امام جمعه موقت طبس: روز قدس منادی وحدت مسلمانان است

امام جمعه موقت طبس گفت: یکی فاکتورهای قدرت امروز در دنیا وحدت است، امروز هم می‌بینیم که نظام مقدس اسلامی ایران منادی این وحدت است چون شعارها در روز قدس و یا مراسم برائت از مشرکین شعار «یا ایها المسلمون اتحدو اتحدو» شعاری است که معمولا ایرانی ها در تظاهراتشان بیان می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، حجت الاسلام محمدجواد زنجانی طبسی در گفتگوی اختصاصی با طبس نیوز در خصوص پیشینه روز قدس گفت: با توجه به اینکه بعد از انقلاب این موضوع مهمی تلقی شد ممکن است سوال ایجاد شود که روز قدس دارای پیشینه است که باید گفت روز قدس به این نام پس از انقلاب مطرح شده است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: قبل از انقلاب روزی به نام فلسطین بود، دلیلش این بود که در سال ۱۹۶۷ جنگ معروف اعراب و اسرائیل که متاسفانه به شکست اعراب به خصوص دو کشور مهم آن روز یعنی مصر و سوریه منجر شد.

وی ادامه داد: اتفاق خیلی عجیبی پس از این شکست این بود که عده ای از فلسطینی ها تحت عنوان سازمان آزادی بخش فلسطین طی عملیات چریکی و نظامی توانستند ارتش اسرائیل را به داخل دره ای به نام کرامه که در کنار مرز اردن و سوریه در وجود دارد بکشانند و شکست سختی را به ارتش اسرائیل وارد کردند.

حجت الاسلام زنجانی طبسی افزود: این حرکت سازمان آزادی بخش فلسطین شور و نشاطی را در بین فلسطینی ها ایجاد کردند و لذا روز آن نبرد را تحت عنوان روز فلسطین نامگذاری کردند.

وی تصریح کرد: این روز از نظر جهانی و بین مسلمانان خیلی مورد استقبال قرار نگرفت و دلیل عمده آن، این بود که اعلام روز فلسطین جنبه ملی و هویت عربی داشت که طبیعتا ملت های دیگر شاید خیلی تمایل نداشتند که بخواهند آن را گرامی بدارند و این قضیه تمام شد تا به بعد از انقلاب اسلامی رسید.

امام جمعه موقت طبس یادآور شد: در سال ۱۶ مرداد سال ۵۸ شمسی مصادف با ۱۳ ماه رمضان سال ۹۹ هجری قمری امام راحل پیامی را می‌دهند که در آن موضوع روز قدس را مطرح می‌کنند و روز جمعه آخر ماه رمضان را نیز با عنوان روز قدس اعلام می‌کنند.

وی در خصوص بیانیه امام در سال ۵۷ گفت: امام راحل در ۱۶ مرداد سال ۵۸ مصادف با ۱۳ ماه رمضان بیانیه ای می‌دهند که در آن پیام آمده است من طی سالیان دراز خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود که برادران و خواهران فلسطینی شدت گرفته است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می‌کند من از عموم مسلمانان جهان و دولت های اسلامی میخواهم که برای کوتاه کردن دست این فاسق و پشتیبانان آنان به هم بپیوندند و همه مسلمانان جهان را دعوت میکنم که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به ایام قدر است و می‌تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم فلسطین اعلام نمایند از خداوند متعال پیروزی مسلمان را بر اهل کفر خواستارم. صحیفه امام جلد ۹ صفحه۲۶۷ است.

امام جمعه موقت طبس در خصوص اینکه چرا جمعه آخر ماه رمضان به عنوان روز قدس نامگذاری شده گفت: تمام مسلمانان در وجوب روزه رمضان وحدت نظر دارند چون قرآنی است، اختلاف در خصوص این است که شب قدر چه شبی است که اگر نگاهی بین فرق مختلف مسلمین کنیم می‌بینیم از شب نوزدهم تا بیست و هفتم ماه رمضان در این فاصله اختلاف دارند.

وی ادامه داد: معمولا در ایران ماه مبارک رمضان نسبت به سایر کشورها یک روز فاصله دارد و دیرتر تمام می‌شود با توجه این سه مطلب اگر شما پایان رمضان را جمعه یا شنبه بگوییم جمعه آخر رمضان بین همه مسلمانان مشترک خواهد شد، یعنی اگر جمعه عید فطر باشد چون یک جمعه قبل مثلا بیست دوم ماه رمضان می‌شود جمعه روز آخر لذا این بود که جمعه آخر ماه رمضان را به عنوان روز قدس اعلام کردند.

حجت الاسلام زنجانی طبسی در خصوص اهمیت روز قدس گفت: یکی فاکتورهای قدرت امروز در دنیا وحدت است، قرآن مسلمانان را بسیار به این امر دعوت می‌کند و آیات فراوانی داریم از جمله تمام مسلمانان با یکدیگر برادرند یا آیه ای که می‌گوید همه به یک ریسمان چنگ بزنند همه در خصوص وحدت است.

وی خاطرنشان کرد: امروز هم می‌بینیم که نظام مقدس اسلامی ایران منادی این وحدت است چون شعارها در روز قدس و یا مراسم برائت از مشرکین شعار «یا ایها المسلمون اتحدو اتحدو» شعاری است که معمولا ایرانی ها در تظاهراتشان بیان می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه وحدت یک عامل قدرت است گفت: قدس سرزمینی است که برای تمام ادیان ابراهیمی یعنی یهودی‌ها، مسیحی‌ها و مسلمانان اهمیت دارد چون محل ارتباط سه دین بزرگ است، محل زندگی و بعثت انبیای الهی بوده، نخستین قبله مسلمانان است، محل معراج آسمانی پیامبر اسلام است، سومین حرم محترم الهی است اول مکه دوم مدینه و سوم سرزمین قدس و بیت المقدس است، وجود دو مسجد بسیار مهم مسلمانان که یکی مسجد الاقصی و قبه الصخره که در آنجا وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 6 =