واکنش معاون فرمانداری به اعلام ثبت صحرای طبس به نام یزد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ویژه طبس نسبت به اعلام ثبت صحرای طبس به نام استان یزد واکنش نشان داد و گفت: محل وقوع حادثه پنج اردیبهشت در صحرای طبس و جزو حوزه جغرافیایی شهرستان طبس است و باید ثبت ملی این اثر به نام این شهرستان صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، سعید برقی در گفتگو با خبرنگار طبس نیوز افزود: ما هم برای ثبت آثار ملی کمک می کنیم اما این صحرا به نام طبس بوده، هست و خواهد بود و شکی در این نیست.

وی افزود: بر اساس قانون، ضوابط و تقسیمات کشوری محدوده محل وقوع حادثه پنجم اردیبهشت در حیطه اختیارات، محدوده سیاسی و مرز جغرافیایی شهرستان طبس است.

وی ادامه داد: قطعا اگر اشتباهی در این خصوص صورت گرفته در راستای تصحیح آن اقدام خواهیم کرد.

وی افزود: من بعید می دانم که این واقعه به نام یزد ثبت شده باشد و بررسی خواهیم کرد که چرا این موضوع درج شده و اصل موضوع حقیقت دارد یا خیر.

وی گفت: با اطمینان خاطر می گویم که شکی نداریم که این محل بر اساس تقسیمات کشوری در حوزه سیاسی و جغرافیایی شهرستان طبس است.

برقی افزود: ان شاءالله اگر اشتباهی سهوا در این خصوص صورت گرفته باشد حتما باید تصحیح شود و در غیر این صورت معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس به جد به این موضوع ورود پیدا خواهد کرد.

وی در خصوص شایعاتی که مطرح می شود که محل حادثه جزو شهرستان اردکان از استان یزد است گفت: این شایعات بی اساس است و ما مدارک و اسنادی که داریم که با اطمینان خاطر میگوییم محل وقوع حادثه در حوزه سیاسی و جغرافیایی شهرستان طبس است.

وی ادامه داد: دنیا شکست آمریکا را در صحرای طبس می داند و لاغیر و زمین گیر شدن آمریکا در صحرای طبس بوده است.

وی خاطرنشان کرد: حتی برای مکان حادثه استانداری خراسان جنوبی اعتبار گذاشته است و جزو سرزمین و حوزه جغرافیایی استان خراسان جنوبی و شهرستان طبس است.

وی گفت: چندی قبل نیز این موضوع مطرح شد اما پس از بررسی برای استان یزد و خراسان جنوبی مسجل شد که این حوزه مربوط به حوزه جغرافیایی شهرستان طبس است.

وی در خصوص موضوع موزه پنج اردیبهشت نیز گفت: چون موضوع مرتبط به شهرستان طبس است تامین اعتبار آن نیز با استان خراسان جنوبی است.
وی خاطرنشان کرد: مردم ما نیز نگران نباشند چون ما مطمئن هستیم که این حادثه و مکان آن مربوط به حوزه شهرستان طبس است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طبس نیز درگفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: پس از اطلاع از این موضوع با مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد رایزنی کردیم.

وی افزود: هنوز این اثر به ثبت ملی نرسیده است و پیگیر این موضوع هستیم که پرونده ثبت آن به شهرستان طبس داده شود تا به نام این شهرستان امور ثبت ملی آن انجام گیرد.

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، ۲۱دیماه به نقل از مدیرکل این نهاد نوشت: برای اولین بار در کشور محل پنج رویداد انقلاب پس از بررسی در هشتمین همایش شورای سیاست گذاری ثبت آثار تاریخی و مکان رویدادهای انقلاب، در فهرست آثار ملی ثبت شد.

« فاطمه دانش یزدی» این پنج مکان را واقعه صحرای طبس، مسجد ملااسماعیل، مسجد حظیره( روضه محمدیه) و چهاراه شهدای یزد و مسجد انقلاب شهرستان بهاباد ذکر کرد.

وی بیان کرد: می توان با معرفی مکان های یادشده به گردشگران که محل وقوع حوادث تاریخی در استان است، رویدادهای منطقه خود را به آنان معرفی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + پنج =