توئیت ناشیانه وزیر خارجه آمریکا درباره ایران جنجالی شد+عکس

توئیت ناشیانه وزیر خارجه آمریکا که مدعی گسترش تظاهرات‌ها در ایران شده بود، جنجالی شد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، توئیت ناشیانه «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا درباره ایران در نشست خبری روز پنجشنبه «هیثر ناوئرت» سخنگوی وزارت خارجه این کشور جنجالی شد و او نتوانست به سوالات خبرنگاران درباره آن پاسخ دهد. 

«مایک پامپئو» روز چهارشنبه در حساب کاربری‌اش در توئیتر با انتشار تصویری از یک نمودار مبهم مدعی شد که در نتیجه سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اعتراضات در ایران رو به گسترش است.

 

عکس مورد استناد پامپئو نموداری را نشان می‌دهد که ظاهراً روند رو به گسترش تظاهرات‌ها در ایران از ژانویه ۲۰۱۷ (زمان ورود ترامپ به کاخ سفید) تا ژانویه ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد.

روی نمودار به رنگ قرمز نوشته شده است: «تظاهرات‌ها در ایران رو به گسترش هستند.» پامپئو درباره این نمودار نوشته است: «آیا این را می‌توان توضیح داد؟»

بیشتر بخوانید: تلاش وزیر خارجه آمریکا برای فضاسازی علیه ایران با توئیتی ناشیانه

پامپئو اشاره‌ای به اینکه منبع آمارهای ادعایی‌اش چیست نکرده و در جستجوی خبرنگار بین‌الملل فارس مشخص نشد این نمودار از مطالعات تحقیقاتی اقتباس شده است یا خیر. (جزئیات بیشتر)

دیگر اشکال نموداری که پامپئو تصویر آن را منتشر کرده این است که مشخص نیست محور عمودی آن چه شاخصی را نشان می‌دهد. محور افقی  دو بازه زمانی ژانویه ۲۰۱۷ و ژانویه ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد و بنابراین مربوط به شاخص زمان است، اما مشخص نیست محور عمودی که دامنه تغییر آن از ۰ تا ۶۰۰ است به چه شاخصی اشاره می‌کند. 

پامپئو، روز پنجشنبه هم یکبار دیگر توئیتی منتشر کرد و مدعی شد ۳۰ درصد جوانان ایران بیکار هستند. او در این مورد هم اشاره‌ای به منبع این ادعا نکرد.

 

وزیر خارجه آمریکا توضیحی درباره این موارد ابهام ارائه نکرده، اما او قبلاً هم در راستای تمایلاتش برای فضاسازی علیه ایران ادعاهایی را مطرح کرده که صحت آنها مورد تردید واقع شده‌اند. 

ابهام در توئیت ترامپ مورد توجه خبرنگاران آمریکایی هم واقع شد و خبرنگار آسوشیتدپرس، در نشست خبری پنجشنبه‌شب «ناوئرت» را بابت آن تحت فشار قرار داد.

«مت لی»، خبرنگار آسوشیتدپرس پرسید: «وزیر خارجه، دیروز دو توئیت درباره ایران انجام داد. یکی درباره افزایش اعتراضات و دیگر درباره نرخ بیکاری. خودش این توئیت‌ها را ارسال کرد؟»

ناوئرت در پاسخ گفت: «وزیر خارجه به دقت حساب توئیترش را دنبال می‌کند. بله.» 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که منظور پامپئو از ارسال این پیام‌ها چه بوده گفت: «فکر می‌کنم وزیر خارجه صرفاً داشت به این موضوع اشاره می‌کرد که تظاهرات‌ها [در ایران] ادامه دارند.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش، گفت که دولت آمریکا به دنبال تغییر در رفتار ایران است و تغییر حکومت این کشور را دنبال نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: توصیف تحلیلگران از مطالبات «پامپئو»: متوهمانه، نامعقول و دور از واقعیت

خبرنگار آسوشیتدپرس، بعد از اینکه ناوئرت پرسید که می‌تواند موضوع بحث را عوض کند گفت: «صبر کنید؛ درباره آن توئیت که در آن نموداری وجود داشت، [سوال دارم]. او درباره آن نوشته بود: آیا می‌توان این را توضیح داد؟ و من می‌خواهم به شما بگویم که عده زیادی بعد از نگاه کردن به آن نمودار این سوال به ذهنشان خطور کرد که یک نفر باید در باره خود آن نمودار توضیح بدهد. در آن نمودار، مشخص است که محور X زمان است، ولی هیچ توضیحی درباره محور Y نوشته نشده است. معلوم نیست ایشان می‌خواسته به اندازه تظاهرات‌ها اشاره کند یا تعداد تظاهرات‌ها، فقط گفته روند. ضمن اینکه برای این اطلاعات هیچ منبعی وجود نداشت.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «دولت شما، منبع آن اطلاعات است.»

در ادامه گفت‌وگوی زیر میان دو طرف رد و بدل شد:

– خبرنگار: شما که در ایران نه سفارت دارید و نه آدم، این اطلاعات را چطور به دست می‌آورید؟»

ناوئرت گفت: اینها آمارهای دولت آمریکا هستند که دولت آمریکا توانسته آنها را گردآوری کند.

خبرنگار: از کجا؟

-ناوئرت: منابع دولت آمریکا که دولت آمریکا توانسته آنها را گردآوری کند و ما آنها را در اختیار همه شما قرار داده‌ایم. 

خبرنگار: بر اساس توئیت‌های معارضان ایران گردآوری شده‌اند؟

ناوئرت: مت، من نمی‌خواهم وارد این جزئیات بشوم که این اطلاعات از کجا می‌آیند. 

انتهای پیام/ M

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =