صندلی دیالیز ۵ موتوره کاملا ایرانی هدیه محققان داخلی به بیماران کلیوی

محققان ایرانی موفق شدند صندلی ۵ موتوره دیالیز را به صورت کاملا بومی و ایرانی بسازند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، بیماری‌شان جزء بیماری‌های خاص محسوب می‌شود، حداقل هفته‌ای ۲ یا سه جلسه چهار ساعته باید از دستگاه‌های دیالیز بیمارستانی استفاده کنند.

هزینه رفت و آمدها و زمانی که برای دیالیز اختصاص می‌دهند به کنار؛ آنچه بیشتر از این‌ها آزارشان می‌دهد تحمل دردها و سختی‌های این بیماری است.

بیماران دیالیزی را می‌گویم؛ آن‌ها که تعدادشان هم کم نیست.

این بیماران چشم به محققانی دارند که در شرایط تحریم بتوانند دستگاه‌هایی بسازند تا حداقل درد این بیماری کمتر و کمتر شود و دیالیز راحت‌تری را پشت سر بگذرانند.

محققان ایرانی این کار را انجام دادند، بیش از ۱۰ دانش‌آموخته از دانشگاه‌های معتبر کشور به همراه اساتیدشان توانستند نخستین نمونه پژوهشی ماشین همودیالیز نسل پنجم و همچنین صندلی (تخت) ۵ موتوره دیالیز را بسازند که کاملا بومی و ساخت ایران است.

۴ نفر از این محققان به خبرگزاری فارس آمدند تا درباره طرح‌شان صحبت کنند و بیشتر با آن‌ها آشنا شویم.

افتخارشان ایرانی بودن کامل این طرح بود و چندین بار بر این موضوع تأکید کردند.

ابوالفضل نجفی‌خواه قائم مقام شرکت دانش‌بنیان پویاطب الیکا، زهرا سکوند کارشناس الکترونیک و مهندسی پزشکی، آریان مهندس مکانیک و محمدولی نجفی‌خواه مهندس الکترونیک و مکانیک به خبرگزاری فارس آمدند و درباره طرح شان صحبت کردند.

از آن‌ها خواستیم تا درباره کلیت کاری‌شان صحبت کنند که ابوالفضل نجفی‌خواه صحبت را آغاز کرد.

ابوالفضل نجفی‌خواه: شرکت پویا طب الیکا حدود ۱۸ ماه است که کار خود را آغاز کرده در ابتدا مسیر تیم تحقیقاتی متشکل از محققان و اساتید دانشگاه و دانش پژوهان مهندسی پزشکی را گرد هم آورد تا با هدف بهبود سلامت هموطنان عزیزمان به خصوص در مورد بیماران دیالیزی تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کنند و بعد از چند ماه اهداف دیگری را هم به عنوان ماموریت واحد تحقیق و توسعه شرکت تعریف کردیم.

دستیابی به دانش ساخت ماشین‌های همودیالیز با آخرین تکنولوژی روز دنیا و ساخت صندلی دیالیز با آخرین فناوری‌های نوین دنیا از اهداف دیگر ما بود که در این راستا دانش‌آموخته‌های دانشگاهی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده بودند در رشته‌های مختلف جذب شده و تحقیق و تفحص را آغاز کردند.

در همین رابطه با سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، پژوهشکده برق و فناوری اطلاعات، گروه مهندسی پزشکی همکاری‌های فراوانی در زمینه تحقیق و پژوهش بر روی تجهیزات ذکر شده صورت گرفت.

فارس: چه طرح‌هایی را اجرا کرده‌اید؟

ابوالفضل نجفی‌خواه: در حال حاضر نمونه پژوهشی دستگاه دیالیز نسل پنجم به پایان رسیده در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، پژوهشکده برق و فنآوری اطلاعات گروه مهندسی پزشکی و در مراحل آماده‌سازی نمونه تجاری آن هستیم و آن را در دست اجرا داریم.

صندلی دیالیز پنج موتوره هم در حال ساخت است که ساخت آن انجام شده اما همانطور که می‌دانید طرح‌های پژوهشی متوقف نمی‌شود و باید با دانش روز پیش رفت تا از تکنولوژی‌های نوین دنیا عقب نمانیم و در حال آماده سازی نمونه تجاری آن هستیم.

فارس: درباره کارکرد تخت دیالیز توضیح دهید.

ابوالفضل نجفی‌خواه: عموما بیماران دیالیز به دلیل اینکه ساعات زیادی را باید بدون تحرک در روی تخت یا صندلی دیالیز بمانند لذا باید دقت شود از کیفیت و امکانات لازم برای بیمار برخوردار باشد بنابراین بر آن شدیم تا صندلی دیالیز بومی بسازیم یعنی از شرکت‌های خارجی هیچ کمکی نگیریم و طرحی را آماده کنیم که نیازهای بیماران در آن دیده شده باشد.

واحد تحقیقاتی شرکت همانطور که از قبل عرض کردم نخستین نمونه تخت پنج موتوره دیالیز ایرانی و صد در صد بومی را طراحی و ساختند که این طرح پیشرفت چمشگیر در زمینه تجهیزات جانبی بخش‌های دیالیز کشور است.

این تخت ۱۷ کارکرد دارد که تماما الکترونیکی و با فشار دادن یک دکمه و با سهولت از طرف بیمار یا پرستار یا هر کاربر دیگر را می‌دهد و این امکان را برای بیمار فراهم می‌کند تا در حالت‌های مختلف و بنا به ضرورت و نیاز یا به دلخواه تنظیم کند تا راحتی و آرامش بیشتری را به بیمار بدهد.

این تخت دارای امکانات دیگری مانند امکان وزن بیمار بصورت لحظه‌ای، امکان استفاده از نمایشگر لمسی و دسترسی به نت و وب یا هر گونه سرگرمی دیگر در رسانه‌های مجازی است و نکته قابل توجه در کارکرد این تخت دو حالت سی پی آر و ترندرنبرگ است که با توجه به خطرات احتمالی برای بیمار وجود دارد این دو حالت از ضروریات تخت‌ها و صندلی‌های دیالیز است.

فارس: این طرح نمونه‌های دیگری هم دارد؟

ابوالفضل نجفی‌خواه: : این طرح نمونه‌های خارجی زیادی دارد ولی نمونه‌های داخلی تا آنجا که ما مطلع هستیم خیر.

البته ما به دنبال ساخت یک صندلی دیالیز بودیم که هم به کیفیت بهتری برسیم و کاملا بومی هم باشد.

فارس: مزیت این طرح نسبت به نمونه‌های دیگر چیست؟

نجفی‌خواه: اولین مزیت این طرح، جلوگیری از خروج ارز از کشور است و سپس اینکه خدمات پس از فروش و تامین قطعات آن‌به راحتی قابل انجام است و قیمت بسیار مناسب آن بدلیل بومی بودن آن و قابل رقابت نسبت به نمونه‌های خارجی آن است. 

فارس: درباره کاربرد این صندلی بیشتر توضیح دهید.

سکوند: بنده کارهای الکترونیکی در زمینه این طرح ملی را انجام داده‌ام، این صندلی تنها صندلی دیالیز پنج موتوره کشور است که صددرصد تولید داخل است و دانش‌آموخته‌های دانشگاه‌های ایران آن را ساخته‌اند.

این صندلی دارای پنج موتور الکترونیکی است که برای به حرکت درآوردن قسمت‌های مختلف صندلی استفاده می‌شود.
این صندلی دارای دو حالتی است که جزء ویژگی‌های بارز آن به شمار می‌رود و این صندلی را از صندلی‌های دیگر دیالیز متمایز می‌کند.
با توجه به اینکه بیماران دیالیزی در حین عمل دیالیز ممکن است دچار افت فشار شوند، این صندلی می‌تواند در این مواقع با زدن یک دکمه در اسرع وقت و کمترین زمان ممکن بیمار را به حال افقی و برگشت به پایی دربیاورد.
صندلی دیالیز به دو قسمت مکانیکی و الکتریکی تبدیل می‌شود این طرح همچنان در دست بهینه‌سازی است.

فارس: چه تعداد محقق بر روی طرح کار کرده‌اند و طرح در حال حاضر در چه مرحله‌ای از تولید قرار دارد؟

سکوند: بیش از ۱۰ نفر از دانش‌آموختگان و اساتید دانشگاه‌ها بر روی این پروژه کار کردند که صددرصد کار ایرانی است.

نمونه پژوهشی آن صددرصد به پایان رسیده ولی نمی‌توان هیچ‌گاه پایان یک طرح پژوهشی را اعلام کرد زیرا طرح‌های پژوهشی به طور مداوم باید بهینه‌سازی شود. 

فارس: جزئیات طراحی تخت به چه صورت بود؟

آریان: یکی از وظایفی که به من سپرده شده بود طراحی مکانیکی این تخت بوده تا هم حالت‌های مورد نیاز بیمار و پزشکان و پرستاران را اجرا کنم و هم تضمین ایمنی بیمار در حین فرایند دیالیز را داشته باشد.
 

پس از اینکه به کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری طرح اولیه تخت را آنالیز کردیم و کیفیت آن را بدست آوردیم سازه اولیه تخت را طراحی کردیم و قسمت‌های الکترونیکی روی سازه سوار شد و تشک‌ها و کاورها را نصب کردیم که سازه تکمیل شد و آزمایش‌ها صورت گرفت که در آزمایش‌ها این صندلی از کیفیت مطلوبی برخوردار بود و در نمایشگاه ایران هلث از آن رونمایی شد.

فارس: بیمار بر روی این تخت چه تفاوتی نسبت به تخت‌های دیگر احساس می‌کند؟

محمدعلی نجفی‌خواه: استفاده و کاربردهای این تخت بسیار برای بیمار و پرستار و تیم درمانی راحت است
بدلیل اینکه از کاورهای بهداشتی و آنتی باکتریال با قابلیت نظافت و استریل کردن آسان و سریع در تشک آن استفاده گردیده و همچنین از فوم‌های استاندارد و با بالاترین کیفیت استفاده کردیم، از لحاظ ایمنی سازه محکمی دارد که بیمار دچار مشکل نشود.

از نظر مکانیکی طراحی منحصر به فردی را داراست تا از لحاظ زیبایی و ارگونومیک در بهترین شرایط ممکن باشد.
از لحاظ موتورها و دیگر اجزای آن از بهترین نوع موتورها و‌تجهیزات الکترونیکی در آن بهره بردیم تا به راحتی و سهل در اختیار کاربر قرار بگیرد و در مورد اینکه این تخت آپشنال بوده و امکان اضافه یا کم کردن بخش‌هایی و از آن نیز وجود دارد.
می‌توانیم بگوییم در سال حمایت از کالای ایرانی ما توانستیم دانش و تخصص و تعهد جوانان ایران زمین را به رخ جهان بکشیم.

فارس: نحوه کارکرد شما به چه صورت بود؟

نجفی‌خواه: دانش‌آموخته‌های ایرانی به صورت شبانه‌روزی براب رسیدن به این دست آوردها زحمت کشیدند که در حال حاضر طرح پژوهشی ساخته شده است امیدواریم حمایت‌‌های واقعی از این طرح ملی صورت بگیرد و تا بتوانیم آن را به تولید انبوه برسانیم و در اختیار هموطنان عزیزمان که گریبانگیر با دیالیز و بخش‌های دیالیز هستند قرار بدهیم تا بجز تحمل درد بیماری مصائب دیگری را تحمل نکنند.
فارس: حرف پایانی؟

نجفی‌خواه: باید در پایان بگویم در این روزها که بیشترصاحبان سرمایه و سرمایه گذاران و همچنین مدیران در عرصه های مختلف این فرصت را به جوانان نمی‌دهند تا استعدادهای خودشان را شکوفا کنند و خودشان و استعدادهایشان را مورد آزمون و خطا قرار دهند اما هیات مدیره و مدیرعامل شرکت پویا طب الیکا این فرصت را به ما دادند تا خودمان را اثبات کنیم و بگوییم ما می‌توانیم و توانستیم.
 

ضمنا همه هزینه‌های تحقیق و پژوهش و تیم هایی که روی این طرح‌ها کار کردند و همچنین ساخت نمونه پژوهشی آن و همچنین پشتیبانی کامل از تیم های تحقیقاتی ساخت نسل ۵ ماشین همودیالیز و همچنین صندلی پنج موتوره دیالیر توسط مدیرعامل و رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت پرداخت شده و ریالی منابع دولتی یا تسهیلات بانکی و یا کمکی به این شرکت نشد.
ضمنا شرکت پویا طب الیکا از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است و مشاوران و متخصصان و اساتید شرکت در این طرح های ملی هیات علمی پژوهشکده برق و فناوری اطلاعات گروه مهندسی پزشکی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران آقای اقبال و آقای فیروزمند و آقای نفیسی هستند.

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =