قدردانی نماینده فرودس و طبس از آغاز عملیات اجرایی انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی

قدردانی نماینده فرودس و طبس از آغاز عملیات اجرایی انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری خانه ملت؛ محمدکریم عابدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: این تفکر از پیش از انقلاب وجود داشته اما برای اجرای آن همتی نشده است، اگرچه در دولت آقای هاشمی دبیرخانه‌ای به همین منظور تاسیس شد، بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شد و مطالعات زیاد داخلی و خارجی در این باره انجام شده است.

وی با اشاره به خشکسالی چندین ساله چند استان مرکزی کشور، گفت: من پیش از این با رییس و کارکنان دبیرخانه فوق جلساتی داشتم و در اول دوره مجلس هشتم نیز طرح ایرانرود را مطرح و درخواست کردم که این پروژه راهبردی اجرایی شود، ‌فازهای مطالعاتی بعدی آن هم انجام شده است.

نماینده مردم فردوس و طبس افزود: ایران در سال ۹۰ برای کریدور انتقال انرژی و کالا از خلیج‌فارس و دریای عمان به کشورهای خاورمیانه پیمان عشق‌آباد را در ترکمنستان امضا کرد که علاوه بر ایران و ترکمنستان، ازبکستان، قطر و عمان نیز پای این سند را امضا کردند و این پیمان به زودی به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز خواهد رسید و تحولی را در اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد.

نماینده مردم فردوس و طبس یادآور شد: اقدام آقای رییس‌جمهور برای انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی یک شاخه کار است و شاخه دیگر به خارج از کشور مربوط می‌شود. ما تعدادی از نمایندگان در سفری که به تاجیکستان داشتیم با مقامات، کارشناسان، وزرا و رییس‌جمهور این کشور تشکیل جلسه دادیم و موضوع انتقال آب از پرآب‌ترین کشور دنیا که در نزدیکی کشور ما قرار دارد مطرح شد. اکنون هم چندین شرکت معظم فازهای مطالعاتی مقدماتی این پروژه را انجام می‌دهند تا سهمیه آب به همه شهرهای کشور از خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و سمنان داده شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به یکی از مصوبات مجلس گفت: مجلس مصوب کرده کسانی که آب را انتقال دهند می‌توانند آن را بفروشند؛ بنابراین بودجه مورد نیاز برای اجرای این پروژه می‌تواند از طریق فروش اوراق مشارکت تامین شود یا دولت از محل درآمدهای خود در آنجا سرمایه‌گذاری کند.

عابدی با اشاره به عدم پیش‌بینی اعتبار انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی در لایحه بودجه ۹۱ افزود: دولت می‌تواند این اعتبار را در بودجه سال بعد پیش‌بینی کند و یا متممی برای بودجه سال ۹۱ در نظر بگیرد.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد درباره اجرای این پروژه قدری کم‌لطفی شده و دوستان برخی کارها را سیاسی می‌کنند در حالی که اگر ما می‌توانیم نفت و گاز را از جنوب به شمال و شمال به جنوب منتقل کنیم چگونه است که نمی‌توان آب را انتقال داد؛ بنابراین این پروژه کار غیرممکنی نیست و انشاءالله محقق می‌شود.

عابدی با بیان اینکه کارشناسان وزارت نیرو می‌توانند گزارش نحوه اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی را به نمایندگان ارائه کنند، افزود: این پروژه مشکلی را برای اکوسیستم منطقه ایجاد نمی‌کند بلکه حتی می‌توان آب شرب، صنعت و کشاورزی را از یکدیگر جدا کرد. به نظر می‌رسد اگر بتوان در سال ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب را به استان‌های مرتبط منتقل کرد تحول زیادی در صنعت، کشاورزی و اشتغال ایجاد خواهد شد.

نماینده مردم فردوس و طبس در پایان گفت: پروژه انتقال آب دریای خزر یک پروژه دولتی نیست بلکه پروژه‌ای ملی است که به نظر می‌رسد بخش خصوصی بیشتر در آن سهم خواهد داشت؛ ‌اگرچه احتمالا دولت هم تسهیلاتی را در این جهت ارائه خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =