رمزگشایی از خاموشی‌های بدون برنامه‌ریزی/ جای خالی گمشده‌ای به نام خلاقیت مدیرانه

متاسفانه دولتمردان و مسوولان مثل اینکه برایشان عادت شده برای رفع مشکلات مردم کاری ساکت باشند، خلاقیت و مدیریت بحران در کشور ما تعطیل است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، ما هر روزه از انرژی استفاده می‌کنیم، لوازم برقی ما برای کارکردشان به برق نیاز دارند، همچنین روشنایی.

وسایل نقلیه ما به بنزین و گازوئیل نیاز دارند.هم‌اکنون شما توسط کامپیوتر یا موبایل خود در حال خواندن این مقاله روی وب‌سایت هستید که متعاقباً نیازمند نیروست و …

جهش ۶ هزار مگاواتی مصرف برق در زمان اوج مصرف و آن هم در شرایطی که خاموشی‌های برق از هفته گذشته آغاز شده و این روزها به اوج خود رسیده، این موضوع را متذکر می‌شود که مردم هنوز کسری برق را باور ندارند یا بنا به دلایلی همراهی لازم را با مسؤولان نمی‌کنند و تلاشی هم برای مدیریت مصرف از خود نشان نمی‌دهند.

هر چند دستگاه‌های دولتی به گفته مسؤولان ارشد وزارت نیرو باید مصرف برق خود را کاهش دهند و از وسایل سرمایشی در زمان تعطیلی ادارات استفاده نکنند، اما ظاهراً این اقدامات نیز نتوانسته مصرف برق را کاهش دهد.

اما نکته مهمی که در خاموشی‌های به ظاهر بدون برنامه‌ریزی، نهفته است و مسؤولان وزارت نیرو از اعلام آن ترس دارند، همانا عدم اعلام خاموشی‌های بدون برنامه‌ریزی است.

در جلسه مورخ ۲۸ /۶ /۱۳۹۵ هیأت وزیران مصوبه‌ای تصویب شد که براساس آن وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، نهادها و شرکت‌های دولتی ملزم به تأمین ۲۰ درصد برق مصرفی ساختمان‌های خود از انرژی‌های تجدیدپذیر باید، باشد.

الف – وزارت نیرو پیشنهاداتی را در راستای حمایت از تولید انرژی‌های نو با تأکید بر ضرورت افزایش سهم تولید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر ارسال کرد.

ب- همچنین وزارت مزبور با ارسال نامه مورخ ۱۶ /۲ /۱۳۹۴ و در راستای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، حفظ محیط زیست، تشویق دستگاه‌های دولتی به صرفه‌جویی در مصرف انرژی، محدودیت در منابع سوخت‌های فسیلی و حمایت از بخش خصوصی، پیشنهاد جدیدی را با عنوان الزام وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، نهادها و شرکت‌های دولتی نسبت به تأمین ۲۰ درصد برق مصرفی ساختمان‌های خود از انرژی‌های تجدیدپذیر برای سیر مراحل بررسی ارائه کرد.

ج – پیشنهادهای وزارت نیرو در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست مطرح و ضمن تأیید مشکلات مالی سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و عدم بازگشت هزینه‌های انجام شده در صنعت برق کشور با توجه به محدویت منابع مالی دولت مقرر شد، هر دو پیشنهاد وزارت نیرو با عناوین افزایش سهم تولید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و الزام وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، نهادها و شرکت‌های دولتی نسبت به تأمین ۲۰ درصد برق مصرفی ساختمان‌های خود از انرژی‌های تجدیدپذیر در جلسه مورخ ۶ /۴ /۱۳۹۵ کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست مطرح و متن پیشنهادی جدید و مورد تأیید کمیسیون جهت سیر مراحل تصویب به هیات وزیران ارسال شود.

براین اساس متن پیشنهادی جدید و مورد تأیید کمیسیون در جلسه مورخ ۲۸ /۶ /۱۳۹۵ هیات وزیران مطرح و به تصویب رسید.

براساس این گزارش، متأسفانه این مصوبه همانند بیشتر مصوبات دولت تنها در جلسه‌ای مطرح و روی کاغذ ثبت شد.

در آذربایجان‌شرقی تنها آن هم در برق منطقه‌ای توربین بادی نصب شده است و در توزیع برق تبریز و بیشتر ساختمان‌ها و ادارات برق استان آذربایجان‌شرقی خبری از این امر نیست.

ادارات و سازمان‌های دیگر استان آذربایجان‌شرقی نیز قدمی برای اجرای این مصوبه هیأت دولت برنداشتند، متأسفانه دولتمردان و مسؤولان مثل اینکه برایشان عادت شده است که برای رفع مشکلات همیشه دست به دامان مردم شوند و مردم را به زحمت بیندازند و خودشان قدمی برای رفع مشکلات برنمی‌دارند و خلاقیت مدیرانه و مدیریت بحران تعطیل است.

این روزها که قطعی بی‌برنامه برق مردم را کلافه کرده است، اگر این مصوبه در دو سال گذشته اجرایی می‌شد، دیگر نیاز به تغییر ساعات ادارات مواجه نمی‌شدیم و به احتمال زیاد با کمبودی نیز مواجه نبودیم.

عامه مردم برایشان این سوال پیش می‌آید چرا مدیران وقتی حقوق‌های آن چنانی دریافت می‌کنند، یادی از مردم نمی‌کنند اما وقتی با مشکلی مواجه هستند که وظیفه آنان است پیشگیری کرده و مدیریت کنند، به یاد مردم می‌افتند.

گزارش فارس حاکی است،  اگر انرژی به نحوی تولید و مصرف شود که توسعه انسانی را در بلندمدت در تمام ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی تأمین کند، مفهوم انرژی پایدار تحقق خواهد یافت.

براین اساس می‌توان گفت تأمین انرژی پایدار ضرورت توسعه پایدار است. به همین دلایل در سال‌های اخیر کشورهای مختلف پیشرفته و در حال توسعه توجه فزاینده‌ای به انرژی تجدیدپذیر(انرژی خورشید، باد، ژئوترمال و … )برای ایجاد تنوع در استفاده از منابع انرژی و کاهش وابستگی به یک حامل انرژی و ملاحظات زیست محیطی در جهت دستیابی به انرژی پایدار معطوف داشته‌اند.

 با بیان ساده، انرژی‌های تجدیدپذیر از منابعی که پایان قطعی ندارند، تولید می‌شوند یا اینکه می‌توانند به‌سرعت جایگزین شوند.

نیروی خورشید، باد و آب مثال‌هایی هستند که با شنیدن واژه‌ انرژی‌ تجدیدپذیر به ذهنمان خطور می‌کنند، اما این‌ها فقط تعدادی از منابع تجدیدپذیر هستند.

انتهای پیام/ذ

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =