وعده‌های اقتصادی اروپا برای حفظ برجام در گرو تصویب قوانین FATF

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از چند مقام اروپایی نوشت که فرانسه، انگلیس و آلمان در تلاش برای باز کردن کانالهای مالی برای بانک مرکزی ایران هستند اما ایران هم نیاز دارد استانداردهای FATF را پاس کند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در گزارشی به نقل از چندین مقام اروپایی درباره توافق هسته‌ای نوشت؛ دولتهای انگلیس، آلمان و فرانسه به دنبال فعال کردن حسابهایی برای بانک مرکزی ایران و ارتباط آنها با بانکهای مرکزی کشورهای اروپایی در راستای تلاشها برای باز گذاشتن کانالهای مالی و زنده نگه داشتن برجام هستند. 

این روزنامه آمریکایی می‌گوید که این اقدام، اولین نشانه مستحکم از  عمل به وعده‌های کشورهای اروپایی در راستای حفظ برجام است که مستقیما دولتهای اروپایی را در مقابل سیاست تحریم و انزوای آمریکا علیه ایران قرار خواهد داد.

مقامات درگیر در این موضوع همچنین گفته‌اند که گزینه فعال کردن حسابهای بانک مرکزی ایران در بانکهای مرکزی(اروپایی) و یا بازفعال کردن آنها بعد از سالها سکون، یکی از چندین راهکاری است که دولتهای اروپایی فعالانه درحال پیگیری آن هستند. 

فرانسه، انگلیس و آلمان این طرحها را در جریان مذاکرات خود با طرف ایرانی در مذاکرات اوایل ماه جاری در وین مطرح کردند با این حال آنها گفته بودند که روی جزئیات آن باید هنوز کار کنند. 

براساس گزارش وال استریت ژورنال، این مقامات اروپایی می‌گویند که دیکر کشورهای اروپایی نظیر سوئد و اتریش نیز چنین ملاحظاتی(باز کردن کانالهای مالی) را در نظر خواهند گرفت.

این مقامات همچنین تاکید کردند، درحالیکه مذاکره با بانکهای مرکزی اروپا را آغاز کرده‌اند اما هنوز تاییدیه ای دریافت نکرده‌اند. این مقامات همچنین می‌گویند که به خاطر بازگشت تحریمهای آمریکا علیه ایران این بانکها نسبت به ارتباط مالی با ایران بی میل هستند. 

وال استریت ژورنال در ادامه به نقل از همین مقامات اروپایی نوشت؛ ایران هم نیاز دارد قوانین مربوط به پولشویی که از سوی FATF ارائه شده است را تصویب کند و استانداردهای آن را پاس کند. 

این روزنامه در پایان نوشت که بانک انگلیس در این زمینه اظهارنظر نکرد و بانکهای آلمان و فرانسه نیز به درخواست ما برای اظهارنظر پاسخ مثبت نداده اند.

 «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه بعد از نشست شورای وزیران خارجه این اتحادیه گفت: «امروز، شورا در خصوص توافق هسته‌ای ایران با به روز‌ رسانی‌ قوانین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مسدودساز موافقت کرد. این گام بسیار مبارکی از سوی شورا است و از لحاظ تدابیری که اتحادیه اروپا برای اطمینان از پابرجایی مزایای اقتصادی برجام اتخاذ کرده، گامی استوار رو به جلو محسوب می‌شود.»

اشاره این مقام اتحادیه اروپا به اقدام وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که در نشست خود در بروکسل رسما عدم مخالفت خود را با به روزرسانی قوانین مسدودساز با هدف محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، اعلام کردند.

بنا بر اعلام شورای اروپا، این تصمیم بدون بحث در جلسه امروز شورای امور خارجی اتحادیه اروپا که در شهر «بروکسل» برگزار شد، اتخاذ شده است. با تصویب این تصمیم در شورای خارجی اتحادیه اروپا، این اتحادیه یک گام دیگر به تجدید قوانین مسدودساز نزدیک شده است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز روز دوشنبه در یک سخنرانی در تهران، با بیان اینکه اقدامات عملیاتی گروه ۱+۴ شروع شده، گفت: در سفر به وین ریز اقدامات در حوزه بانکی و نفت و اقداماتی که قرار است برای تضمین روابط بانکی و تضمین ادامه فروش نفت ایران انجام دهند را با ما در میان گذاشتند.

انتهای پیام/م

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =