کلیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای تصویب شد/ متن کامل

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کلیات طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران» را با رای بالا تصویب کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، به نقل از مهر، در پایان جلسه علنی امروز مجلس و پس از آنکه در ابتدای جلسه در نوبت صبح، طرح یک فوریتی الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای ملت ایران در دستور کار مجلس قرار نگرفته بود، با اصلاحات صورت گرفته در این طرح و پس از توضیحات رئیس مجلس، کلیات طرح به رای گذاشته شد که با ۱۹۹ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

جزئیات این طرح در جلسه بعدی مجلس بررسی می‌شود.

متن کامل طرح اصلاحی «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای»

در پایان جلسه علنی امروز مجلس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی متن طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» را که در جلسه سه‌شنبه هفته گذشته کمیسیون امنیت ملی، اصلاح شده و سپس بررسی اولویت دار آن در جلسه علنی روز چهارشنبه به تصویب نمایندگان رسید، قرائت کرد و کلیات آن را به رای گذاشت که کلیات این طرح، به تصویب رسید. بر اساس این گزارش آنچه در جلسه علنی امروز مجلس به تصویب رسید، پیش از جلسه امروز مجددا توسط جمعی از نمایندگان بررسی و اصلاح شده است.

متن کامل طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران به این شرح است:

«ماده واحده – در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، هر گونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ در صورتی معتبر است که الزامات زیر به صورت شفاف رعایت شود.

۱.لغو تحریم‌ها به صورت یکجا و کامل باید در متن توافقنامه درج شده و در روز اجرای تعهدات ایران، انجام شود.

۲.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان، مجاز به انجام نظارت های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است. دسترسی به کلیه اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان و ممنوع است. مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید رعایت شود.

۳.هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره ۱: بر اساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی، نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره ۲: وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر شش ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هر شش ماه یک بار گزارش روند حسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + سه =