کارنامه‌های ۱۰۰ هزار تومانی/ گروکشی به سبک مدرسه‌ای

سال‌ها قبل وقتی خانواده‌ها برای دریافت کارنامه فرزندشان به مدرسه مراجعه می‌کردند، بعد از دیدن کارنامه قبولی در صورت تمایل، شیرینی به نیروی خدماتی مدرسه می‌دادند اما اخیراً آن شیرینی داوطلبانه تبدیل به نوعی گروکشی شده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سال تحصیلی ۹۷ـ۹۶ برای دانش‌آموزان به پایان رسیده است و دانش‌آموزان وارد تعطیلات تابستانی شده‌اند.

البته دانش‌آموزان دبستانی از همان پایان اردیبهشت و اوایل خرداد ماه به تعطیلات تابستانی رفتند و کارنامه آنها نیز زودتر به دست خانواده‌ها داده شده است؛ دانش‌آموزان سایر پایه‌ها نیز که در خرداد ماه امتحانات را دادند، به زودی کارنامه‌های خود را دریافت می‌کنند.

*** شیرینی یا پول اجباری در ازای کارنامه

از سال‌ها پیش وقتی خانواده‌ها برای دریافت کارنامه فرزندان‌شان مراجعه می‌کردند، بعد از دیدن کارنامه قبولی و نمرات خوب فرزندان‌شان، اگر تمایل داشتند، یک شیرینی به نیروی خدماتی مدرسه یا کمکی به مدرسه داشتند.

اما از چند سال پیش و با مشکلاتی که مدارس به دلیل عدم پرداخت سرانه با آن مواجه هستند، آن شیرینی داوطلبانه، تبدیل به گروکشی در برخی مدارس شده است.

مادر یک دانش‌آموز دبستانی به خبرنگار فارس گفت: وقتی برای دریافت کارنامه فرزندم به مدرسه مراجعه کردم، گفتند چون کمک به مدرسه را ندادید، باید اول کمک به مدرسه را تسویه کنید تا کارنامه را بدهیم.

وی ادامه داد: مجبور شدم مبلغ ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کنم تا کارنامه فرزندم را دریافت کنم.

مادر دیگری نیز که فرزندش در شهرستان‌های استان تهران درس می‌خواند، پرداخت ۵۰ هزار تومان را به عنوان کمک به مدرسه عنوان کرد و اظهار کرد: تا این ۵۰ هزار تومان را ندادم، کارنامه فرزندم را ندادند.

*** در بعضی مواقع، پرداخت پول به خانواده‌ها تحمیل می‌‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این خصوص به خبرنگار فارس، گفت: علی‌رغم اینکه در مجلس، کار بزرگی انجام دادیم و هزینه آب، برق و گاز مدارس، رایگان شد اما هنوز سرانه به مدارس نمی‌آید.

وی ادامه داد: نیامدن سرانه به مدارس، دلیل نمی‌شود که به بهانه دادن کارنامه، وجوهی را مطالبه کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی اضافه کرد: نباید خانواده را در شرایطی قرار داد که مجبور شود به مدرسه پول دهد اما اگر از روی رغبت بخواهد به خدمتگزار مدرسه، شیرینی دهد، بحث جداگانه‌ای است البته آن هم باید ساز و کار خودش را داشته باشد. 

وی افزود: متأسفانه عده‌ای در بعضی مدارس با حیثیت آموزش و پرورش، معلمان و خانواده‌ها بازی می‌کنند که در اینجا باید مدیران مدارس و مدیران مناطق رصد کنند تا چنین اتفاقاتی نیفتد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: ما امروز می‌بینیم در پاره‌ای از موارد، پرداخت پول به خانواده‌ها تحمیل می‌شود و این زیبنده مدارس و آموزش و پرورش ما نیست و آموزش و پرورش هم به شدت با این مسئله مخالف است.

وی تصریح کرد: این تخلفات فردی، بازتاب خوبی ندارد و به آبروی میلیون‌ها معلم، لطمه می‌زند. 

***ممنوعیت گرو گرفتن کارنامه برای اخذ وجه از والدین

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، هشتم خرداد ماه امسال درباره کمک‌های اجباری در مدارس گفت: واقعاً هیچ اجباری به هیچ ولی دانش‌آموز نباید شود و خدای ناکرده از روش‌های ضدتربیتی نباید استفاده کنیم مثلا کارنامه را گرو بگیریم یا از ثبت‌نام خودداری شود به دلیل اینکه ولی دانش‌آموز به مدرسه کمک مالی نمی‌کند.

وی افزود: البته از آن طرف هم از اولیای دانش‌آموزان، این درخواست را دارم که مدارس بدون کمک آنها امکان ارائه خدمات آموزشی و پرورشی را ندارد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از فارس، با توجه به مخالفت آموزش و پرورش با روش گروکشی به نظر می‌آید که نظارت بر مدارس باید بیشتر شود و شرایطی فراهم شود که خانواده‌ها بتوانند تعامل بیشتری با مسئولان آموزش و پرورش برای ارائه پیشنهادات و گلایه‌مندی‌های‌شان داشته باشند.

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 11 =