دست پاچگی استاندار و تیم رسانه ای وی برای ماله کشی بر سخنان حیرت آور خودش/ استاندار به گونه ای سخن گفته که ماست مالی هم جواب نمی دهد

پس از انتشار فایل صوتی و همچنین سخنرانی پیاده شده استاندار در سایت خاورستان , بنا بر دستور مسئولین ارشد استاندار ، تیم رسانه ای استاندار موظف شد که بار محتوائی و رسانه ای این سخنان را بکاهند یا به قول عامیانه تر ماله کشی و ماست مالی را شروع کنند .

به گزارش طبس نیوز به نقل از پایگاه خبری خاورستان روز پنجشنبه پرویزی استاندار خراسان جنوبی در جمع تعدادی از هنرمندان استان در هتل جهانگردی بیرجند سخنرانی کرد .

خاورستان این سخنرانی را با دقت پیاده کرد و بر روی خروجی قرار داد .

اما سخنرانی تند و بی ملاحظه استاندار از جنبه های مختلف باعث شد که تعدادی بسیاری از مردم انقلابی و مومن و همچنین علماء و ائمه جمعه استان نسبت  به این سخنان هنجارشکن اعتراضات تندی داشته باشند .

اما از صبح روز جمعه پس از انتشار فایل صوتی و همچنین سخنرانی پیاده شده استاندار در سایت خاورستان , بنا بر دستور مسئولین ارشد استاندار ، تیم رسانه ای استاندار موظف شد که بار محتوائی و رسانه ای این سخنان را بکاهند یا به قول عامیانه تر ماله کشی و ماست مالی را شروع کنند .

لذا استانداری که در جریان سخنرانی قبلی خود در خصوص یادواره شهداء حتی ابتدا عنوان کرده بود که به این انعکاس رسانه ای اهمیت نمی دهد و بعد از چند روز مجبور به تکذیب و باز ماست مالی گردید  شروع عملیات ماله کشی و ماست مالی خیلی زودتر اتفاق افتاد که آن هم به دو دلیل عمده صورت گرفته است :

الف- سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به استان خراسان جنوبی که پس از کلی به تاخیر افتادن قرار است وی شاید در اواسط هفته به استان خراسان جنوبی سفر کند ( که البته گویا دوباره به تاخیر افتاده ) که اعتراض مردم و علماء در آستانه سفر رئیس جمهور به استانی که استانداری به قول مردم بند را به آب داده شاید کمی برای استاندار گران تمام شود تا آنجا شاید سفر تحت تاثیر این اعتراض به حق علما و مردم قرار گیرد .

ب- بنابر بند   ۱۰  ابلاغیه انتخاباتی به شماره ۱۳۱۰۷۹  در مورخه۸/۱۰/۹۵ همه استانداران و فرمانداران از گفتن مسائل حاشیه ای که باعث حاشیه سازی بر علیه دولت می شود منع شده اند که در واقع این سخنان استاندار بر خلاف این ابلاغیه صریح می باشد و باید پاسخگوی وزارت کشور باشند .

اما در مجموع  تحرکات ویژه تیم رسانه ای استاندار که البته این روزها سنگین وزن تر هم شده است که در این مجال نمی توان درباره آن سخن گفت آغاز گشت .

رسانه های وابسته دولتی اعم از سایت و کانال شروع به تولید محتوا برای کم کردن بار محتوائی سخنان حیرت آور استاندار کردند . همچنین سعی کردند رسانه های دیگر اعم از کانال و … که به نوعی به آنها نیز وابستگی دارند را وارد ماجرا کرده و از آنها درخواست نمایند که در این خصوص موضع گیری کنند .

همچنین از برخی هنرمندان که بیشتر به آنها وابسته اند نیز خواستند که در حمایت از سخنان نابه هنجار استاندار بیانیه حمایتی صادر کنند

اما در مجموع واکنش رسمی سایت استانداری و خود استاندار به دو تکذیبیه مختصر و تفصیلی و همچنین مصاحبه استاندار با سایت تازه تاسیس خانم  اسلامی مشاور امور بانوان استاندار ختم می شود . اما در این فرصت کوتاه لازم است نکاتی مطرح گردد که مختصرا در ذیل اشاره می گردد که نشان میدهد که سخنان استاندار به حدی بوده که حتی تیم رسانه ای حرفه ای استاندار هم به سختی و با زحمت زیاد در حال ماله کشیدن هستند که حتی پس از ماله کشی هم خودشان می فهمند که هنوز نتوانسته اند این عمق فضاحت این سخنان را بپوشانند .

۱- در تکذیبیه مختصر فقط سخنان منتشر شده از استاندار تکذیب شده در حالی که در همان ابتدای انتشار سخنان استاندار در سایت خاورستان که سعی شده حتی واژه های آن نیز عینا سخنان استاندار باشد بخشی از فایل صوتی استاندار که سخنان خاصی در خصوص رقص زن و مرد دارد روی کانال سایت خاورستان به نشانی (@khavarestan) قرار گرفته و همگان می توانند آن را گوش فرا دهند .

۲- در تکذیبیه تفصیلی بعدی که ارائه شده سعی شده سخنان اصلی استاندار به نوعی تحریف شده و آنچه که خود می خواسته اند را از سخنان استاندار در قالب یک تکذیبیه منتشر کنند که البته فایل صوتی سخنان کامل استاندار و انطباق آن با متن پیاده شده خاورستان و تفاوت آن با متن تکذیبیه استانداری منتشر خواهد شد که مردم شریف استان خودشان می توانند به مقایسه بنشینند و قضاوت کنند .

۳- اما در همان تکذیبیه تفصیلی و همچنین مصاحبه دست پاچه استاندار با سایت جدیدالتاسیس خانم اسلامی مشاور جدید امور بانوان خود , بر یک موضوع بیش از همه تاکید شده که آن این بوده که استاندار منظورش از رقص زنان و مردان در خراسان شمالی رقص محلی است و رقص محلی هیچ مشکلی ندارد و حتی عنوان کرده اند که این مراسم رقص محلی از صداوسیمای خراسان شمالی هم به طور زنده پخش می گردد .

استانداردر گفتگو با این سایت گفته است :  آنچه که درجلسه با هنرمندان در مورد رقص محلی مطرح شده است و تصریحا نیز در جلسه بدان پرداخته شد، ناظر به مراسمات و آیین های رقص محلی در خراسان شمالی است. در خراسان شمالی انجام این مراسمات متداول است و همواره بصورت مستقیم توسط شبکه تلویزیونی خراسان شمالی و حتی بعضا شبکه خبر پوشش داده میشود و در اینگونه مراسمات مردان و زنان بصورت کاملا پوشیده و با حفظ حدود شرعی به طور مجزا به انجام رسم و رسومات خاصی می پردازند که رقص محلی نامیده میشود.

اما در این خصوص باید نکات ذیل مورد سوال قرار می گیرد که باید استاندار در این خصوص جوابگو باشد :

استاندار در جمع بخشی از هنرمندان استان چنین گفته است : مردم خراسان شمالی مردمی شاد هستند ساز ودهلشان تار ودف در همه حوزه ها هست و در مراسم عروسی های ما در منطقه باختاران ها به صورت خیلی مرسوم است که آقایان می رقصند؛ خانم ها می رقصند اماکنی هم وجود دارد که خیلی به اسلام ومسلمین لطمه وارد نمی شود“.

الف- اولا استاندار چرا در همان سخنرانی خود به صراحت عنوان رقص محلی را نیاورده اند که بعد باید مجبور باشند بعد از آن کلی ماجراجوئی کنند که منظورم رقص محلی بوده است .

ب- دوما اگر بر فرض که بپذیریم رقص مورد نظر استاندار رقص محلی بوده است چرا رقص زنها و خانم ها هم به آن اضافه شده است و حتی ادعا شده که این رقص از صداوسیما آن هم به صورت زنده  پخش می گردد .

حتی یکی از کانال های که مستقیما با تیم رسانه ای استاندار در ارتباط است کلیپی که پخش کرده که نام کلیپ آب و آئینه است و بعد ناشیانه ادعا کرده که این کلیپ آئین سنتی آب و آئینه را نشان میدهد در حالی که نام کلیپ ” آب و آئینه ” است نه نام آئین سنتی و بعد هم آن کلیپ آئین عروسی سنتی را در یکی از روستاهای خراسان شمالی نشان میدهد که در بخشی از آن فقط رقص محلی مردان با چوب را نشان میدهد اما از رقص محلی زنان خبری نیست .

برخی دیگر از رسانه ها از جمله برخی کانال ها و رسانه های دیگر , به اشتباه عکس همین آئین سنتی عروسی را به عنوان رقص محلی زنان قلمداد کرده اند و خواسته اند به مخاطب خود بفهمانند که این همان رقص زنان مورد نظر استاندار بوده است .

اما هر شخصی  هم می فهمد که رقص چیست و اینکه تعدادی خانم سینی کله قند و … بر سر بگذارند و همراه با عروس به خانه عروس بروند رقص محسوب نمی شود .

بنابراین رقص زنان نکته ای است که صریحا استاندار در سخنرانی خود به آن اشاره کرده که بعد خواسته با عنوان رقص محلی بر آن سرپوش بگذارد .

اما در این بین باید گفت گه رقص محلی زنان که به آن اطلاق رقص شود یک رقص مجاز نیست حتی شما نمی توانید در سایت های مجاز بارگذاری ویدئو حتی نمونه ای از آن را پیدا کنید که اگر پیدا کردید می توانید به مرکز تعیین محتوای مجرمانه تماس بگیرید و خواهان فیلتر آن شوید .

چون رقص محلی ویژه که مانند رقص محلی مردان است شامل حرکات موزون و هماهنگ و همراه با ابزاری مانند چوب و … می شود که در فضاهای رسمی اینترنتی که پر از محتواهای مجرمانه و غیر اخلاقی است نمی توانید پیدا کنید . البته در سایت های فیلتر شده ای مثل یوتیوب این رقص های محلی زنان به شدت یافت می شود .

بنابراین ادعای سنگین پخش زنده و تلویزیونی رقص محلی زنان از زبان استاندار بیشتر باعث مضحکه مردم شده است تا اینکه بخواهند این موضوع را باور کنند

همچنین با توجه به آدرسهایی که استاندار در سخنرانی خود به مخاطب می دهد و همچنین قبول اظهارات جدید مبنی بر رقص محلی , شاید نوعی از رقص کرمانچی و کردی مدنظر آقای استاتدار بوده که رقص زنان آن هم یک رقص خاص است که در سایت های فیلتر شده به شدت یافت می شود .

بنابراین حتی پذیرفتن رقص محلی زنان از سوی استاندار مجوزی برای پوشاندن سخنان سخیف وی نمی شود که حتی تبلیغ رقص زنانه می شود .

ج- نکته ای بعدی فتوای رهبر معظم اتقلاب اسلامی در خصوص رقص محلی مخصوصا نوع زنانه اش که مورد نظر استاندار بوده است :

استفتائات رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ آیا رقص محلی در عروسی‏ها جایز است؟ شرکت در این مجالس چه حکمی دارد؟

جواب :  رقص مرد بنا بر احتیاط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند، مثل این‌‌که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر این‌صورت هم اگر به‌‌گونه ‏ای باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده‏ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمی حضور داشته باشد، حرام است؛ و در حکم فوق تفاوتی بین مجلس عروسی و غیر آن نیست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأیید کار حرام دیگران محسوب شود و یا مستلزم کار حرامی‏ باشد، جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.

بنابراین با این اوصاف باید نتیجه گرفت که حتی ماست مالی و ماله کشی استاندار در خصوص رقص با این تاکتیک که منظور استاندار رقص محلی بوده باز هم عمق فضاحت این سخنان را کم نمی کند .

د- آقای استاندار پس از  گفته در خصوص رقص زنان و مردان با لحنی طعنه گونه می گوید : که این رقص به اسلام و مسلمین هم لطمه وارد نمی کند  . همین طعنه انتهائی باعث می شود که نگاه به این سخنان از یک نگاه معمولی به یک نگاه مسخره گونه به اسلام و مسلمین بدل شود . 

۴- نکته پایانی اینکه استاندار در گفتگو با همان سایت مذکور در پایان سخن خود برخورد قاطعانه دستگاه های ذیربط با ابتذال فرهنگی و حرکات غیر قانونی و خلاف شرع و اخلاق را امری واجب و لازم دانسته است .

البته شنیدن این سخنان استاندار باعث خنده می شود و تاسف از اینکه آقای استاندار مردم را چه فرض کرده اند .

استانداری که در سخنرانی خود در جمع هنرمندان پلیس اماکن و نیروی انتظامی را به باد انتقاد شدید گرفته که چرا دخالت می کند و وظایف قانونی خود را انجام می دهد باز از دستگاه های ذیربط خواسته که با ابتذال فرهنگی و حرکات غیر قانونی و خلاف شرع و اخلاق برخورد جدی کند . باید پرسید کدام دستگاه و نهاد منظورتان است ؟ اگر منظور نیروی انتظامی و پلیس است که بنابر دستور شما آنها فقط باید به فکر نظم و ترافیک باشند نه برخورد با ابتذال فرهنگی که نمونه ای از آن در کلام خود شما با عنوان تبلیغ رقص مردان و زنان متبلور است .

بنابراین باید استاندار فضاحت حرف خود را بپذیرد و بعد از پذیرفتن این فضاحت ؛ نسبت به ان واکنش نشان دهد که حداقل کار پذیرش اشتباه و عذرخواهی از مردم شریف و فرهنگی و هنردوست استان خراسان جنوبی است .

علی فیروزی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − هفت =