روایتی از یادگاری‌های مهاجران إلی‌الله در کتاب «چهارصد و شصت و پنج نفر»

میترا زرگرانی از تالیف کتاب «چهارصد و شصت و پنج نفر» با محوریت شهدای منا خبرداد که تا اواسط شهریور از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، در ساعات آغازین روز پنج‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۴ مصادف با ۱۰ ذی‌الحجه ۱۴۳۶ هجری قمریT همزمان با عید سعید قربان، تعداد زیادی از حجاج حاضر در منطقه منای عربستان که برای فریضه رمی جمرات عازم شده بودند، در تقاطع خیابان‌های ۲۰۴ و ۲۲۳ به هم پیوستند و بر اثر ازدحام جمعیت، هزاران نفر جان باختند.

از این جمع، تعداد شهدای ایرانی ۴۶۵ نفر اعلام شد که استان خراسان رضوی با ۹۲ نفر و شهرستان نیشابور با ۴۵ نفر در صدر آمار جان‌باختگان قرار داشتند. رسانه‌ها تحلیل‌های مختلفی در خصوص چگونگی وقوع این حادثه را مطرح کردند. همچنین اعتراضات شدید مسلمانان جهان و سخنرانی‌های متعدد سران کشورها درباره این حادثه انجام شد و همچنان باگذشت سال‌ها از این فاجعه دردناک، پرسش‌های بی‌پاسخی وجود دارد که هیچ‌کدام از حکام عربستان حاضر به پاسخگویی و شفاف‌سازی نیستند.

 

اما به تازگی یک نویسنده جوان توانسته اثری با محوریت این حادثه همراه با تصاویری مستند از وسایل به جای مانده شهدا تحت عنوان کتاب «چهارصد و شصت و پنج نفر» را آماده کرده و به ناشر تحویل دهد.

بر اساس این گزارش، این اثر از وسایل بر جای مانده و سنگ مزار شهدای نیشابوری این فاجعه دردناک تهیه شده است.

میترا زرگرانی گردآورنده این اثر در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس به مراحل تهیه اثر اشاره کرد و اظهار داشت: «چهارصد و شصت و پنج نفر» اثری است که ایده آن با توجه به سوالات متعدد درباره شهدای منا شکل گرفت.

وی در ادامه با تاکید بر این مسئله که از مهرماه سال ۱۳۹۶ کار را آغاز کردم، گفت: در نهایت کتاب در فروردین سال ۹۷ به اتمام رسید در واقع حدود ۱۰ ماه مهیا کردن تصاویر و گردآوری به طول انجامید.

زرگرانی در ادامه سخنانش به فراز و فرودهای گردآوری این اثر و عدم همکاری نهادهایی چون بنیاد شهید اشاره کرد و گفت: برای ارتباط با خانواده‌های شهدا نیازمند اطلاعات و شماره‌های تماس بودم، اما با همکاری نکردن بنیاد شهید مواجه شدم. در نهایت با کمک برخی از خانواده‌ها ارتباط با سایر بازماندگان را ادامه دادم.

زرگرانی با اشاره به اینکه بیشترین شمار شهدا، متعلق به نیشابور با ۴۵ شهید هستند، عنوان داشت: برای اجرایی کردن تصمیمم به تهران آمده و روزنامه‌های سال ۹۴ را از دفاتر گردآوری کردم، پس از یک ماه ۲۵۰۰ روزنامه جمع شد و سپس به شهرستان برگشتم تا از میان این دو هزار و پانصد روزنامه ۲۵ تیتر را انتخاب کنیم.

مولف این اثر پیرامون انتخاب تیترها در توضیح بیشتر یادآور شد: دلیل انتخاب تیتر، گنجاندن آن کنار وسایل برجامانده از شهدا بود؛ ما این تیترها را کنار وسایل شخصی شهدا قرار می‌دادیم، گاهی حتی در تیترها تناقض نیز وجود داشت اما بازهم این تناقض نوعی توجه به مطلب بود که در نوع خود جالب به نظر می‌رسید. در مسیر کار البته با برخی عکاسان بزرگ هم مشورت‌هایی داشتم تا اینکه کتاب «چهارصد و شصت و پنج نفر» شکل گرفت.

وی در پاسخ به اینکه این اثر سفارشی مهیا شده یا بر اساس تمایل شخصی خودش به سرانجام رسیده، گفت: این کار را بر اساس علاقه خودم تهیه کردم و پس از اتمام کار، انتشارات علمی و فرهنگی برای انتشار آن ابراز تمایل کرد و قرار است تا اواسط شهریور روانه بازار کتاب شود.

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − سه =