زندگی مسالمت‌آمیز در کنار تمساح پوزه کوتاه ایرانی/ لحظه غذا دادن به کروکدیل در شهرستان سرباز+ فیلم

شاید شنیدن اسم کروکدیل و یا دیدن چهره آن برای عامه مردم ترسناک باشد، اما اینجا در شهرستان سرباز مردم در کنار این خزنده خجالتی و محتاط زندگی و از آن مراقبت می‌کنند، دوستانه به آن غذا می‌دهند و آن را نماد آبادانی می‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از شهرستان سرباز، تمساح پوزه کوتاه ایرانی از خانواده کروکودیل‌ها است و تنها زیستگاه آن در ایران در جنوب سیستان و بلوچستان از جمله در رودخانه‌های باهوکلات، کاجو و سرباز و محدوده‌های آبی شهرهای راسک، چابهار، نیکشهر و سراوان می‌باشد.

برخلاف تصور عامه مردم، تمساح پوزه کوتاه ایرانی حیوانی بسیار خجالتی، محتاط و ترسو است، این حیوان باهوش به محض احساس خطر یا حضور مزاحم در آب فرورفته و مخفی می‌شود.

این جاذبه زیست محیطی همواره توجه گردشگران و مسافران زیادی را به خود جلب می‌کند.

 اهالی محلی نام گاندو را برای این حیوان برگزیده‌اند و در استان سیستان و بلوچستان حدود ۴۰۰ تمساح پوزه کوتاه سرشماری شده است.

 

 

گاندو حیوانی کاملاً اجتماعی است، با توجه به تحرک پائین و خونسرد بودن مصرف غذایی گاندوی بالغ به‌طور متوسط روزانه ۱.۵ تا ۲ کیلوگرم گوشت است.

از رفتارهای جالب این حیوان حفر کانال‌های عمیق در کنار رودخانه‌ها و آبگیرهای محل زندگی خود است،

گاندوها با حفر این کانال‌ها که چندین متر عمق داشته و طول آن‌ها تا ۱۵ متر می‌رسد، هم پناهگاهی برای زندگی و استراحت خود در ساعت‌های گرم روز تهیه می‌کنند و هم از تبخیر آب جلوگیری کرده و با ذخیره آب در کانال‌ها به حفظ آب برکه‌ها و تالاب‌ها در فصل‌های گرم و ایام خشکسالی کمک می‌کنند، به همین دلیل بلوچ‌ها علاقه زیادی به این حیوان دارند و معتقدند که «هر جا گاندو باشد آب فراوان است».

انتهای پیام/ج

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + چهارده =