پیشنهاد امام جمعه طبس برای کاهش احتکار کالا در کشور

امام جمعه طبس گفت: پیشنهادی مردم دادند که دولت و قوه قضاییه اعلام کند هر کس انبار محتکری را افشا کند، درصدی از اموال را به خودش دهند تا دیگر کسی جرأت احتکار نکند.

به گزارش طبس نیوز؛ حجت الاسلام محمدرضا محمدی در خطبه های نماز جمعه طبس گفت: مسئله جنگ اقتصادی تمام عیاری که دشمن با این ملت وارد کارزار شده است با جریان کربلا میتواند خیلی مشابهت ها داشته باشد.

وی افزود: نکند که ما با لباس مشکی به عنوان عزادار امام حسین(ع) باشیم اما نوع رفتار و عملکرد ما را در صف یزدیان قرار دهد.

حجت الاسلام محمدی بیان کرد: امروز جامعه اسلامی از بسیاری از مشکلات رنج میبرد و یک وظیفه همگانی بر دوش تک تک ما به ویژه کسبه و بازاریان و تجاری است که امکانات معیشتی و رفاهی مردم در دست آنهاست.

خطیب نماز جمعه طبس گفت: احتکار موضوع بسیار برجسته در زندگی اجتماعی و شهری است که باید به ابعاد و زوایای آن توجه شود.

وی با اشاره به روایات، محتکر را خیانتکار نامید و افزود: انسان خیانکار احتکار میکند که مردم در زندگی به مشکل بخورند، چقدر افرادی در جامعه هستند که توانایی اداره زندگی را ندارند.

امام جمعه طبس ادامه داد: کسی که اجناس را احتکار کند برای اینکه بازارسیاهی ایجاد شود و به بهانه ای که چند وقت بگذرد و جنس چند برابر قیمت شود این رذیلت و زشتی اخلاقی و کار بسیار ناپسندی است.

وی بیان کرد: این نقشه دشمن است که ما را دچار این مشکلات کند و جامعه را از طریق بخصوص فضای مجازی ملتهب کند و سپس ما فکر میکنیم که قحطی آمده و باعث میشود فروشگاه ها و مغازه ها را خالی کنیم.

خطیب نماز جمعه طبس تاکید کرد: نه؛ در مملکت ما نعمت فراوان و امکانات فراهم است.

وی با انتقاد از برخی از کسبه گفت: گاهی برخی رجوع می کنند به بازار که گفته میشود این جنس را نداریم و مقداری که داریم با این قیمت است و میخواهند قیمت را در دست داشته باشند؛ این تحکم و زورگویی است انصاف را رعایت کنید.

حجت الاسلام محمدی تصریح کرد: برخی مردم نگران زندگی و آبرویشان هستند، مهمان دارند بچه کوچک دارند و برای زندگیش ناچار است به هر قیمتی آن کالا را بخرد، اما آیا خدا راضی است؟

وی ادامه داد: چقدر مردم شریفی هستند که توانایی اداره زندگی را ندارند، بیکارند یا کارگر و یا کارمند جز هستند که اندک حقوق با چند بچه دارند و در تهیه امکانات زندگی خوراک و پوشاکشان به مضیقه بر میخورند.

وی گفت: محتکر برای اینکه پول بیشتری به جیب بزند آیا میداند که به چند صد نفر ضرر میزند؟

امام جمعه طبس تاکید کرد: در این موقعیت عیب و ننگ این است که مسئولان، نظارت و بازرسی نکنند، اوضاع را در اختیار نگیرند، سهل انگاری کنند، بی توجه باشند و اوضاع از دستشان در برود و هر کسبه ای به هر قیمتی که بخواهد خون مردم را بمکد.

وی هشدار داد: احتکار کار بسیار خطرناکی است گاهی برخی در خانه هایشان نیز احتکار می کنند و فکر می کنند میخواهد قحطی بیاید در مملکت به اندازه کافی نعمت وجود دارد و اگر تدبیر درستی باشد مشکلی ایجاد نمی شود.

حجت الاسلام محمدی بیان کرد: اگر کسی احتکار کند و باعث ضرر به مردم شود این پول ممکن است فردا خرج درمان سرطان خودش و فرزندش شود و یا دچار مشکل اجتماعی شود و چند برابر این پول را مجبور شود خرج کند، این پول خیر و برکت ندارد مگر پولی که در آن خون مردم را بمکد میشود با آن زندگی کرد؟.

وی افزود: این پول را جمع میکند برای ورثه ای که فردا روزی از او تشکر نمی کنند و برایش فاتحه هم نمی خوانند و در روز قیامت خدا از او بازخواست میکند در حالی که در دنیا نان مردم را سد کرده است.

حجت الاسلام محمدی گفت: انسان محتکر مال را برای فرزندانش جمع آوری میکند پولی که شبهه ناک باشند و با آن فرزندانش رشد کنند معلوم نیست که خیر پدرشان را بخواهند، در دنیا اینطور و در آخرت در پیشگاه عدل الهی نیز شرمنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 3 =