خشکسالی، یک هزار میلیارد ریال خسارت به خراسان جنوبی وارد کرد

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: خشکسالی‌های ۱۶ ساله در خراسان جنوبی خسارت ۹ هزار و ۸۶۷ میلیارد ریالی به استان وارد کرده است.

خبر طبس: مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: خشکسالی‌های ۱۶ ساله در خراسان جنوبی خسارت ۹ هزار و ۸۶۷ میلیارد ریالی به استان وارد کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، هاشم ولی‌پورمطلق اظهار کرد: خشکسالی در خراسان جنوبی وارد شانزدهمین سال شده و خسارات زیادی به بخش‌های کشاورزی، دامداری، باغات، منابع طبیعی، قنوات و چاه‌ها وارد کرده است.

وی افزود: در این سال‌ها ۶۰۰ قنات در خراسان جنوبی خشک شده و آبدهی هزار و ۲۵۰ قنات نیز کاهش یافته است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر آبدهی قنوات استان ۳۰ تا ۷۰ کاهش یافته است.

ولی‌پور بیان کرد: بر اساس مطالعات، خراسان جنوبی ۱۸۵ میلیون مترمکعب کمبود منابع آبی دارد به این معنا که میزان مصرف آب در استان از تولید بیشتر است.

وی تصریح کرد: بخش کشاورزی در خراسان جنوبی بیشترین مصرف‌کننده منابع آبی در استان است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با تخصیص اعتباری معادل ۵۰۰ میلیارد تومان، می‌توان مشکل آب استان در حوزه کشاورزی، آبخیزداری و آبخوان‌داری را در یک برنامه چهار ساله برطرف کرد.

ولی‌پور مطلق گفت: راندمان تولید محصولات کشاورزی اعم از زراعی و باغی در خراسان جنوبی به ازای مصرف هر متر مکعب آب، کمتر از ۵۰۰ گرم محصول است در حالی‌که این رقم در کشور ۹۰۰ گرم و در دنیا ۲ هزار و ۷۵۰ گرم است.

وی خرده‌مالکی و محدودیت منابع آبی را از مشکلات بخش کشاورزی در خراسان جنوبی عنوان و بیان کرد: در این راستا باید الگوهای کشت کشاورزان استان تغییر کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + نه =