مخالفت مجلس با فوریت بررسی افزایش تعداد نمایندگان مجلس/ انتقاد از بی‌توجهی طرح به مناطق محروم

نمایندگان مجلس با بررسی فوریت اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آن‌ها مخالفت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس ( طبس نیوز)، مهر ماه امسال بود که نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس از بررسی طرح افزایش تعداد نمایندگان در صحن علنی مجلس خبر داد و اینکه بر اساس این طرح تعداد نمایندگان مجلس از ۲۹۰ نفر به ۳۱۰ نفر افزایش خواهد یافت.

با تلاش‌های دکتر عبدالله‌زاده قرار بود در خراسان جنوبی افزایش یک نماینده با تفکیک حوزه انتخابیه فردوس، طبس، بشرویه و سرایان مد نظر باشد اما در نشست علنی روز گذشته نمایندگان مجلس مجلس شورای اسلامی با فوریت این طرح مخالفت کردند.

محمدحسین فرهنگی در جریان بررسی فوریت آن گفت: براساس اصل ۶۴ قانون اساسی با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده می‌تواند اضافه شود.از این رو فوریت بررسی طرح افزایش تعداد نمایندگان مطرح شد.

عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: به دلیل اینکه اختلاف نظرهایی در بررسی افزایش تعداد نمایندگان وجود داشت این طرح در دوره قبلی مجلس بررسی نشد و در دوره نهم نیز تا کنون این مهم بررسی نشده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: در صورتی که فوریت این طرح رأی بیاورد موضوع در کمیسیون بررسی خواهد شد البته فرصت اصلاح جزئیات نیز باقی خواهد ماند که بعد از گزارش در کمیسیون بدون نوبت در دستور کار قرار خواهد گرفت و تا آخر سال یا اوایل سال بعد قابل تصویب و اعمال است و در غیر این صورت تغییر نمی کند.

بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در مجلس در مخالفت با درخواست یک فوریت این طرح خاطرنشان کرد: این طرح دارای نواقص فراوانی است و ممکن است طراحان آن به دنبال ایجاد توازن منطقه‌ای باشند، اما توازن منطقه‌ای در طرح مذکور دیده نشده است.

وی افزود: در این طرح کلانشهرها را بزرگ‌تر کردیم در حالی که باید شهرستان‌های ضعیف که هنوز آنچنان که باید و شاید به آنها خدمات ارائه نشده مورد توجه ویژه قرار گیرند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس همچنین خاطرنشان کرد: تعداد نمایندگان شهر تهران باید کاهش پیدا کند، اما در این طرح بر تعداد نمایندگان تهران افزوده شده است، حتی در برخی کلانشهرهای دیگر که باید از تعداد نمایندگانش کاسته شود شاهد افزایش تعداد نمایندگان هستیم.

مهرداد باعوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود هم در موافقت با درخواست یک فوریت طرح مذکور بیان داشت: زمانی که بحث یک فوریت مطرح می‌شود، یعنی ما یک ماه زمان برای بررسی طرح داریم در نتیجه کارشناسی لازم انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکی از اصول قانون اساسی اصل ۶۴ است که مورد توجه قرار نگرفته، بنابراین سوال من این است که چرا از اجرای قانون اساسی وحشت داریم؟

لاهوتی در عین حال اضافه کرد: می‌توان با تصویب این طرح اصل ۶۴ قانون اساسی را اجرایی کرد، کجای این طرح مغایر با توجه به مناطق محروم است، در این طرح به مناطق محروم نیز توجه شده و تعداد نمایندگان آنها افزایش پیدا کرده است.

گفتنی است فوریت بررسی طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس با ۸۳ رأی موافق، ۱۰۵ مخالف و ۱۲ ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر تصویب نشد.

3 دیدگاه دربارهٔ «مخالفت مجلس با فوریت بررسی افزایش تعداد نمایندگان مجلس/ انتقاد از بی‌توجهی طرح به مناطق محروم;

  1. چرا طرحی که هنوز تصویب و تایید نشده ، خبرشو بیخودی اشاعه دادن بین مردم تا اول شعف کاذب و حالا دلسردی جالب ایجاد بشه !

  2. ۸۳+۱۰۵+۱۲ میشه ۲۰۰ معلوم میشه که از مجموع ۲۲۰ تا ۲۰ تاشون خواب بودند ۷۰ تاشونم که غائب بودند

  3. مجلسی که کارش قانون گذاری است تازگی ها تبدیل به کشمکش های سیاسی بین چپ وراست شده واصلا به چنین موضوعاتی اهمیت نمی دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + هجده =