جزئیات کشف اتفاقی ۳۴ کانتینر گازوئیل قاچاق/ از سکوت مسئولان تا خلا سیستمی تجارت

چند روز گذشته ۳۴ کانتینر گازوئیل قاچاق به صورت کاملا اتفاقی و نه سیستمی در بندر شهید رجایی کشف شد، در حالی که نهادهای امنیتی و متولی از آن بی‌خبر بودند و وزیر اقتصاد هم مدعی بود قاچاق از مبادی رسمی نداریم.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ چند روز گذشته از سوی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خبری منتشر شد که حکایت از قاچاق ۳۴ کانتینر محموله سوخت از مبادی رسمی تجارت کشور داشت.

در توضیحات مقدماتی که برای اولین بار اله مراد عفیفی پور مطرح کرد مشخص شد این سوخت قاچاق، گازوئیل بوده و تحت عنوان محموله منو اتیلن گلیکول از سوی صادرکننده به گمرک اظهار شده است.

* محموله گازوئیل قاچاق عازم هندوستان بود!

همچنین مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان مدعی شده بود قاچاق این محموله در بیرون از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، برنامه ریزی و سازمان دهی شده و مقصد این محموله سوختی هندوستان بوده است.

با این وصف درباره جزئیات و نحوه کشف و چگونگی قاچاق آن از مبادی رسمی، تاکنون مسئولان گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و دیگر نهادهای ذی ربط اظهارنظر نکرده‌اند. در حال حاضر با حضور نمایندگان دستگا‌ه‌های ذی ربط صورت جلسه تنظیم و پرونده به مرجع قضایی ارسال شده است.

* ۴۶۹ هزار دلار سوخت قاچاق 

پیگیری‌ها و مستندات خبرنگار ما نشان می دهد شرکت (ا ت م) که نشانی آن در تهران و به نمایندگی آقای (م ح) ثبت شده است یک اظهارنامه صادراتی ۳۴ دستگاه کانتینر ۲۰ فوت شامل ۶۸۰ نگله کالا تحت عنوان منو اتیل گلیکول به وزن خالص ۴۷۴۰۰۰ کیلوگرم ثبت کرده است. در اسناد به دست امده ارزش کالا ۴۶۹۲۶۰ دلار و عازم کشور هندوستان بوده است.

* ثبت اطلاعات توسط اولین ارزیاب گمرک

محتوای صورت جلسه تنظیم شده نشان می‌دهد این کالا به دلیل حساسیت‌هایی که داشته در مسیر قرمز (ارزیابی فیزیکی و بررسی دقیق مدارک) گمرک قرار گرفته و ارزیاب مربوطه از محل قبض انبار  شماره ۱۳۹۲۰۰۰۹۴۲۱ کانتینرها را رویت و محتوی ۲۰ پالت چوبی  از مجموع یک پالت شامل ۴ بشکه پلاستیکی رویت و حاوی مایع رقیق بی رنگ به مشخصه منو اتیلن گلیکول به وزن خالص ۲۲۰ کیلوگرم و ناخالص ۲۳۰ کیلوگرم مشاهده کرده و پلمب‌ها الصاق و در سامانه جامع امور گمرکی ثبت شده است.

کالایی که تا این مرحله ارزیابی شده با  مشخصات اولیه اظهارشده کالای مورد نظر متفاوت است. در حالی که آنچه ازمایشگاه همکار استاندارد نیز نمونه برداری و در سامانه جامع امور گمرکی تایید کرده همان منو اتیلن گلیکول است.

در گزارش مربوطه آمده است که ۱۱ تیرماه سال ۹۷ کالا پس از تایید توسط کارشناس سرویس صادرات گمرک، بار دیگر توسط ارزیاب امور بندری کانتینرها باز شد از مجموع چند بشکه پلاستیکی آبی رنگ هر بشکه محتوی مایع رقیق بی رنگ به مشخصات منو اتیلن گلیکول  هربشکه خالص ۲۲۰ کیلوگرم و پلمپ ۲۸۴۷۵۳۳ به کانتینر ها ۲۶۵۷۴۷۱ الصاق شد.

* رویت کالای قاچاق در آخرین مرحله بارگیری در کشتی 

این‌بار با صدرو برگ نظارت و طی شدن مراحل تشریفات گمرکی و قرار گرفتن کالا جهت بارگیری در فهرست کشتیرانی، کالا توسط متصدی کنترل بار به اتفاق نماینده صاحب کالا بازدید و پلمپ کشتیرانی باز می‌شود و پس از رویت در سامانه گزارش داده می‌شود تعداد ۳۴ کانتینر ۲۰ فوت در محوطه جاسک گستر رویت شد و کانتینرها  محتوی منو اتیلن گلیکول، پلمپ کشتیرانی مطابق ردیف های قبض انبار از شماره ۶۰۱۲۲۸۱ و ۲۸۲ و ۲۸۲ و ۲۸۶ ای ۲۹۰ و ۲۰۶ و ۲۹۷ صادر شد.  ردیف ۶۰۹۱۲۳۰۱ و ۲۰۲ و ۲۰۶ و ۳۰۷ و ۳۲۱ الی ۳۲۵ و ۶۰۱۳۵۴۶ و ۶۰۱۳۲۹۱ الی ۲۹۳ و ۷۹ و ۹, ۹۶ و ام ۶۰ و ۲۰۰ و ۶۰۹۶۳۵ و ۶۰۹۳۲ صادر شد.

در اظهارنظر بخش صادرات گمرک راجع به قاچاق سوخت آمده است:

۱- در ظهر نویسی ارزیاب سرویس صادرات از مجموع ۳۴ کانتینر کالای اظهاری موضوع قبض انبار ۱۳۹۷۰۰۰۹۴۲۲ به کانتینر هایی اشاره شده که این کانتینرها اساسأ جزو کالای اظهاری به گمرک نبوده است.

۲- کالای اظهاری موضوع این قبض انبار به کانتینرهایی اشاره شده که این کانتینرها نیز در میان کانتینرهای بارگیری شده در فهرست کشتی نبوده است. 

 ۳- براساس اظهار نظر ارزیاب صادرات و ارزیاب امور بندری در خصوص عدم وجود خارجی کانتینرهای ارزیابی شده نماینده صاحب کالا اذعان کرده که در محوطه بارگیری کالا بر روی عرشه کشتی کانتینرها عوض شده است.

* کشف قاچاق سوخت کاملا اتفاقی بود نه سیستمی 

براین اساس یک مقام آگاه در گفت‌وگو با فارس با اشاره به جزئیات و نحوه کشف قاچاق کانتینرهای سوخت قاچاق گفت:‌ طبق شواهد این کشف به صورت اتفاقی و کاملا ناخودآگاه بوده است و در حقیقت کاشف ندارد.

وی تاکید می‌کند: در جریان بارگیری کالا روی عرشه کشتی، برخی افراد آثار نشتی ماده‌ای مایع را مشاهده می‌کنند که دارای بو و رنگی مشابه گازوئیل است و پس از بررسی دقیق به کانتینرها مشکوک می‌شوند و نمایندگان دستگاه‌های ذی ربط حضور پیدا کرده و مشخص می‌شود که اسناد و مدارک با کالای موجود همخوانی ندارد.

* افزایش قیمت دلار عامل قاچاق سوخت

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از فارس، فرایند انجام شده و گزارش‌ها حکایت از ضعف سیستماتیک کنترل و نظارت و خلاء سیستمی از زمان تولید، توزیع و صادرات مواد سوختی دارد و خدا می‌داند با این شیوه، در ظاهر ساده تاکنون چه میزان سوخت قاچاق به خارج از کشور برده شده است و حتی نهادهای امنیتی و نظارتی و متولی از این اتفاق بی‌خبر هستند.

پیشتر محمدرضا پورابراهیمی گفته بود شاهد افزایش قاچاق سوخت به دلیل افزایش نرخ دلار و ثابت ماندن قیمت حامل‌های انرژی در کشور هستیم که انگیزه قاچاق را بالا می‌برد.

کرباسیان وزیر اقتصاد مدعی شده بود از مبادی رسمی کشور قاچاق نداریم.

انتهای پیام/ب

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + شانزده =