فستیوالی برای معجزه شن ها

فستیوالی برای معجزه شن ها

جامعه خبری تحلیلی الف:

اولین فستیوال شعر و موسیقی ضد آمریکایی طبس قرار بود پنجم اردیبهشت ماه مصادف با سالروز واقعه طبس توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی در تهران برگزار گردد. اما تاریخ این فستیوال به ۱۲ تیرماه تغییر یافته است.
در رابطه با اهداف برگزاری این همایش و علت تغییر زمان برگزاری آن گفتگویی با محسن صفایی فرد دبیر برگزاری این فستیوال داشته ایم:

آقای صفایی فرد ابتدا از اهداف برگزاری این فستیوال برای خوانندگان و کاربران سایت الف بگویید:
در فضای اجتماعی کشور، ملت ما در کنار ملتهای دیگر، خاطرات زیادی از ارتباط با امپریالیسم جهانی که تبلورش در آمریکا است در ذهن دارند. از کودتای ۲۸ مرداد گرفته تا ۱۶ آذر، قضایای پیروزی انقلاب و اسنادی که بعد از فتح لانه جاسوسی بدست آمد که نشان از دخالت بی حد و حصر آمریکایی ها در امورات داخلی ما قبل و بعد از انقلاب داشت، بحث آغاز جنگ تحمیلی با تحریک و حمایت آمریکایی ها و بعد هم حمایت همه جانبه از صدام بعثی ،همچنین حمله به صحرای طبس و سقوط هواپیماهایشان ، سرنگونی هواپیمای مسافربری توسط ناو هواپیمابر وینسنس و بعد دادن نشان شجاعت به فرمانده ناو، تحریمهای اقتصادی و سیاسی ای که بعد از آن علیه ما به راه انداختند، حمایت از خرابکاران و تروریستهایی که دستشان به خون هزاران ایرانی از جمله مردم کوچه و بازار و نیز دانشمندان ما آلوده بود، فرستادن پهبادهای جاسوسی به آسمان ایران و… تنها نمونه هایی از خاطراتی است که ما در این یک سده اخیر از آمریکا داشته ایم.

در این خاطرات ما اشتراکات بسیاری با دیگر ملت ها از جمله شیلی، ژاپن، چین، ویتنام و… داشته و داریم. بعد از آغاز جنبش وال استریت احساس می شود که یک فضای جهانی مشترک ویژه ای نه تنها در کشورهایی که ذکر کردم بلکه حتی در خود آمریکا نیز ایجاد و برجسته شده است. در راستای همین همبستگی جهانی ما احساس کردیم که می شود در قالب یک فستیوال هنری این همبستگی جهانی و تاریخی را به یک شخصیت و عینیتی نزدیک کنیم. البته ما آغاز گر این حرکت هنری نبوده ایم. قبل از شروع این فستیوال ما با جستجو در فضای مجازی حدود ۲۰۰ کلیپ ضد آمریکایی از گروههای موسیقی برجسته در دنیا پیدا کردیم و متوجه شدیم که موسیقی ضد آمریکایی اصالتا خودش یک مکتب است مانند “ویکتور خارای” شیلیایی و “باب مارلی ” جامائیکایی و دیگرانی که در این عرصه صاحب آثاری هستند. البته در کشور ما با اینکه در این ارتباط امپریالیستی سابقه زیادی داریم و در این راه هزینه زیادی هم داده ایم اما متاسفانه در بخش موسیقی هنرمند شاخصی نداریم.البته در حوزه شعر هنرمندان مردمی ای داریم مانند آقای قزوه، مودب و داوودی و … که آثار فاخری در این عرصه تولید کرده اند.

تاکنون چه اقداماتی در راستای برگزاری این فستیوال صورت گرفته است؟
ما در حقیقت دو هدف داشتیم :یکی جمع آوری آثاری در حوزه شعر و موسیقی که تا حالا در این رابطه تولید شده اند. از این جهت سایت فستیوال(www.tabasfest.ir) وظیفه ی تولید ادبیات در این حوزه یعنی گردآوری و معرفی آثار تولید شده جهانی و ایرانی را بر عهده دارد. در این سایت ما از خاطرات مجاهد افغانی که در گوانتانامو اسیر بوده است تا سخنرانی اوباما در کنگره را می توانیم ببینیم. در حقیقت در نظر داریم سایت را به محل ارتباطات هنرمندان مردمی جهان با این فضا تبدیل کنیم.

هدف دوم هم ایجاد رقابت در بین آثاری است که اخیرا در این رابطه تولید شده اند. در حوزه موسیقی تا کنون حدود ۵۰ اثر رسیده است. مثلا جالب است بدانید که در آثار رسیده یک موسیقی ضد آمریکایی لری وجود دارد،چند اثر ترکی و عربی و حتی یک اثر موسیقی مقامی خراسانی. در حوزه شعر هم آثار زیادی رسیده ولی اکثرا شعرهای نو و سپید هستند و ما شعر موزون و ترانه در این حوزه کم داشته ایم. البته سعی داریم تا قبل از شروع جشنواره یک آلبوم شامل ۸ دکلمه از شعرهای نو و سپیدی که به آنها اشاره کردم تولید کنیم.

مثل اینکه تاریخ فستیوال تغییر کرده است؟
بله! در حقیقت ما در این فستیوال به دنبال پاسداشت مقاومتهای مردمی ای هستیم که در مقابل ستمگری های آمریکا اتفاق افتاده است و پنجم اردیبهشت نیز سمبل امداد الهی به این مقاومتهای جانانه است. اما از طرفی تبلیغات فستیوال از اسفندماه شروع شد که به علت برخورد با ایام عید و تعطیلی کشور تبلیغات مناسبی صورت نگرفت و از طرفی ۵ اردیبهشت مصادف شده است با ایام شهادت حضرت زهرا. به همین جهت زمان برگزاری فستیوال را به ۱۲ تیرماه یعنی سالروز حمله ضد انسانی ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری تغییر داده ایم و امیدواریم تا آن زمان آثار بیشتری را در این زمینه شاهد باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + دو =