دیدار رسانه‌های انقلابی در روز خبرنگار با محرومین/ گوشی که برای دردهای مردم وقت داشت!

جمعی از رسانه‌های انقلابی صبح امروز به منطقه‌‌ای در شرق تهران برای بازدید محرومین رفتند تا گوشی برای درد دل‌های مردم بوده و بتوانند برای رفع مشکلات آنها در روزهای آینده اقدام عاجلی کنند.

خبرگزاری فارسوحید ونایی: جمعی از رسانه‌های انقلابی صبح امروز (پنج‌شنبه) برای دیدن و شنیدن دردهای مردمی در منطقه شرق تهران اقدام کردند.

 ۴۰ تا ۵۰ خبرنگار انقلابی یک روز پس از روز خبرنگار تلاش داشتند تا در روزهای آینده برای دردهای مردم قلم‌فرسایی کنند و بکوشند تا مسئولین را برای رفع این مشکلات آگاه کنند.

قبل از حرکت اهالی رسانه صبحانه‌ای اجمالی در کنار یکدیگر خورده و بسیاری از آنها که روزگاری در رسانه‌های مختلف با همدیگر همکار بودند ضمن احوالپرسی در گعده‌های دوستانه مسائل مختلف را با هم بررسی می‌کردند. 

وقتی با صالح اسکندری مدیر انتشارات و رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی صحبت می‌کردیم می‌گفت مدیران اصلی این اقدام رسانه‌ای اکثرا از بچه‌های قدیمی و فعلی خبرگزاری فارس هستند. ضمن اینکه مابقی خبرنگاران هم که دغدغه انقلابی داشته و دارند هم همواره پا به رکاب رفع مشکلات مردم هستند.

مسئولین این برنامه ۴ ون را برای عزیمت خبرنگاران به منطقه‌ای در جنوب شرق تهران (محله قیامدشت) آماده کرده بودند. البته در بین اهالی رسانه و خبرنگار هم چهره‌های مشهور کم نبودند.

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم، محمد ایمانجانی مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، حسن کربلایی مدیرعامل خبرگزاری آنا، صالح اسکندری مدیر انتشارات و رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی،‌ رضا واعظی مدیرعامل ایسکانیوز، مرتضی بیات سردبیر اخبار داخلی خبرگزاری فارس، محمدمهدی دانی رئیس انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران، این تیم رسانه‌ها را همراهی می‌کردند. 

در  صندلی اول هر ون مسئولی قرار داشته و توضیحات لازم را به اهالی رسانه شامل وضعیت مناطق جرم‌خیز و یا دارای بیشترین آسیب‌های اجتماعی تهران ارائه می‌داد. وی خبر از رونمایی از سامانه سایه که توسط قرارگاه جهادی امام رضا (ع) طراحی شده بود در ساعات آینده می‌داد. او در این باره گفت: که صدها ساعت وقت برای طراحی و تهاتر اطلاعات در این سامانه برای یکسان سازی کمک خیرین، توانمندی آنان و پتانسیل‌های خیریه‌ها گذاشته شده است.

محل اصلی استقبال از این تیم رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق بود.

خبرنگاران به محض ورود به این دانشگاه جهت ادای احترام به ۲ شهید گمنام بر سر مزار آنان حاضر شدند. 

احمد سیف رئیس دانشگاه آزاد واحد تهران شرق به حاضرین گفت:‌ ۱۲ هزار و ۴۰۰ دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق تحصیل می‌کند. ضمن اینکه ۴۰۰ عضو هیأت علمی وظیفه آموزش به آنها را بر عهده دارند.

صالح اسکندری مدیر انتشارات و رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی هم به خبرنگاران گفت: قرارگاه جهادی امام رضا (ع) برای خبرنگاران کاملا آشناست. هدف اصلی اقدامات این قرارگاه، آشنایی اهالی رسانه از نزدیک با مشکلات، محرومیت‌ها و درد دل‌های مردمی است که با انواع و اقسام مصائب رو در رو هستند.

وی تاکید کرد: امروز قطعا یکی از به یاد ماندنی‌ترین جشن‌های روز خبرنگاری است که تا کنون اهال رسانه به خود دیده‌اند چرا که قرار است جشن روز خبرنگار در کنار عزیزانی باشیم که مشقت‌های روزگار آنها را از بسیاری امورات محروم کردهاست. برگزاری و حضور در چنین جشنی قطعا بسیار شیرین است.

اسکندری خاطرنشان کرد: در سابقه ۲۰۰ ساله مطبوعات ایران همواره این شائبه مطرح بوده که رسانه‌ها با دغدغه اصلی و مشکلات مردم بیگانه هستند. چرا که همواره جریان روشنفکری با کارکردهای نامناسب مدنی و فقدان انجام بسیاری از کارها مطبوعات را به سمت و سوی روشنفکر مآبی سوق داده است.

مدیر انتشارات و رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: رسانه در نظام مردمسالاری دینی که برآمده از تز امام امت و نظام مترقی ولی فقیه است، باید همواره صدای آشنا برای مردم باشد. ضمن اینکه جامعه رسانه‌ای کشور و خبرنگاران و سردبیران و دبیران هیچ گاه نباید از مشکلات مردم جدا باشند.

وی افزود:‌ امروز در جامعه‌ای که دارای شرایط سخت اقتصادی است، این رسانه‌ها هستند که باید این موضوع را درک کرده و ضمن بیان معضلات جامعه به مسئولین،مردم را امیدوار کنند اما باید بدانیم که در طول ۴۰ سال اخیر و پس از پیروزی انقلاب اسلامی موفقیت‌های بزرگی به دست آورده‌ایم اما ناظر به مشکلات کشور، دغدغه‌مند خیلی از مسائل هم هستیم.

اسکندری گفت: مطبوعات باید مشکلات مردم را طرح و راه‌حل ارائه دهند و نباید فقط دغدغه‌های عده‌ای روشنفکر که در اتاق‌های شیشه‌ای سکونت دارند را بازتاب دهند.

وی تصریح  کرد: روح همدلی و تعاون در جامعه با کمک رسانه‌ها و خبرنگاران قطعا جاری و ساری خواهد شد و با این کار می‌توانیم ضمن پیشبرد امور جامعه اقدامات خباثت آمیز دشمنان انقلاب اسلامی را هم از بین ببریم.

مدیر انتشارات ورسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: رسانه‌ها و خبرنگاران ضمن حفظ کرامت خانواده‌های محروم در اقدامات مختلف نباید از وضعیت آنان سیاه‌نمایی کرده و بدانیم حفظ احترام آنان در اولویت اول است. ضمن اینکه با عزم جدی مدیران می‌توانیم دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی را بیش از پیش کنیم.

در این مراسم سیدمحمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت:‌ رسانه‌ها و خبرنگاران باید تمام ظرفیت خود را برای از بین رفتن فقر در جامعه به کار ببرند البته این موضوعی است که ائمه معصوم هم در جهت رفع فقر در جامعه شخصا ورود کرده و از هیچ کاری دریغ نکردند حتی برخی اوقات هم کیسه‌های آرد و نان را بر دوش خود حمل کرده و به محرومین می‌رساندند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خبرنگاران و رسانه‌های جبهه انقلابی اسلامی باید همواره در خدمت جامعه و اعتلای آن باشند و نباید این تلقی ایجاد شود که آنها فقط در اتفاقات سیاسی نقش‌آفرینی دارند.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها در تسهیل روند امور مردم نقش بزرگی دارند. او با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اظهار داشت: متاسفانه  عده‌ای در شرایط اقتصادی و وانفسای مشکلات مردم به دنبال بستن بار خود هستند. در حالی که مردم دچار دردسر شده و مشکلات بزرگی گریبانگیر آنها شده است. به همین دلیل باید رسانه‌ها نقش بیشتری برای یاری رساندن مردم ایفا کنند.

مؤذنی نماینده قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در این مراسم گفت: سامانه سایه خیلی ساده طراحی شده است و آنچه مردم می‌توانند به محرومین اهدا و کمک کنند در آن گنجانده شده است. ضمن اینکه مراکز خیریه نقش‌آفرین اصلی این قضیه هستند.

وی از توزیع ۳۰۰ بسته اقلام غذایی بین نیازمندان منطقه قیامدشت خبر داد که قرار است تعدادی از آنها به صورت نمادین از سوی خبرنگاران و اهالی رسانه خبر داد.

اهالی رسانه و خبرنگاران از اینکه بنا دارند کاری برای رفع مشکلات مردم انجام دهند، خوشحالند اما بضاعت کم قشر خبرنگار و دغدغه‌های بزرگ مردم بزرگترین موضوع ناراحت کننده قلم به دستان است و ای کاش آنها می‌توانستند به یک باره مشکلات ایران زمین را حل کنند.

اهالی رسانه برای بازدید از اولین خانواده به کوچه‌ای باریک با منازلی با متراژ کم رفتند. وقتی پای درد دل سرپرست این خانواده می‌نشینیم او می‌گوید که برای سکونت در منزل ۳۰ متری‌اش ۲۵ میلیون تومان پول داده و ماهی ۴۰۰ هزار تومان هم اجاره می‌دهد.

این زن که شوهرش ۱۶ سال است در زندان به سر برده و ۲ سال پیش هم فوت کرده، گفت:‌ دامادش به دلیل برخی مسائل زندان است و عملا نوه‌هایش هم با او زندگی می‌کنند. وقتی از این کوچه مستضعف نشین محله قیامدشت عبور می‌کنیم چشمانی منتظر با کوله‌باری از مشکلات ما را همراهی می‌کند. کوچه‌های ۱۰ متری که پر از خانه‌هایی با دالان‌های تنگ و باریک و منازلی که به اصطلاح پشت قواره‌ای هستند.

اهالی رسانه می‌کوشند گوش شنوایی برای دغدغه‌های مردم باشند و خود را در غم و مشکلات مردم شریک بدانند. آنها امیدوارم در آینده بتوانند در قلمفرسایی‌های خود از مشکلات مردم بیشتر بنویسند.

اکثر خانواده‌های محله قیامدشت در منازلی با متراژهای ۶۰ یا ۷۰ متری زندگی می‌کنند اما آنها با دنیایی از مشکلات همچنان پای نظام، انقلاب و کشورشان ایستاده‌اند و می‌کوشند با تلاش بیشتر مصائب را به زانو درآورند.

در بازدید دوم از منزلی دیگر در این محله متوجه می‌شویم که همسر این خانواده کارگر ساختمانی بوده که یک سال و نیم پیش فوت کرده و مادر این خانواده به عنوان سرپرست فعلی ۲ پسر ۲۰ ساله و ۱۱ ساله دارد که فرزند کوچکش به بیماری آسم مبتلاست و به همین دلیل از رشد کافی برخوردار نیست.

خبرنگاران برای بازدید سوم از خانواده‌ای دیگر به کوچه‌‌هایی پایین‌تر می‌روند که ترک‌های دیوار گویای مشکلات بسیار این خانواده است و نشان دهنده حال خراب آنها. گویا باید اهالی رسانه و خبرنگار حالشان خراب شود تا بتوانند حال جامعه را خوب کنند.

منزلی که برای شنیدن مشکلات آنها به آن ورود کردیم فقط ۴۰ متر بود. در حالی که درب سرویس بهداشتی آن در کنار آشپزخانه بوده و به پذیرایی باز می‌شد.

وقتی محتوای این بسته‌های توزیعی را از متولیان قرارگاه فضای مجازی جویا می‌شویم آنها با اظهار شرمندگی  می‌گویند تمام وسع‌مان این بوده است. فقط توانستیم ۲ قوطی رب، ۴ بسته ماکارونی، ۶ بسته عدس، یک بسته لوبیا قرمز، یک بسته لوبیا چیتی، ۲ قوط تن ماهی، یک بسته نخود، یک بسته لپه، یک بسته قند، یک بسته شکر، یک بسته چای، ۲ بطری روغن خوراکی، ۲ بسته سویا و ۵ کیلو برنج که ای کاش می‌توانستیم بیشتر از این به هموطنانمان خدمت کنیم.

ای کاش مسئولین هم برای بازدید از این محله‌ها آن هم بدون تشریفات مراجعه کرده و تعداد دفعات بیشتری را بین مردم بودند و نشست وبرخاست می‌کردند و مستقیما مشکلات مردم را با گوش می‌شنیدند.

شرایط حال و احوال این روزها خطیر است  اما بحرانی نیست لذا بهتر است مسئولین برای بازدیدهای بدون سانسور و سرزده به این مناطق بیایند و بکوشند مشکلات مردم و دغدغه‌های آنها را بدون حضور مدیران میانی بشنوند.

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + نوزده =