تهیه نقشه ریسک پذیری استان‌ها در زمینه شیوع مواد مخدر/ پوشش درمانی ۸۰۰ هزار معتاد در سال

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به جزئیات برنامه‌های این ستاد در آموزش پیشگیری از اعتیاد بین دانش‌آموزان، دانشجویان و خانواده‌ها،از پوشش درمانی سالانه ۸۰۰ هزار معتاد در مراکز مختلف ترک اعتیاد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس در هفته مبارزه با مواد مخدر قرار داریم. پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس «درباره برنامه‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد برای دانش‌آموزان و دانشجویان»، اظهار داشت: بیشتر برنامه‌های ستاد مبارزه با موادمخدر در این خصوص برای دانش‌آموزان و دانشجویان است و مهمترین موضوع، تفاهمنامه این ستاد با وزارت آموزش و پرورش است که در قالب برنامه پیشگیری بوده و برای همه دانش‌آموزان، والدین، مربیان و کارکنان مدارس اجرا می‌شود.

*اجرای طرح توانمندسازی دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم در خصوص اعتیاد 

وی ادامه داد: مهمترین موضوع توانمندسازی دانش‌آموزان است که در سال تحصیلی ۹۸ -۹۷ برای نزدیک به ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم انجام می‌گیرد؛ ضمن اینکه سال گذشته ۱.۵ تا ۲ میلیون دانش‌آموزان تحت پوشش این طرح قرار گرفته و امسال این روند افزایش پیدا می‌کند.

*آموزش و توانمندسازی روانی ـ اجتماعی دانش‌آموزان پایه نهم مدارس دولتی

افشار با اشاره به طرح توانمندسازی و آموزشی خود مراقبتی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی، گفت: این طرح دانش‌آموزان،‌ والدین و کارکنان مدارس را پوشش می‌دهد؛ ضمن اینکه برنامه آموزش و توانمندسازی روانی ـ اجتماعی دانش‌آموزان نیز یکی دیگر از طرح‌ها است که بین دانش‌آموزان پایه نهم دوره اول متوسطه مدارس دولتی اجرا می‌شود.

* اجرای طرح «مورد» بین دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به طرح مدیریت «مورد» که شناسایی و مداخله درمانی دانش‌آموزان در معرض خطر یا پرخطر را دنبال می‌کند، افزود: این طرح در حال حاضر بین دانش‌آموزان دوره‌های متوسطه اول و دوم انجام می‌شود که وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و قوه قضائیه در آن مشارکت دارند و در چارچوب سند «نماد» یعنی نظام مراقبت‌‌های اجتماعی دانش‌آموزان که ۱۲ دستگاه عضو آن هستند، اجرا می‌شود.

وی از اجرای برنامه‌ همکاری «خانه و مدرسه» بین دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی مدارس دولتی و تعدادی از مهدکودک‌ها خبر داد و گفت:‌ جشنواره‌های استانی برای دانش‌آموزان داریم که در آن دانش‌آموزان‌ آثاری هنری در قالب عکس، فیلم، روزنامه‌دیواری و نقاشی در خصوص مصرف موادمخدر و پیشگیری از آن ارائه می‌دهند.

*اجرای برنامه «مدیریت کلاس» در دوره اول ابتدایی و برنامه «تحکیم بنیان خانواده»

افشار با اشاره به اجرای برنامه «مدیریت کلاس» در دوره اول ابتدایی و برنامه «تحکیم بنیان خانواده» بر اساس آموزه‌های دینی در مدارس، یادآور شد: برنامه اجتماع‌محور از سوی سازمان بهزیستی در روستاها و شهرها اجرا می‌شود؛ ضمن اینکه برنامه آموزشی خاص خانواده‌های آسیب‌پذیر نیز در محله‌های پرخطر اجرایی می‌شود.

*راه‌اندازی کانون‌های همیاران روانی سلامت دانشجویان

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اجرای برنامه‌های آموزشی بین دانشجویان، خاطرنشان کرد: مهمترین برنامه راه‌اندازی کانون‌های همیاران روانی سلامت دانشجویان است ضمن اینکه موفق شدیم در حال حاضر این برنامه را در ۲۵۰ دانشگاه دولتی و غیردولتی اجرا کرده و کانون‌های یادشده تشکیل شود.

*اجرای برنامه آموزشی «خانه و محله»بین خانواده‌ها 

وی درباره «برنامه‌های ستاد مبارزه با موادمخدر برای آموزش خانواده‌ها در پیشگیری از اعتیاد»، بیان داشت: برنامه‌های این حوزه معطوف به ۵ برنامه است. اولین برنامه، برنامه «خانه و محله» است که خانواده‌ها تحت پوشش این برنامه قرار دارند و در دل محلات توسط سازمان بهزیستی اجرا می‌شود. دومین برنامه، کارزار رسانه‌ای است که رسانه‌ها در خصوص پیشگیری از اعتیاد فعالیت می‌کنند؛ضمن اینکه برنامه‌های مختلفی نیز در شبکه‌های صدا و سیما پخش می‌شود.

*فعالیت خط ملی مشاوره تلفنی اعتیاد 

افشار با اشاره به اجرای برنامه صدای مشاور در شبکه آموزش سیما، افزود: خط ملی مشاوره اعتیاد به شماره ۰۹۶۲۸ خطی است که خانواده‌ها می‌توانند هر روز از ۸ صبح تا ۸ شب با آن ارتباط گرفته و از مشاوره‌های پیشگیری و درمان اعتیاد بهره‌مند شوند و در صورت نیاز مراکز درمانی به آنها معرفی می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مراکز مشاوره‌ای نیروی انتظامی نیز فعال شده است،متذکر شد: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در خصوص کمک و همکاری در پیشگیری از اعتیاد اعلام آمادگی کرده است.

*وجود حدود ۴۰ تا ۶۰ هزار معتاد متجاهر در کشور

وی درباره «تعداد معتادان متجاهر در کشور»، گفت: چیزی حدود ۴۰ تا ۶۰ هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد؛ البته معتادان متجاهر در همه دنیا وجود دارند و فقط مختص ایران نیست و باید رویکرد مقابله با آنها علمی و منطقی باشد.

افشار اضافه کرد:‌در قانون اشاره شده است تا معتادان متجاهر به وسیله ضابطین قضایی به مقام قضایی معرفی شوند و با این دستور برای درمان انتقال داده شوند که در مجموع، در کشور ما حدود ۱۸ مرکز ماده ۱۶ وجود دارد که ظرفیت ۶ هزار نفری را برای ما ایجاد کرده است؛ البته از مراکز ماده ۱۵ نیز در قالب تبصره ۲ ماده ۱۶ استفاده می‌کنیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در توضیح استفاده از مراکز ماده ۱۵، یادآور شد: یعنی معتادان متجاهر به جای اینکه به مراکز ماده ۱۶ بروند، به مراکز ماده ۱۵ می‌روند و در آنجا گزارش درمان آنها برای مقام قضایی فرستاده می‌شود؛ ضمن اینکه یارانه درمان این افراد نیز به وسیله ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت می‌شود.

* استفاده ۶۶ هزار معتاد از مراکز اقامتی ترک اعتیاد

وی ابراز داشت‌: در مجموع در سال گذشته حدود ۶۶ هزار نفر از معتادان از خدمات مراکز اقامتی ماده ۱۶ و مراکز تبصره ۲ ماده ۱۶ یعنی همان مراکز ماده ۱۵ استفاده کردند و این افراد حداقل سه ماه تا حداکثر ۶ ماه در این مراکز مستقر هستند.

افشار با بیان اینکه به طور متوسط حدود ۲۰ هزار نفر از معتادان متجاهر خیابانی در طول هر دوره درمانی تحت پوشش قرار می‌گیرند، تصریح کرد:‌ در طول سال سه دوره برگزار می‌شود که در مجموع تعداد افراد استفاده‌کننده از این مراکز ۶۶ هزار نفر می‌شود.

*شیوع مصرف مواد مخدر در زنجان کمتر است

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره «میزان شیوع مصرف موادمخدر در استان‌های مختلف کشور»، اظهار داشت: نقشه ریسک‌پذیری استان‌ها تهیه شده است، مانند استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و خوزستان که ضریب خطرپذیری بیشتری دارند و استان‌هایی مانند زنجان که شیوع مصرف موادمخدر در آنها کمتر است.

وی درباره «میزان مصرف موادمخدر در زنان»، متذکر شد: در سال ۸۰ در طرح ارزیابی سوء مصرف مواد مخدر از کل معتادان کشور ۵ درصد زنان بودند که این عدد در سال ۹۰ افزایش پیدا کرده و به ۱۰ درصد رسید و زنگ خطر جدی بود که اعتیاد در حال زنانه شدن است.

افشار با بیان اینکه از سال ۹۰ برنامه‌های ویژه‌ای برای جلوگیری از اعتیاد زنان و دختران اجرا شده است، گفت: یکی دیگر از برنامه‌ها جلوگیری از مصرف شیشه بین زنان بود که برای تناسب اندام و لاغری مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ ضمن اینکه در این خصوص کارهای خوبی در آرایشگاه‌ها و کلوپ‌های ورزشی زنانه انجام شده است.

*۸ تا ۱۰ درصد از مجموع معتادان به زنان اختصاص دارد

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد:مجموع اقدامات انجام شده باعث شد میزان شیوع مصرف مواد بین زنان که در مدت ۱۰ سال دو برابر شده بود، ثابت بماند و از سال ۹۰ تاکنون افزایش مصرف مواد مخدر را در زنان نداشته‌ایم که یعنی همان ۸ تا ۱۰ درصد از مجموع معتادان به زنان اختصاص دارد.

* فعالیت ۸ نوع مرکز درمانی اعتیاد در کشور

وی درباره «فعالیت مراکز ترک اعتیاد»، ابراز داشت: مجموعاً ۸ نوع مرکز درمانی در کشور وجود دارد که ستاد مبارزه با موادمخدر فقط سیاست‌گذار است و مجوز این مراکز را سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت می‌دهند و نظارت بر این مراکز علاوه بر این دو دستگاه در قالب کمیته‌های استانی و کشوری انجام می‌شود.

*فعالیت ۸ هزار مرکز درمانی اعتیاد 

افشار از فعالیت ۸ هزار مرکز درمانی اعتیاد در قالب ۸ نوع مرکز خبر داد و گفت:‌ بیشترین تعداد مراکز درمانی، مراکز سرپایی هستند که در مجموع بیش از ۷ هزار مرکز در کشور فعال است.

* فعالیت ۱۲۰۰ مرکز اقامتی «پرهیز مدار»

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: دومین نوع مراکز درمانی که حدود ۱۲۰۰ مرکز هستند، مراکز اقامتی «پرهیز مدار» میان‌مدت هستند که همان کمپ‌های ماده ۱۵ است و افراد معتاد بین یک تا سه ماه در آنها اسکان دارند و با رویکرد پرهیزمدار کار درمان آنها انجام می‌شود.

*سالانه بیش از ۸۰۰ هزار نفر معتاد تحت پوشش درمان

وی یادآور شد: تخت‌های بستری و مراکز اجتماع‌درمان سازمان بهزیستی از جمله مراکز درمانی است؛ ضمن اینکه تخت‌های روانپزشکی، مراکز کاهش آسیب‌ و مراکز موضوع ماده ۱۶ از جمله مراکز دیگری هستند که در خصوص درمان معتادان فعالیت می‌کنند و در مجموع، سالانه بیش از ۸۰۰ هزار نفر را تحت پوشش درمانی قرار می‌‌دهند.

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =