نتیجه انتخابات‌های پیشین ترکیه درباره مشارکت مردم در انتخابات امروز چه می‌گوید؟

با مقایسه نتایج و میزان مشارکت مردم ترکیه در انتخابات‌های چهار سال قبل، می توان نتیجه گرفت که مشارکت مردم در انتخابات امروز نیز بالای ۷۰ درصد باشد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، انتخابات سراسری ترکیه (پارلمانی و ریاست‌جمهوری) امروز یکشنبه از ساعت هشت صبح به وقت محلی (۹:۳۰ به وقت ایران) در ۸۱ استان این کشور آغاز شد (جزئیات بیشتر).

وزارت کشور ترکیه تعداد واجدان شرایط رای‌دادن را ۵۶,۳۲۲,۶۳۲ (پنجاه و شش میلیون و سیصد و بیست و دو هزار و ششصد و سی و دو) نفر اعلام کرده است. کارشناسان و تحلیلگران ترکیه‌ای تخمین می‌زنند در این دوره مشارکت مردم درصد بالایی باشد.

 برای تخمین زدن میزان احتمالی مشارکت مردم ترکیه در انتخابات سراسری امروز، به بررسی و مقایسه نتایج سه انتخابات و رفراندوم پیشین در این کشور می‌پردازیم.

 

ترکیه در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ (رفراندوم سال ۲۰۱۷) همه‌پرسی تغییر قانون اساسی و تغییر نظام از پارلمانی به ریاستی را برگزار کرد که طبق آمار رسمی، ۵۱.۴۱ درصد به آن «بله» و ۴۸.۵۹ رای «خیر» دادند.

تعداد واجدان شرایط رای‌دادن در همه‌پرسی سال گذشته ۵۸,۳۶۵,۰۷۸ نفر اعلام شده بود که از این تعداد ۴۹,۷۹۹,۱۶۳ نفر با حضور در پای صندوق‌های رای، در همه‌پرسی شرکت کردند.

از این میان آرا ماخوذه ، حدود ۴۹ میلیون رای صحیح بود. بر این اساس، میزان مشترک مردم ترکیه در همه‌پرسی سال قبل، ۸۵.۳۲% اعلام شد.

 در سال ۲۰۱۵، ترکیه دو مرتبه انتخابات پارلمانی برگزار کرد. اولی در تاریخ هفتم ژوئن، که در آن حزب عدالت و توسعه به ریاست «رجب طیب اردوغان» اکثریت پارلمان را از دست داد. درپی این مسئله بود که به دستور اردوغان مجدد در تاریخ اول نوامبر انتخابات دیگری برگزار شد.

در انتخابات اول حدود ۵۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و در انتخابات دوم نزدیک به ۵۷ میلیون نفر شرکت کردند. میزان مشارکت در این انتخابات پارلمانی به ترتیب ۸۶.۶۴% و ۸۵.۱۸% اعلام شد.

 

ترکیه همچنین در سال ۲۰۱۴ انتخابات مهم ریاست‌جمهوری را برگزار کرد که در آن اردوغان، «صلاح‌الدین دمیرتاش» رهبر حزب کُردی دموکراتیک مردمان و «اکمل الدین احسان‌اوغلو» سیاستمدار و روشنفکر برجسته ترکیه‌ای نامزد شده بودند.

اردوغان این انتخابات را با ۵۱.۸% از آرا (تقریبا ۲۱ میلیون رای) پیروز شد.

تعداد واجدان شرایط رای دادن در آن زمان ۵۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام شده بود که از این تعداد ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار رای به صندوق‌ها انداخته شد. با شمارش آرا صحیح، میزان مشارکت ۷۳.۷۲% اعلام شد.

همانطور که دیده می‌شود، بر اساس آمار رسمی و دولتی، میزان مشارکت مردم ترکیه در انتخابات‌های چهار سال گذشته بیش از ۷۰ درصد بوده و انتظار می‌رود امروز نیز رای‌دهندگان حضور گسترده‌ای پای صندوق‌ها داشته باشند.

همچنین با توجه به حساسیت انتخابات سراسری امروز و حضور چند نامزد مهم، میزان شرکت مردم ترکیه در تجمعات و همایش‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست‌جمهوری طی یک ماه گذشته بسیار گسترده بود.

برای اطلاعات بیشتر درباره انتخابات سراسری ترکیه به این صفحه مراجعه کنید.

 

انتهای پیام/ص

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =