کارگران کارخانه سیمان طبس قربانی مشکل رکود مسکن در کشور

معاون اقتصادی وزیر کار و رفاه اجتماعی در مورد تعطیلی کارخانه سیمان طبس گفت: بسیاری از کارخانه های سیمان با امید بازار خارجی تاسیس شدند که به علت شرایط منطقه ای و شرایط نامناسب کشور های همسایه، این امید محقق نشد و رکود طولانی مدت و عمیق بخش مسکن در پنج سال گذشته داشته ایم.

حجت الله میرزایی در حاشیه سفر خود به شهرستان طبس در مصاحبه با خبرنگار طبس نیوز گفت: با وجود رکود بزرگ صنعت فولاد در سطح دنیا و همچنین افت دوره ای قیمت زغالسنگ، خوشبختانه معادن طبس بدون توقف فعالیت دارند و چرخ های تولید در این بنگاه ها همچنان فعال است.

وی افزود: فعالیت پروده ۱، ۲ و ۳ نقش موثری در اقتصاد طبس ایفا می کند و تاکنون به طور مستقیم ۳ هزار و ۵۰۰ شغل و دو برابر این میزان به طور غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است و امیدواریم در طرح توسعه ای پروده ۴ نیز در حدود ۲۰۰۰ شغل جدید ایجاد شود.

میرزایی با اشاره به نقش مهمی که معادن در راه اندازی دیگر صنایع دارند گفت: بنیادی ترین ماده اولیه و کالاهای واسطه ای برای صنایع، از معادن به دست می آید و معادن زغالسنگ هم برای تامین نیاز های داخلی خود و هم برای صادرات نقش تعیین کننده ای دارند و از این جهت باید به آن توجه شود.

وی در خصوص بیکاری ۵۰۰ نفر از کارکنان شرکت پویش معادن طبس گفت: ظاهرا قرار است فعالیت این شرکت از ابتدای اردیبهشت ماه مجددا آغاز شود و در غیر این صورت برای بیکار نماندن کارگران، فعالیت به پیمانکار دیگری واگذار خواهد شد.

معاون اقتصادی وزیر کار و رفاه اجتماعی با اظهار بی اطلاعی در خصوص حقوق معوقه کارکنان شرکت نگین گفت: این مسئله را با مدیریت شرکت ذوب آهن پیگیری می کنم.

وی ابراز امیدواری کرد بخشی از مشکلات بیکاری در طبس با طرحهای توسعه ای زغالسنگ و کک سازی حل شود و بخشی دیگر را نیازمند خلاقیت و کارهای کارآفرینانه دانست و افزود: نمی شود همه کارمند وابسته به معدن باشند و با خلاقیت می شود در این حوزه ده ها و صد ها فرصت شغلی ایجاد کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر بیکاری حدودا ۱۳۰ نفر از کارکنان کارخانه سیمان و کانسرام طبس به مشکلات جهانی صنعت سیمان اشاره کرد و گفت: بسیاری از کارخانه های سیمان با امید بازار خارجی تاسیس شدند که به علت شرایط منطقه ای و شرایط نامناسب کشور های همسایه، این امید محقق نشد.

به گزارش طبس نیوز، معاون وزیر کار به رکود طولانی مدت و عمیق بخش مسکن در پنج سال گذشته اشاره کرد و گفت: از این جهت نیز با کاهش میزان تقاضا برای سیمان در کشور مواجه بودیم که امیدواریم با رونق گرفتن صنعت ساختمان در سال جاری و سال آینده، بخشی از مشکلات این صنعت، حل شود.

میرزایی با تاکید براین که ازبین بردن بیکاری به راحتی امکان پذیر نیست گفت: ظرفیت های ورودی به بازار کار با سرعت و شتاب در حال افزایش است اما سعی براین است تا نرخ بیکاری را حداقل در میان دانش آموختگان کاهش دهیم.

وی با اشاره به طرحی موسوم به طرح تکاپو گفت: در این طرح مزیت های منطقه ای شناسایی می شود و امیدواریم با بسته های اشتغال زایی قابل قبول و منطقی که در دولت  تدوین شده و ان شالله در همین ماههای ابتدایی سال اجرایی می شود مشکلات اشتغال حل شود.

‌وی تاکید کرد این بسته سیاستی به طور متمرکز ارائه می شود اما عملکرد آن به میزان زیادی به فعالیت مدیران منطقه ای، استاندار، فرماندار و سایر مدیران محلی بستگی دارد و نیازمند تشکیل یک اتاق فکر فعال برای شناسایی، جذب، راه اندازی و به کار بست این منابع در پروژه های اشتغال زا است.

میرزایی معاون اقتصادی وزیر کار و رفاه اجتماعی روز سه شنبه از معادن زغالسنگ طبس بازدید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =