نویسنده ژاپنی جایزه «اندرسن» را برد/ ناکامی فرهاد حسن‌زاده

ایکو کادونو از ژاپن برنده جایزه کتاب هانس کریستین اندرسن شد و فرهاد حسن‌زاده که از ایران نامزد دریافت جایزه شده بود، از گرفتن آن بی‌نصیب ماند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس به نقل از سایت ibby، ایکو کادونو نویسنده ژاپنی برنده جایزه کتاب هانس کریستین اندرسن سال ۲۰۱۸ شد.

ایگور اولِینیکوف از روسیه برنده جایزه تصویرگری کتاب هانس کریستین اندرسن شد. فرهاد حسن‌زاده نامزد ایرانی این جایزه از دریافت آن ناکام ماند.

بر اساس اعلام «دفتر بین المللی کتاب کودک و نوجوان (IBBY)» برگزیدگان جایزه ادبی هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۸ در مراسم امروز ۲۶ مارس سال جاری میلادی (ششم فروردین سال ۱۳۹۷) و در نخستین روز برگزاری پنجاه و پنجمین نمایشگاه کتاب بولونیا، معرفی می‌شوند.

جایزه هانس کریستین اندرسن که به نوبل ادبیات کودک معروف است، به پاس قدردانی از یک عمر تلاش و تأثیرگذاری در ادبیات، هر دو سال یک بار به یک نویسنده و یک تصویرگر اهدا می‌شود. این جایزه که از معتبرترین جوایز ادبی و هنری در حوزه ادبیات کودکان است، با هدف بالا بردن مهارت های ادبی کودکان و نوجوانان از سوی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان اهدا می‌شود.

امسال نیز از ایران، فرهاد حسن زاده نویسنده ایرانی، از طرف شورای کتاب کودک برای آنچه «یک عمر فعالیت موفق در حوزه نویسندگی ادبیات کودکان و نوجوانان» عنوان شده، نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۸ شده بود. وی موفق به راه یابی به فهرست پنج نفر نهایی جایزه هانس کریستین اندرسن شد و با ایکو کادونو از ژاپن، یولف استارک از سوئد، جوی کاولی از نیوزیلند و ماریه اوده موریل از فرانسه رقابت داشت.

حسن زاده، از اعضای هیئت مؤسس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۶۸ آغاز و در کنار همکاری با مطبوعات کودک و نوجوان (سروش نوجوان، سروش کودک، آفتابگردان، کیهان بچه ها و…) به شکلی جدی وارد عرصه ادبیات کودک و نوجوان شده است.

وی تاکنون بیش از ۵٠ عنوان کتاب در زمینه های گوناگونی چون رمان، افسانه، داستان کوتاه، داستان بلند، فانتزی، طنز و زندگی نامه به بازار نشر ارائه داده که بیشتر این آثار در حوزه کودک و نوجوان بوده است.

تنها برنده ایرانی این جایزه جهانی تاکنون، فرشید مثقالی، تصویرگر، بوده که در سال ۱۹۷۴ میلادی (۱۳۵۳شمسی) این موفقیت را کسب کرد.

هوشنگ مرادی کرمانی نیز در سال ۱۹۹۲ از سوی هیئت داوران این جایزه مورد تشویق قرار گرفت و در سال ۲۰۱۴ بار دیگر از سوی ایران نامزد دریافت این جایزه شد. همچنین محمدرضا یوسفی در سال ۲۰۰۰ و محمدهادی محمدی در سال ۲۰۰۶ و احمدرضا احمدی در سال ۲۰۱۰ در بخش نویسندگان و نسرین خسروی در سال ۲۰۰۲، محمدعلی بنی اسدی در سال ۲۰۱۲ در بخش تصویرگران نامزد اخذ این جایزه شده‌بودند.

مارگریت دوم ملکه دانمارک اصلی ترین حامی این جایزه است. تا سال ٢٠٠٨ نیسان موتور ژاپن و از سال ٢٠٠٩ جزیره نامی در کره جنوبی پشتیبانی مالی این جایزه را بر عهده دارند. جایزه هانس کریستین اندرسن که شامل یک مدال طلا و یک دیپلم افتخار است، از سال ۱۹۵۶ به مجموعه آثار یک نویسنده و از سال ۱۹۶۶ به مجموعه آثار یک تصویرگر در طی مراسمی در کنگره دوسالانه IBBY(انجمن بین المللی کتاب کودک و نوجوان)، به برندگان اهدا می شود.

مراسم اعطای این جایزه ۳۱ آگوست ۲۰۱۸ (نهم شهریور ۱۳۹۷) در کنگره IBBY در آتن برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =