بازخوانی یک مصاحبه با امام جمعه فقید طبس/ گفت‌وگویی متفاوت که موجب خنده و گریه امام جمعه طبس شد!

پایگاه اطلاع رسانی گلشن مصاحبه ای صمیمی را با امام جمعه طبس در سال ۱۳۹۱ انجام داد که به مناسبت رحلت حجت الاسلام مهاجریان مقدم در ادامه به بازخوانی این مصاحبه می پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، حجت الاسلام سید ابراهیم مهاجریان مقدم صبح امروز(جمعه ۴ اسفندماه ۱۳۹۶) دار فانی را وداع گفت.

به مناسبت رحلت ایشان مشروح مصاحبه صمیمی با امام جمعه فقید طبس منتشر میشود.

مشروح مصاحبه با حجت الاسلام مهاجریان مقدم:

– گلشن: خود را معرفی کنید و از زندگی‌نامه و مراحل تحصیل و سوابق‌تان بگوئید

– مهاجریان مقدم: اینجانب سید ابراهیم مهاجریان مقدم فرزند سید مهدی به شماره شناسنامه ۸۱، در ۲ مرداد ۱۳۲۱ هجری شمسی در روستای دشتغران از توابع شهرستان طبس متولد شدم که پدرم و جدم نیز روحانی بوده‌اند.

در سال ۱۳۳۳ و در سن ۱۲ سالگی تحصیلات مقدماتی علوم دینی را در حوزه علمیه طبس آغاز کرده و به فراگیری ادبیات عرب پرداختم و در سال ۱۳۳۵ برای ادامه تحصیل به فردوس عزیمت کرده و طی چهار سال تحصیل دروس مقدماتی را به اتمام رساندم.

در سن ۱۸ سالگی برای بهره‌مندی از دروس اساتید به‌نام حوزه علمیه به مشهد مقدس رفته و در جوار بارگاه ملکوتی حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) در مدرسه علمیه سلیمانیه در محضر اساتیدی مانند آیت‌اله سیداحمد مدرس یزدی، حاج شیخ یعقوب واعظی، شهید هاشمی‌نژاد، استاد هاشمی، فلسفی، مرتضوی و ادیب نیشابوری دوره سطح را به اتمام رساندم.

دروس خارج فقه را در محضر آیت‌اله میلانی و آیت‌اله سید عبداله شیرازی فرا گرفته و از آیت‌اله میلانی برای اخذ وجوهات اجازه‌نامه دریافت کردم.

در سن ۱۹ سالگی در شهرهای مشهد، گرگان، لرستان و کرمان، تبلیغ را آغاز کرده و همزمان به فعالیت علیه رژیم ستم‌شاهی پرداختم و در خدمت شهید هاشمی‌نژاد فعالیت‌های سیاسی، تبلیغی و تکثیر و پخش اعلامیه انجام دادم، به‌گونه‌ای که حتی محلی که بعدها به‌عنوان مدرسه علمیه حضرت حجت(عج) در مشهد تأسیس کردم، یکی از مراکز تکثیر اعلامیه‌ها علیه رژیم منحوس پهلوی بود.

در سال ۱۳۴۸ تدریس را در حوزه علمیه مشهد آغاز کرده و در سال ۱۳۵۱ مدرسه علمیه‌ای باعنوان مقدس حضرت حجت(عج) تأسیس کردم و خود مدیریت و تدریس آن را برعهده گرفتم که این مدرسه تاکنون ۱۷ شهید طلبه تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

در زلزله سال ۱۳۵۷ طبس که جمعی از دانشجویان به‌عنوان کمک‌رسانی در کنار سایر اقشار مردم به طبس آمده و تعدادی از آنان با افکار مارکسیستی، مباحثی را داشتند، با تشکیل جلسه‌های مباحثه با آنان در تنویر افکار عمومی و روشنگری اذهان آن گروه مؤثر بودم و تا بازسازی طبس در این شهر حضور داشته و عضو شورای اسلامی روستای دشتغران شدم.

در سال ۱۳۵۹ از طرف آیت‌اله واعظ طبسی به‌عنوان قائم مقام کمیته انقلاب اسلامی طبس منصوب شدم و در دوران دفاع مقدس هم حدود دو سال افتخار حضور در جبهه را داشتم.

با دریافت مدرک پایه ۸ قضائی از سوی شورای عالی قضائی، عهده‌دار منصب قضاوت شده و در دادگاه انقلاب اسلامی و کیفری یک و دو مشهد و مدیریت دادگستری کاشمر به مدت هشت سال به قضاوت مشغول شدم و در نهایت در سال ۱۳۶۸ از سوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور طی ابلاغی به امامت جمعه طبس منصوب شدم.

تأسیس مدرسه علمیه خواهران در طبس، احداث و تأسیس دو صندوق قرض‌الحسنه در مشهد و طبس با شش شعبه، تأسیس مؤسسه خیریه در طبس، تأسیس انجمن سادات شهرستان طبس، تأسیس خانه سالمندان، سفر تبلیغی به کشور چین، و تشکیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر در شهرستان طبس، از دیگر اقدامات من است.

– گلشن: انگیزه شما از پذیرش امامت جمعه طبس چه بود؟

– مهاجریان مقدم: در سال‌های ۱۳۶۷ و ۱۳۶۸ اختلافات شدیدی در شهرستان طبس وجود داشت که حتی منجر به عزل امام جمعه وقت طبس شد که باتوجه به شناخت اعضای دبیرخانه ائمه جمعه از جمله آیت‌اله رسولی محلاتی و آیت‌اله واعظ طبسی نسبت به من، و همچنین باتوجه به درخواست و پیشنهاد روحانیان و مردم طبس، علی‌رغم اختلافات شدید موجود در آن دوران، برحسب وظیفه و تکلیف شرعی، مسئولیت امامت جمعه طبس را پذیرفتم و اکنون ۲۴ سال است که به عنوان امام جمعه طبس در خدمت نظام، مردم و ولایت هستم.

– گلشن: یک امام جمعه موفق از نظر شما باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

– مهاجریان مقدم: باتوجه به تجربه‌ای که در طول این چند سال کسب کرده‌ام، یک امام جمعه موفق باید شرایط بسیار زیادی را داشته باشد، از جمله اینکه باید جامعه را دقیقاً بشناسد، از نظر علمی و همچنین اسلامی و فقهی اطلاعات لازم را داشته باشد و بر مسائل سیاسی نیز مشرف و آگاه باشد تا در موقعیت‌های حساس بتواند درست موضع‌گیری کند.

علاوه بر این باید یک امام جمعه از اخلاق اسلامی برخوردار بوده و در مواجهه با آحاد مردم، برخورد اسلامی و سعه‌صدر داشته باشد و همان‌طور که حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیز بارها تأکید فرموده‌اند، مسئولان و به‌ویژه ائمه جمعه باید دفع در حد ضرورت، اما جذب در حد بی‌نهایت داشته باشند.

در نخستین خطبه نماز جمعه‌ای که در طبس ایراد کردم جمله‌ای را گفتم که در آرام کردن مردم تأثیر بسزایی داشت و آن این بود که «امام جمعه در هر شهری، تنها متعلق به یک قشر یا گروه خاص نبوده و امام جمعه همه مردم است».

– گلشن: نقش امام جمعه در بحران‌های اجتماعی و سیاسی چیست؟ اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید بیان کنید

– مهاجریان مقدم: در زمان آغاز فعالیتم به‌عنوان امام جمعه طبس، به دلیل نفوذ امام جمعه سابق و جریان‌های سیاسی حتی در برخی نهادهای انقلابی شهرستان طبس، یک نوع صف‌بندی در میان آحاد مردم این شهرستان و حتی در میان روحانیان، بازاری‌ها و مساجد وجود داشت که این موضوع کار من را بسیار مشکل می‌کرد.

باتوجه به تبعیت نسبتاً مطلوب مردم از روحانیان، یکی از اقداماتی که در راستای توسعه وحدت در طبس انجام دادم، بسترسازی برای ایجاد تفاهم و همدلی در بین روحانیان طبس از طریق برگزاری جلسه‌های ماهانه روحانیان طبس و همچنین گردهمایی سالانه روحانیان طبسی سراسر کشور بود که تأثیر خوبی داشت و حتی بر آحاد مردم نیز اثر گذاشت.

سرکشی از روستاها، گوش کردن به درد دل روستائیان، کشاورزان، دامداران و صنعت‌گران، انتقال مشکلات به مسئولان، و پرهیز از طرح مسائل اختلافی در خطبه‌های نماز جمعه هم از جمله اقدامات دیگر من برای کاهش اختلافات در طبس به‌عنوان یک بحران بود.

– گلشن: به نظر شما حضور طبسی‌ها در نماز جمعه چگونه است؟

– مهاجریان مقدم: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از مهمترین اقدامات حضرت امام خمینی(ره) دستور برگزاری نمازهای جمعه بود که به‌تدریج در همه شهرها گسترش یافت و امروز در هر جمعه بیش از ۸۰۰ نماز جمعه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

ملت ایران به‌ویژه مردم شهرستان طبس به‌عنوان دارالمؤمنین، نسبت به احکام و دستورات اسلامی و نماز جمعه اهمیت بسیاری می‌دهند و علی‌رغم کمبودهای محل برگزاری نماز جمعه در شهر طبس از جمله عدم برخورداری از وسایل سرمایشی مطلوب و همچنین کمبود وسایل نقلیه عمومی، اما استقبال و حضور مردم در نماز جمعه طبس به قضاوت همه، بسیار گسترده و مطلوب است و حتی به صورت مرتب از روستاهای اطراف و شهرک‌های طبس نامه‌هایی مبنی بر درخواست مردم برای تأمین وسیله نقلیه به‌منظور شرکت در نماز جمعه، دریافت می‌کنیم.

براساس نتایج فرم‌های نظرسنجی که از سوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور انجام می‌شود، حضور در نماز جمعه طبس از نظر کمی و کیفی همواره در حال افزایش است، به طوری که اکنون درصد قابل‌توجهی از شرکت‌کنندگان در نماز جمعه طبس از قشر جوان و همچنین تحصیل‌کرده‌ها هستند.

شاهد هستیم حتی افرادی که ممکن بود به دلایل مختلف و بعضاً متأثر از شرایط گذشته، در نماز جمعه طبس شرکت نمی‌کردند، اکنون سال‌هاست که در نماز جمعه حضور می‌یابند.

همچنین با پیگیری‌هایی که انجام دادم اکنون چند سالی است که در شهرهای عشق‌آباد و دیهوک طبس نیز نماز جمعه برگزار می‌شود و به‌طور کلی در حال حاضر برگزاری نماز جمعه در طبس و میزان حضور مردم، از نظر کمی و کیفی وضعیت مطلوبی دارد.

– گلشن: میزان محبوبیت خود در میان مردم طبس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

– مهاجریان مقدم: مردم طبس به دلیل سرشت و نیت پاک و خالص‌شان، همواره نسبت به روحانیان لطف داشته و دارند و برای سادات هم احترام ویژه‌ای قائل‌اند، به همین دلیل ابراز محبت و علاقه مردم شهرها و روستاهای طبس نسبت به من زیاد است که این لطف مردم به دلیل عقیده‌شان به جایگاه روحانیت است، که من در مقابل لطف و محبت همشهریان طبسی شرمنده هستم.

– گلشن: چرا برخی از نماز جمعه‌ها خلوت است؟

– مهاجریان مقدم: برگزاری نمازهای جمعه به اقرار دوست و دشمن تأثیر بسیار زیادی در استمرار نظام و حاکمیت اسلامی، آگاهی و بصیرت‌بخشی به مردم و خنثی کردن تبلیغات دشمنان دارد، اما شرکت نکردن مردم در نماز جمعه علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد.

یکی از دلایل حضور کم مردم در برخی از نماز جمعه‌ها شاید به کمبود امکانات محل‌های برگزاری نماز جمعه یا فراهم نبودن وسایل نقلیه برای انتقال مردم و در نتیجه ایجاد اذیت برای مردم باشد.

بعضاً هم ممکن است برخی از مردم اشکالاتی برای شخص امام جمعه متصور باشند، که به همین دلیل مدت‌هاست شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور حکم انتصاب امامان جمعه را به صورت سه ساله صادر می‌کند تا چنانچه احتمالاً امام جمعه‌ای به هر دلیلی مشکلی داشته باشد بتوان بدون ایجاد تبعات اجتماعی و سیاسی، وی را منتقل کرد.

کیفیت زندگی و برخورد امام جمعه و خانواده و منسوبان وی نیز در میزان حضور مردم در نماز جمعه مؤثر است.

– گلشن: دو خاطره شیرین خود از دوران امامت جمعه‌تان را بیان کنید

– مهاجریان مقدم: خاطرات شیرینم زیاد است. علی‌رغم اینکه آیت‌اله واعظ طبسی اهل طبس بوده و نسبت به این شهر عنایت ویژه‌ای داشته و دارند، اما حدود هفت سال بود که به دلیل برخی شرایط آن زمان، به طبس سفر نکرده بودند. اما بعد از اینکه من به‌عنوان امام جمعه طبس منصوب شدم حدود شش ماه بیشتر نگذشت که ایشان تصمیم گرفتند سفری به طبس داشته باشند که هنگام ورود ایشان به طبس از فرودگاه تا شهر و همه خیابان‌های مسیر عبور ایشان مملو از حضور گسترده مردم بود که احساسات بی‌نظیر مردم و دانش‌آموزان با دسته‌های گل و قربانی کردن گاو و گوسفند و شتر در مقابل خودروی حامل آیت‌اله واعظ طبسی، برای من خاطره بسیار شیرینی بود.

علاوه بر این مقام معظم رهبری در جریان سفر خود به هر استان معمولاً نمایندگانی را به شهرهای مختلف آن استان در راستای اطلاع از مشکلات مردم، اعزام می‌کنند که در جریان سفر ایشان به استان یزد، حجت‌الاسلام تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور به طبس سفر کردند که در آن سفر نیز استقبال پرشور مردم از ایشان به‌ویژه در شهرهای عشق‌آباد و دیهوک طبس موجب شگفتی بود و از خاطرات شیرین من است.

– گلشن: تلخ‌ترین خاطره زندگی‌تان چیست؟

– مهاجریان مقدم: در رابطه با فعالیتم به‌عنوان امام جمعه خاطره تلخی ندارم، اما شنیدن خبر فوت ناگهانی مادرم تلخ‌ترین خاطره‌ام تاکنون است.

– گلشن: برخورد اقوام، خانواده و به‌ویژه همسرتان با امامت جمعه شما چگونه است؟

– مهاجریان مقدم: اکنون حدود ۲۴ سال است که در راستای صله رحم جلسه‌های خانوادگی داریم که معمولاً هر دو هفته یک بار با حضور بیشتر اقوام و خویشان در مشهد برگزار می‌شود و حتی در این جلسات به کودکان و خردسالان احکام اسلامی می‌آموزیم و نماز جماعت می‌خوانیم. افراد زیادی در اقوام و خویشان ما از جمله دو برادرم روحانی هستند.

– گلشن: آیا همسرتان مشکلی با امامت جمعه و مشغله زیاد کاری شما ندارند؟

– مهاجریان مقدم: برخورد همسرم همیشه خوب است، حتی زحمت آشپزی و پذیرایی از میهمان‌های جلسات مختلف کاری‌ام متوجه همسرم است و ایشان هم هیچ‌گاه اظهار خستگی نکرده‌اند که از همسرم به دلیل تمامی زحمات‌شان در طول این سال‌ها تشکر می‌کنم.

گاهی هم که نمازم را در منزل می‌خوانم همسرم به من اقتدا کرده و دو نفری نماز جماعت می‌خوانیم.

گفت‌وگو: مجید عصاری

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =