التهابات ارزی ریشه داخلی دارد/ نباید به سمت سرکوب قیمت‌ها رفت

آیا بسته جدید بانک مرکزی عمرش بیشتر از بسته قبلی است؟ برای به سرانجام رسیدن این بسته که با بازخورد مثبت کارشناسان نیز همراه شده است باید چه کرد؟

مجله فارس پلاس؛ سیامک شادکام: بسته جدید اقتصادی بالاخره توسط رئیس جدید بانک مرکزی دکتر همتی در یک برنامه تلویزیونی تشریح شد. آنچه که تا اینجای کار از برآیند اتفاقات و واکنش‌های بازار سکه و ارز به گوش می‌رسد مثبت بوده و تا حدی از التهابات اخیر موجود در بازار کاسته شده است. 

حدود چهار ماه پیش بود که تیم اقتصادی دولت در حرکتی منفعلانه، سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز را کلید زد که خروجی آن ۱۱۸ روز التهاب در بازار ارز و سکه را به همراه داشت. سخنان رئیس جدید بانک مرکزی در واقع خط بطلانی بود بر این سیاست اشتباه. حال باید دید بسته جدید بانک مرکزی چه رهاوردی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت. کارشناسان معتقدند در صورت عمل درست و به‌هنگام به این بسته، قطعا عمر آن بسیار بیشتر از آن ۱۱۸ روز بسته پیشین است و آینده‌ای مثبت را برای آن در نظر می‌گیرند. 

برای واکاوی این بسته پیشنهادی سراغ دکتر مهدی پازوکی استاد دانشگاه علامه طباطبایی رفتیم. پازوکی در این ۸ دقیقه درباره اقدامات موثر پس از تشریح این بسته می‌گوید. 

این استاد دانشگاه معتقد است ایجاد بازار ارز توسط دولت را به فال نیک باید گرفت. او به‌جد بر این باور است که اگر متقاضیان، ارز خود را به دور از فشار دریافت کنند قیمت آن متعادل می‌شود. 

پازوکی می‌گوید هرگونه انحصاری برای اقتصاد ایران سم است. برای شنیدن همه سخنان این استاد دانشگاه به پادکست زیر گوش کنید. 

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − پنج =