که در قالب یک داستان تریلر مهیج و پرتعلیق روایت می‌شود. مسایل برون مرزی و جایگاه امروز ایران در منطقه سوریه در ابعاد گسترده و تاثیر آن در معادلات جهانی به خوبی در فیلم روایت می‌شود و موقعیت ایران به عنوان یک ضلع اصلی شکست دهنده داعش به درستی دیده می‌شود. 

«به وقت شام» فیلم تراز جمهوری اسلامی است

وی ادامه داد: فیلم حاتمی‌کیا می‌تواند فیلم تراز جمهوری اسلامی باشد. ما به عنوان یک اثر تراز می توانیم درباره فیلم  صحبت کنیم. به لحاظ معانی  و مضمونی فیلم با مضامین مسئله جمهوری اسلامی داریم اما کمتر فیلمی هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ ساختار قابل تامل بوده است. کمتر فیلمی داشتیم که هم در بحث مضمون، فرم و ساختار هماهنگی داشته باشد یا آثار فرم زده بودند و یا ابزورد و خنثی هستند. فیلم «به وقت شام» اثر فعال و هدفمندی است که مجموعه عناصر و رویکردهای مضمونی فیلم توانسته به حدی ارتقاء دهد که فیلم را به عنوان یک اثر سینمایی می‌پذیریم. 

ضدقهرمان باعث دیده شدن قهرمان است/ فیلم عظیم و مطلوبی است

وی درباره قهرمان و ضد قهرمان فیلم توضیح داد: حاتمی کیا همیشه در بحث ضد قهرمان و جریان منفی جاری بر آثارش خوب عمل کرده است. در «به وقت شام» داعش ضد قهرمانی است که  درندگی و میزان خشونتش به خوبی در فیلم جریان دارد و همین امر باعث می‌شود بتوانیم قهرمان فیلم را به درستی و با قدرت ببینیم و با قهرمان همراه شویم. طبیعی است حاتمی‌کیا با پتانسیلی که دارد شاهکاری که پنج ستاره به خود اختصاص دهد خواهد ساخت اما «به وقت شام» اثر چهار ستاره‌ای عظیم و مطلوبی است که می‌توان به مخاطب پیشنهاد داد. به نظرم دوستانی که درباره فیلم ایرادهای بی دلیل وارد می‌کنند و به نوعی مته به خشخاش می‌گذارند به نوعی غرض‌ورزی می‌کنند. 

انتهای پیام/و

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 14 =