مرگ بیش از ۵۳ هزار جوان براثر مصرف مواد مخدر در کشور/ کشف ۹۰۰ تن انواع مواد مخدر در سال گذشته

دبیر شورای مبارزه با مواد استان فارس گفت: در ۳۰ سال گذشته تاکنون بیش از ۵۳ هزار جوان و نوجوان براثر مصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست‌داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، محمدرضا ابراهیمی  پیش از ظهر امروز در آستانه ۵ تیرماه سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مصرف مواد مخدر مهم‌ترین عامل جلوگیری از مرگ‌ومیر ناشی از اعتیاد بلایای خانمان سوز است.

 وی با اشاره به اینکه بیش از ۳ میلیون نفر در کشور به مواد مخدر مبتلا هستند و بر اساس بند ۳ ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه، شهرداری با کمک سازمان بهزیستی مکلف به نگهداری معتادان پرخطر شده‌اند، افزود: در شیراز ۱۱۵ کمپ ترک اعتیاد وجود دارد که در حال حاضر ۲۵۰ معتاد پرخطر در آن نگهداری می‌شود.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان فارس با بیان اینکه در صورت تأمین اعتبار از سوی شهرداری، در سال قادر به نگهداری از ۵۰۰ معتاد هستیم، گفت: به دلیل حجم بالای درآمد حاصل از فروش مواد مخدر در جهان که ۳ هزار میلیارد دلار برابر با فروش نفت است؛ ضربه زدن به بنیان اقتصادی سوداگران مرگ در اولویت برنامه‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قرار دارد.

ابراهیمی تصریح کرد: اجرای طرح ملی مبارزه همه‌جانبه با مواد مخدر، روان‌گردان‌ها و پیش سازها با رویکرد اجتماعی در برنامه ششم توسعه مصوب نشست ستاد مبارزه با مواد مخدر در قالب کاهش ۲۵ درصد اعتیاد از دیگر برنامه‌های اجرایی ستاد مبارزه با موارد مخدر است.

وی بیان داشت: وضعیت معتادان در محله سنگ سیاه شیراز نسبت به سال ۹۰ از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است و در این راستا با کمک شهرداری شیراز بیش از ۵۰ خانه در این محله، که پاتوق معتادان بوده تخریب و از میراث فرهنگی درخواست می‌شود اماکن بلا صاحب که جزء این سازمان نیست را تخریب کنند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان فارس اضافه کرد: در سال گذشته با دستگیری هزار و ۵۰ معتاد در شیراز که از این تعداد ۳۱ زن بوده‌اند بیش از ۳۱ درصد از جرائم در این شهر کاهش‌یافته است.

این مسؤول ادامه داد: ایران با کشف ۹۰۰ تن انواع مواد مخدر در سال گذشته به‌عنوان پرچمدار نهضت مقابله با اعتیاد در جهان معرفی‌شده است و این روند تا ریشه‌کن شدن این مواد خانمان‌سوز همچنان ادامه دارد.

 ابراهیمی از اجرای هفته مبارزه مواد مخدر در ۲۹ شهرستان استان فارس خبر داد و افزود: سخنرانی فرمانداران پیش از خطبه‌های نماز جمعه، پیاده‌روی بزرگ خانوادگی با شعار جامعه سالم، برپایی غرفه‌های سلامت، کاروان‌های شادی توسط «سمن‌ها» در پارک‌ها، برپایی نمایشگاه پیشگیری اولیه از اعتیاد و نیز همایش صیانت و گفتمان‌سازی مبارزه با مواد مخدر از جمله برنامه‌های در دست اجرا است.

وی اظهار داشت: به صدا درآمدن زنگ مدارس، دیدار با سفیران پیشگیری از اعتیاد، همایش زائران حج تمتع با موضوع پیشگیری از مواد مخدر، آموزش مشاوره‌ای بانوان دستگاه‌های اجرایی، استفاده از ظرفیت روحانیان، پخش انیمیشن مبارزه با مواد افیونی نیز در این هفته برگزار می‌شود.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر فارس خاطرنشان کرد: استقرار مشاوران در خانه محله و فرهنگسراها، برگزاری کارگاه آموزشی مربیان بدن‌ساز و آرایشگران زنانه، ارائه ارزیابی عملکرد مدیران دستگاه‌های اجرایی در رابطه مقابله با اعتیاد به استاندار از دیگر برنامه‌های اجرایی هفته مقابله با مواد مخدر است.

انتهای پیام/ح

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + نه =