ابهامات واگذاری قشم‌ایر به خریدار اصفهانی/ وزارت نفت شفاف‌سازی کند

در حالی که واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی مشمول قوانین خاص واگذاری اموال دولتی است، به تازگی استاندار اصفهان در توضیحی کوتاه از امضاء موافقت‌نامه یک فعال بخش خصوصی برای خرید قشم‌ایر خبر داد و اعلام کرد که قشم‌ایر خریداری شد.

خبرگزاری فارس – سعید مؤذنی: روز ۱۸ مردادماه بود که استاندار اصفهان در جلسه‌ شورای گفت‌‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی این استان به ایجاد ایرلاینی مختص اصفهان اشاره کرد.

محسن مهرعلیزاده گفته است: استان اصفهان با تمام بزرگی و رجحانی که نسبت به دیگر استان‌ها داشت و همچنین مزیت‌های مختلف گردشگری، قدمت تاریخی و فرهنگی فاقد ایرلاین و خط هوایی متعلق به خود بود؛ از ابتدای حضور در اصفهان در جهت تکمیل زنجیره گردشگری و کمک به ورود و خروج مسافران خارجی به پایتخت کشور، مجموعه پروژه‌های توسعه‌ فرودگاه بین الملل اصفهان، قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران و اتصال اصفهان به ۶ پایتخت مطرح جهان را از نظر رفت و آمد مسافر و بازرگانان به عنوان یک زنجیره برای توسعه گردشگری و اقتصادی استان مطرح کردم و در این زنجیره فقدان یک ایرلاین مختص اصفهان که به‌عنوان ابزار برای این کار مورد استفاده قرار گیرد احساس می شد.

به گفته استاندار اصفهان، ‌ با پیگیری‌های ۳ ماه خوشبختانه شرکت قشم‌ایر، یکی از ایرلاین های مطرح کشور، که با دارا بودن امکانات وسیع، سرویس‌های خوبی را ارائه می‌دهد، خریداری شد.

‌مهرعلیزاده گفته است: ‌در این‌باره موافقت نامه به امضا رسیده است و باید براساس توافق نامه مراحل بعدی پیگیری شود، این ایرلاین متعلق به بخش خصوصی خواهد بود و در حال حاضر استانداری اخذ مجوز و قراردادهای آن را پیگیری می کند.
وی این را هم گفته است که‌ این شرکت (قشم‌ایر) مشکل تحریم ندارد و حتی اجازه‌ ویژه‌ای برای پرواز به اروپا دارد،‌ شرکت هوایی قشم‌ایر از هر نظر مناسب با رشدی است که برای اصفهان در نظر داشتیم.

بنابراین گزارش این اظهارات در حالی مطرح شد که هیچ‌یک از مسئولان قشم‌ایر، مدیران مجموعه سورینت و در رأس آنها، وزارت نفت به عنوان مالک قشم‌ایر، هنوز هیچ اظهارنظری در این‌باره نداشته‌اند.

پس از آنکه بابک مرتضی زنجانی، بدهکار بزرگ نفتی، نتوانست بدهی‌های خود را بابت فروش نفت ایران به وزارت نفت پرداخت کند، شرکت هواپیمایی قشم‌ایر به عنوان یکی از هزاران دارایی وی  به نفع وزارت نفت مصادره شد تا بخش کوچکی از بدهی‌های زنجانی تسویه شود.

در این راستا موضوع را از روز گذشته بارها از مشاور وزیر راه و شهرسازی که مسئولیت فروش اموال بابک زنجانی به نفع وزارت نفت‌ را نیز بر عهده دارد، پیگیری کردیم، اما اصغر هندی که خود از اعضای هیئت مدیره هلدینگ سورینت است، در این‌باره پاسخگو نبود.

به هر حال موضوع فروش قشم‌ایر به خریدار اصفهانی از روز گذشته در بسیاری از پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های معتبر منتشر شد و چون توضیحات استاندار اصفهان در این‌باره چندان کامل نبود،‌ ضرورت دا‌رد متولیان این شرکت هواپیمایی موضوع را شفاف کنند ؛ شرکتی با نام جزیره قشم ، مرکز فعالیتی در شهر تهران و خریداری شده توسط ‌‌اصفهانی‌ها.

به هر حال (طبق ادعای استاندار اصفهان) شرکتی خصوصی، موافقت‌نامه خرید قشم‌ایر را قاعدتا با وزارت نفت امضاء کرده است و ضرورت دارد نسبت به واگذاری این ایرلاین دولتی، شفاف‌سازی انجام شود.

واگذاری اموال دولتی شرایط خاص دارد، فروش این اموال در ابتدا مجوز هیئت وزیران را لازم دارد، اگر قرار است شرکتی دولتی به بخش خصوصی واگذار شود باید مزایده برگزار شود، سازمان خصوصی‌سازی کشف قیمت داشته باشد، در فرآیند تسویه و بستانکاری صورت‌‌های مالی شرکت بررسی شود و سپس به مزایده برود.

از سوی دیگر قطعاً ضرورت دارد آگهی و تاریخ ‌این مزایده اعلام شود و تشریفات قانونی خود را طی کند.

همچنین در واگذاری چنین شرکت‌هایی باید قطعاً اهلیت خریدار سنجیده شود، خریدار بدهی مالیاتی نداشته باشد و معوقات بانکی خریدار هم بررسی شود و پس از طی مراحل قانونی، موضوع واگذاری در قالب مزایده انجام و در آخر برنده مزایده معرفی شود.

البته ناگفته نماند که گفته‌‌های استاندار اصفهان هم درباره این واگذاری‌ ابهاماتی دارد، مهرعلی‌زاده ابتدا خبرداده بود که قشم‌ایر خریداری شد، سپس در پاراگراف بعدی همین خبر از قول استاندار اصفهان آورده شده است: در این‌باره موافقت نامه به امضا رسیده است و باید براساس توافق نامه مراحل بعدی پیگیری شود، این ایرلاین متعلق به بخش خصوصی خواهد بود و در حال حاضر استانداری اخذ مجوز و قراردادهای آن را پیگیری می کند.

بیان این مطالب از سوی استاندار اصفهان هم نشان از عدم قطعیت در این واگذاری دارد، اگر قشم‌ایر خریداری شده است پس اشاره به «موافقتنامه» دیگر محلی از اعراب ندارد، به هر حال اشاره به موضوع «توافق‌نامه» نشان از آن دارد که هنوز این خرید به «قرارداد» نرسیده است و توافق‌نامه ضمانت خرید ۱۰۰ درصدی نیست.

به هر حال به نظر می‌رسد ضرورت دارد متولی قشم‌ایر که در حال حاضر وزارت نفت محسوب می‌شود، هر چه زودتر درباره این خبر واگذاری شفاف‌سازی کرده و رفع ابهام کنند.

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =