آمار سالمندان کشور در ۴۰ سال آینده به ۲۶ میلیون نفر می‌رسد

دبیر شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور گفت: در چهل سال آینده آمار سالمندان کشور به ۲۶ میلیون نفر افزایش می‌یابد.

خبر طبس:دبیر شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور گفت: در چهل سال آینده آمار سالمندان کشور به ۲۶ میلیون نفر افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس،صادق رستمی  در شورای ساماندهی سالمندان خراسان جنوبی در بیرجند اظهار کرد: خداوند در قرآن و پیامبران در احادیث مختلف احترام به پدر و مادر و نیکی به آنها را توصیه می‌کنند.

وی افزود: شعار امسال هفته ملی سالمندان با عنوان هیچ کس را فراموش نکنید است و در حال حاضر دنیا به سمت وسوی سالخوردگی پیش می‌رود.

دبیر شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور گفت: سالمندی همیشه تهدید و بحران برای جامعه نیست و براساس آمارها ۹۰ درصد از سالمندان قدرت کارکردن روز مره خود را دارند و تنها ده درصد قادر نیستند که فعالیت های خود را انجام دهند.

رستمی با اشاره به سن سالمندی افزود: در جوامع از سن ۶۰ و۶۵ سال با عنوان سن سالمندی و سن ۶۰ تا ۷۵ سال با عنوان سالمند، ۷۶ تا ۹۰ سال با عنوان سن پیر و از سن ۹۰ سال به بالا با عنوان خیلی پیر یاد می‌کنند.

وی اظهارکرد: زمانی که ۱۲ درصد از جمعیت را افراد ۶۰ سال و بالاتر و ۸ درصد جمعیت شامل ۶۵ سال باشند پدیده سالمندی در آن جامعه به وجود می آید.

دبیر شورای ملی سالمندان بهزیستی گفت: در ۴۰ سال آینده آمار سالمندان در کشور به ۲۶ میلیون می‌رسد و کشور ایران نسبت به آسیا و جهان و کشورهای توسعه یافته تا سال ۲۰۴۵ به میانگین آسیا و کشوری می‌رسد.

رستمی افزود: در یک برهه از زمان مد نظر جوامع، قشر جوان هستند که باید برای تامین مسکن، اشتغال و ازدواج آنها اقدام کرد و در چند سال بعد همین قشر جوان، سالمندان را تشکیل می دهند و باید برای رفاه آنها اقدام کرد.

وی با اشاره به استانهای سالمند در کشور افزود: استان گیلان با ۵۵/۱۱ درصد، مرکزی با ۹۷/۹ درصد، مازندران با ۱۸/۹ درصد، آذربایجان شرقی با ۷۸/۹ و خراسان جنوبی با ۲۵/۹ درصد جزو سالمندترین استانهای کشور به شمار می آیند.

دبیر شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور اظهارکرد: در کشور ۸۸/۷ درصد جمعیت در شهر زندگی می کنند و۹۷/۸ درصد روستا نشین هستند و۸۶ درصد از سالمندان با فرزندان و خانواده زندگی می کنند و ۷ درصد تنها زندگی می کنند که این آمار رو به افزایش است.

رستمی افزود: درکشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سالمندان زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و ۴۵ هزار نفر زیر پوشش بهزیستی و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زیر پوشش سایر دستگاه ها از جمله تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و دیگر ارگانها هستند.

وی با اشاره به مشکل سالمندان افزود: عمده مشکلات سالمندان بیمه تکمیلی و هزینه‌های زیاد است که در حال حاضر ۳۷ درصد از سالمندان دچار اختلالات سلامت روان هستند که به یک معضل تبدیل شده است.

دبیر شورای ملی سالمندان بهزیستی گفت: زنان سالمند نسبت به مردان آسیب پذیرتر هستند و گاهی سالمندی با مشکلاتی از جمله عدم ساماندهی آنها، نامشخص بودن بانک اطلاعاتی، واگذاری کار در برخی فعالیت ها وعدم استفاده از ظرفیت آنها در برخی موارد است.

رستمی از سالمندان با عنوان فرصت یاد کرد و افزود: باید از سالمندان با عنوان الگو استفاده کرد و شورای ملی سالمندان، نهادهای مردمی و دستگاه‌های مرتبط با حوزه سالمندی باید از توان آنها استفاده کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام برای سالمندان اظهار کرد: در برنامه پنجم سالمندان را فراموش کردیم که در برنامه ششم در حوزه سالمندان، بیمه سالمندان در نظر گرفته شده است.

دبیر شورای ملی سالمندان بهزیستی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی سالمندان تشکیل شده است، گفت: به دنبال برگزاری جلسات منظم و کارگروه های تخصصی پیگیر توسعه پوشش بیمه تکمیلی و بیمه مراقبتی سالمندان هستیم.

رستمی با اشاره به بنیاد فرزانگان، پیشکسوتان و صاحبدلان در کشور افزود: در سطح کشور ۸ بنیاد تشکیل شده است و خراسان جنوبی نخستین استانی بود که اقدام به تشکیل این بنیاد کرد.

وی از اختصاص ۳۰ میلیون تومان به بنیاد فرزانگان و پیشکسوتان خراسان جنوبی خبر داد و افزود: در سال گذشته ۲۰ میلیون تومان به این بنیاد اختصاص داده شده و به زودی نیز ۳۰ میلیون تومان به این بنیاد تخصیص خواهد یافت تا اعتبار استان به ۵۰ میلیون تومان افزایش یابد.

وی از شهر دوستدار سالمند یادکرد و گفت: خراسان جنوبی باید یکی از شهرهای خود را که تمامی امکانات اعم از حمل ونقل، مسکن، و دیگر موارد فراهم باشد را با عنوان شهر دوستدار سالمند نامگذاری کند.

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 3 =