«چهل سالگی انقلاب»، چراغ روشن جشنواره یا جبران کم‌کاری‌ها؟

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی برگزار خواهد شد که بخش ویژه‌ «چهل سالگی انقلاب» به آن اضافه شده است تا شاید کمبود آثار مرتبط با انقلاب اسلامی را جبران کند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار تئاتر فارس، سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا ۴ اسفند ۱۳۹۷ با دبیری نادر برهانی مرند برگزار خواهد شد. این جشنواره سال‌هاست از کمبود آثار مرتبط با انقلاب اسلامی رنج می‌برد، البته این فقط نقطه ضعف تئاتر فجر نیست بلکه سایر جشنواره‌های فجر ـ از موسیقی و تجسمی تا سینما ـ هم به این آفت دچار هستند.

این در حالی است که جشنواره‌های بین‌المللی فجر به عنوان پیشانی جشنواره‌های انقلاب اسلامی شناخته می‌شوند و باید به آثاری مزین باشند که روایتگر انقلاب و پیروزی آن برای همه مردم دنیا و مهمانان آن باشد.

حال امسال شاهد هستیم که سی ‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند و به بهانه «چهل سالگی انقلاب اسلامی»، بخشی با این نام در خود گنجانده است.

*نخستین هم اندیشی 

 برای برگزاری با شکوه این جشنواره، سه‌شنبه گذشته نخستین هم‌اندیشی میان مدیران و مسئولان نهادهای هنری و فعال عرصه تئاتر در دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر برگزار شد. در این جلسه شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، نادر برهانی مرند دبیر جشنواره، امیر نصیربیگی رئیس سازمان بسیج هنرمندان، محسن سلیمانی سرپرست انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، توحید معصومی قائم مقام مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، سید مرتضی حسینی مدیر کل امور هنری بنیاد شهید وایثارگران، محمد لارتی مدیر مرکز هنرهای نمایشی بنیاد شهید و ایثارگران، ایرج افشاری مدیر هنرهای نمایشی سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس و رضا صمدپور مدیر بخش چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی شرکت کردند اما جزئیاتی از ماحصل این جلسه بیرون نیامد.

*برنامه‌های چهل سالگی انقلاب

شهرام کرمی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی درباره برپایی این بخش از جشنواره می‌گوید که براساس برنامه ریزی و با کیفیت این بخش برگزار خواهد شد و دستاوردهای انقلاب مدنظرشان است و مطمئن هستند که فضای شادی و سرور را این بخش مضاعف خواهد کرد. 

وی می‌افزاید که در این بخش از تولیدات صحنه‌ای و محیطی تا نمایشنامه پوستر و عکس انقلاب و سمینار حوزه تئاتر و رویش تئاتر پس از انقلاب وجود خواهد داشت.

قرار بر این است تا در بخش چهل سالگی انقلاب از آثار صحنه‌ای و محیطی تا نمایشگاه پوستر و عکس و سمینار رویش‌های انقلاب وجود داشته باشد

صمدپور مدیر بخش چهل سالگی انقلاب نیز در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد که در حال رایزنی و مطالعه با هنرمندان برای بخش نمایشنامه و پروپوزال‌نویسی انقلاب هستند تا کارهایی در این عرصه‌ها در ایام جشنواره به صحنه ببرند. وی عنوان کرد که قرار است اجرای بزرگی در حد میدان آزادی با هنرنمایی هنرمندان تئاتر با موضوع انقلاب در ایام جشنواره داشته باشند و در عرصه پژوهشی هم همایشی به صورت تخصصی درباره تئاتر پس از انقلاب و انقلاب و مقاومت برگزار می‌کنند..

وی با اشاره به تقدیر از هنرمندان تئاتر ایام انقلاب نیز گفت: رادیو تئاتر نیز در ایام جشنواره و شاید هم بیشتر فعال خواهد شد و در عرصه تلویزیونی هم گزارش‌هایی از تئاتر و انقلاب تولید خواهد شد.. 

با توجه به اینکه بخش چهل سالگی انقلاب غیررقابتی برگزار خواهد شد، باید دید چه هنرمندانی در این عرصه اعلام آمادگی کرده و حاضرند نمایشنامه ارائه کنند یا اینکه سایر برنامه‌ها را بر عهده بگیرند؟ بنابراین این بخش هیچ فراخوانی ندارد و تنها به حمایت از تولیدات می‌پردازد و در نهایت به آثار، فضای اجرا خواهد داد. به گفته مسئولان جشنواره امسال این بخش در حد برگزاری است و برای سال‌های بعد ممکن است ادامه پیدا کند.

*تأکید بر کیفیت و ارائه آثار دغدغه مند

امیر نصیربیگی، رئیس سازمان بسیج هنرمندان و رئیس جشنواره تئاتر مقاومت نیز که برای همفکری در جلسه چهلمین سالگرد انقلاب حضور یافته بو ، پس از حضور در جلسه در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد که مسائلی در این جلسه مطرح شد اما نتیجه‌گیری متقنی از برنامه‌ها صورت نگرفت و به جلسات دیگر موکول شد. همه دوستان یکدل و همزبان بودند که این بخش به ویژه امسال که چهلمین سال پیروزی انقلاب است خیلی از سایر بخش‌ها ویژه‌تر و کارهایی که در آن ارائه می‌شود علمی،‌کیفی و تأثیرگذار باشد.

وی همچنین می‌گوید که قبول دارد هر سال کمبودهایی به لحاظ آثار انقلابی در فجر وجود دارد، می‌گوید که البته نمی‌توان انتظار داشت آثاری که امسال در این بخش ارائه می‌شود به سایر بخش‌ها هم تسری پیدا کند. در این عرصه باید تأمل بیشتری داشته باشیم اما آنچه مسلم است اینکه خود نادر برهانی مرند فردی است که می‌خواهد کار کیفی دغدغه مند انجام دهد و این را در جلسه هم تأکید داشتند و امیدوارم که با حضور هنرمند خوب و نام آشنایی همچون برهانی مرند این دوره از جشنواره با کیفیت بهتری برگزار شود. البته دوستان بخش‌های خوبی را هم حتی در عرصه بین‌المللی مدنظر دارند که امیدواریم این انتخاب‌ها هم حتما به فراخور انقلاب و جشن پیروزی انقلاب باشد.

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 20 =